120 000 korun dává obrovský výběr na trhu ojetin. Kromě vyhledávaných kompaktů si můžeme vybrat i z vyšší střední třídy a dopřát si co nejvíce místa, ovšem za cenu vyšších provozních nákladů těchto velkých aut. Máme pro vás 6 zajímavých návrhů.
Opel Astra III
120 000 korun stačí na pořízení slušného Opelu Astra H. Třetí generace jednoho z nejpopulárnějších kompaktů v Evropě byla vyráběna v letech 2005 až 2014 v kombi variantě. Prostorná karoserie byla slušně chráněna proti korozi. Mohou být vybaveny xenonovým osvětlením a 18palcovými disky z lehkých slitin. Do interiéru se snadno vejdou čtyři dospělí se spoustou zavazadel. Pokud jde o další vybavení, Astra III může nabídnout „plnou elektriku“, střešní okno, automatickou klimatizaci, sportovní sedadla a kožené čalounění.
Po letech je nejlepší volbou osvědčený zážehový motor 1,9 CDTI od firmy Fiat se 100-150 hp. Atmosferické benzínové jednotky 1,4, 1,6 a 1,8 generují 75-140 koní, zatímco přeplňované 1.6 Turbo a 2.0 Turbo 180, 170-240 hp.
Škoda Octavia II
V letech 2004 až 2013 byl na evropském trhu nabízen oblíbený kompakt Škoda Octavia II. České vozy se těší neustálé popularitě jak u firemních flotil, tak u jednotlivých zákazníků. Technologické dvojče VW Golfu V zaručuje dostatečný jízdní komfort, přesnost jízdy a mechanickou životnost. Interiér špatně vybavených kopií zhoršují plasty a výrazně snižují kvalitu montáže. Většinou dovážené, lépe vybavené vozy mají mimo jiné automatickou klimatizaci, tempomat, rozšířené multimediální centrum nebo střešní okno.
Mezi bohatou paletou pohonných jednotek stojí za to doporučit pouze ty nejjednodušší, známé motory. Atmosferický 1,4 a 1,6 MPI s výkonem 80 a 105 k a naftou 1,9 TDI 105 k. Je-li 2.0 TDI, pak pouze se vstřikováním common-rail.
Volvo V70 II
120 000 korun je dost také na elegantní Volvo V70 II. Švédské kombi bylo vyráběno v letech 2000 až 2007 – ve švédských a belgických závodech této firmy. Vynikající ochrana proti korozi bez ohledu na rok výroby zaručuje odolnost proti rezivění. Interiér poskytuje pohodlné podmínky pro čtyři dospělé. Textilní, stejně jako často se vyskytující kožené čalounění dokonale odolávají i intenzivnímu opotřebení. Ve výbavě jsou elektricky ovládaná okna a zrcátka, dvouzónová automatická klimatizace a aktivní bezpečnostní systémy.
Mechanici doporučují všechny dostupné pohonné jednotky. Nejnižší cena je spojená se základním motorem 2,4 s výkonem 140-170 hp. Mnohem lepší výkon, ale také odpovídající vyšší spotřeba paliva jsou zajištěny přeplňovanými jednotkami – 2,0 T, 2,4 T a 2,5 T 180, 200, 210-300 k. Švédské diesely 2,4 D 130-185 hp nejsou příliš ekonomické. Jsou však známé bezporuchovým provozem a zajímavým zvukem. Buďte opatrní u variant s automatickou převodovkou. Může se pokazit už po 200-250 tisících kilometrech.
Volkswagen Passat B6
Šestá generace Volkswagen Passat vyráběná v letech 2005-2010 nahradila rafinovaného a trvanlivého předchůdce. Karoserie tentokrát nebyla moc účinně chráněna proti korozi. Rez může zaútočit i na auta bez nehod. Prostorný interiér je vyroben z odolných a pevných materiálů, díky čemuž není znát ani intenzivní používání. Cestovní podmínky jsou velmi dobré jak v přední, tak ve druhé řadě. Co se týče vybavení, nejen dovážené kopie, ale i auta zakupená v ČR nabízejí bohatý seznam dodatků z hlediska pohodlí a bezpečnosti.
Specialisté doporučují základní motory 1.6 MPI 102 HP, který dokonale pracuje i s plynovými instalacemi. Silnější jednotky z rodiny TSI / TFSI se potýkají s řadou konstrukčních vad, které zvyšují náklady na používání. K dispozici je také atmosferický 3,6 V6 s výkonem 300 koní. Mezi diesely je zajímavý pouze 1,9 TDI generující 105 HP nebo 2,0 TDI s common-rail vstřikováním.
Renault Laguna III
Po neúspěšné druhé generaci Laguny vyráběl Renault od roku 2007 do roku 2017 třetí, poslední variantu svého vozu vyšší střední třídy, tentokrát šlo o rafinovaný produkt. Funkční kombi obdrželo příkladnou ochranu proti korozi. Trvanlivost karoserie je bohužel mnohem lepší než interiér – čalounění je opotřebenější než na konkurenčních modelech. Můžeme se setkat s bohatým vybavením prakticky v každé Laguně III – palubním počítačem, zvukovém systémem Bose, dvouzónovou klimatizací, prosklenou střechou, a tempomatem. Důležité je, že se Francouzům povedlo výrazně snížit počet elektronických závad. Na předních i zadních sedadlech je dostatek místa i pro vysoké cestující.
Z dostupných motorů stojí za to dvě možnosti. Benzín 2.0 Turbo s výkonem 170-205 k a nafta 2,0 dCi 130-178 k. Naftový motor odpovídá životnosti konkurence vyvinuté společností PSA a vystačí si i s malým množstvím paliva. Také se projevuje dynamicky.
Subaru Legacy IV
Návrh funkčního modelu pro opravdu náročné řidiče je Subaru Legacy. Čtvrtá inkarnace japonského zástupce střední třídy byla vyráběna v japonských továrnách od roku 2003 do roku 2009. Stejně jako sedan obdrželo i kombi dveře bez rámů – po letech bude možná nutné vyměnit těsnění za nové. Bohužel, Legacy bojuje s rzí útočící na všechny kopie. Interiér byl vyroben z masivního plastu a odolných textilií. Malý sofistikovaný design zahrnuje automatickou klimatizaci, „plnou elektrickou“, tovární zvukový systém a střešní okno. Občas se objeví kožené čalounění.
Další výhodou Legacy je stálý pohon 4×4 a zážehové motory s pístovým systémem. Čtyřválcové jednotky 2,0 a 2,5 generují 137-150 a 165-170 hp, v přeplňovaném provedení 250 koní.