Zásadní změny v dopravních pravidlech, včetně bezemisních zón a možnosti samostatné jízdy pro 17leté řidiče, což může být inspirací i pro ČR.
Dánsko změnilo od 1. ledna roku 2025 zákon, který nově umožňuje například jízdu 17letých řidičů bez doprovodu mentora, případně vytváří nové zóny v centrech měst, kam nemohou automobily s klasickým spalovacím motorem. Změn je ale mnohem víc, je proto dobré o nich vědět, navíc srovnání s Dánskem a Českou republikou může být částečně předpovědí budoucnosti a toho, jak se možná velmi brzy změní podmínky také v tuzemsku.
Zavedení bezemisních zón
Dánsko v roce 2025 umožňuje obcím zavádět bezemisní zóny. Do nich by měly povolený vjezd pouze automobily poháněné elektřinou nebo vodíkem. Je otázkou, nakolik dánské obce tuto možnost využijí, neboť v Dánsku stále jezdí až 90 % automobilů s konvenčním motorem.
Tyto bezemisní zóny se tak dají očekávat především v centrech větších měst, kde je hustota provozu výrazně vyšší než například na vesnicích. Otázkou ovšem zůstává, zda tyto bezemisní zóny povedou k rozkvětu elektromobility, nebo se naopak vyvolá opačný efekt, kdy se lidé budou „zeleným“ vozidlům bránit. Vzhledem k obecnému postoji Evropy k elektromobilům můžeme očekávat, že s podobným nápadem přispěchají také další země včetně České republiky.
L17 mohou jezdit bez mentora
Aby se zvýšila mobilita mladších řidičů, zrušila dánská vláda také povinnost mentora v autě u tzv. L17, tedy řidičů, kteří získají řidičské oprávnění ještě před dosažením plnoletosti. Důležité je ale zmínit, že bez mentora se mohou pohybovat od 5:00 do 20:00. To znamená, že například možnost cestovat autem do školy či na sport bude pro mladé řidiče mnohem jednodušší.
Tato změna je velmi zajímavá a zůstává otázkou, zda by se měla zavést také v České republice. Ministerstvo dopravy dokonce vydalo tiskové prohlášení, ve kterém stojí, že se 17letí řidiči dopouštějí výrazně méně přestupků než jejich starší kolegové. Pokud tento trend vydrží, je možné, že také u nás se pravidla pro pohyb L17 v běžném provozu změní.