Rozhlasový poplatek pro rok 2025: Co se změnilo, o kolik víc musíme platit za každé rádio včetně toho, které máme v autě?

Jedno je jisté a nezměnilo se to ani v novém roce – platí povinnost platit poplatek za rádio. I za to, které má člověk v autě, třebaže ho neposlouchá.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

První čtvrtletí nového roku uteklo jako voda. Nevím jak vy, ale my v redakci AutoŽivě jsme prožili čas od nového roku k počátku jara tak nějak šmahem. Bylo toho dost k řešení. Legislativní změny, novinky v oblasti elektromobility, turbulentní postoj automobilek k tomu, jaká bude budoucnost. Jeden by pak i zapomněl na takové „tradiční“ věci, jako jsou třeba rozhlasové poplatky. Nebýt toho, že se do redakce ozval pan Kamil z Plzně s dotazem, jestli se něco v tomto ohledu v roce 2025 změnilo, asi bychom si na to popravdě ani nevzpomněli.

Jedna věc je jistá, za autorádio se musí platit, a není to málo

Je také otázkou, jestli to stojí za zmínku, zda se něco změnilo anebo je vše při starém. Co se rozhodně nezměnilo a je stále platné, že se za rádio (nejenom) v autě musí platit. Kdo, kolik, jak a kdy? Všechno popořádku prosím. Rozhlasový poplatek dokáže stále v řadě lidí vyvolat nepříjemnou vlnu emocí. Zejména v případě, že člověk prostě rádio neposlouchá. Já jsem za redakci AutoŽivě typickým příkladem. Neposlouchám rádio. Nejenom Český rozhlas, ale vůbec žádnou rozhlasovou stanici. Platím si streamovací platformy, tam si pouštím, co chci.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Nezajímají mě řeči rádoby chytrých moderátorů. Zejména když mají dost velké problémy s češtinou, asi tak jako ten, co uvádí českou verzi reality show Survivor. Říct třeba že „děvčata poslouchaly“, to už chce notnou dávku ignorance k pravidlům českého jazyka. A nebaví mě reklamy. Mám ale v autě autorádio, a tak platit poplatek za rozhlas musím. Rozhlasový poplatek je zákonem stanovená povinnost, která se vztahuje na každého, kdo vlastní zařízení schopné přijímat rozhlasové vysílání. A teď pozor – tohle zařízení nemusí být jen klasické rádio, které máte doma na poličce.

Pokud si v autě pustíte radio hodně nahlas, dostanete pokutu. Policie vymáhá podle § 5 odst. 1 písm. d) a je nekompromisní

Pokud máte autorádio, spadáte do této kategorie také. Jak jsem říkal, tak jako já. A i když rádio v autě používáte jen na poslech z komerčních platforem (zase, tak jako já), zákon vás považuje za „posluchače“, a tím pádem za plátce. I kdybyste přístroj ani jednou nezapnuli a jen ho měli v autě, musíte platit. Je rozdíl mezi tím, jestli má rádio soukromá osoba, nebo firma. Fyzické osoby žijící samostatně nebo ve společné domácnosti platí jen jeden poplatek.

Mobilní telefon není rozhlasový příjímač, tak aspoň že tak

Jinak řečeno, i když byste měli rádio v každém pokoji a k tomu tři auta a v každém rádio, plus manželka to samé, platíte pouze 45 Kč. To není moc, ale na druhou stranu, je to 540 Kč za rok. Až příliš pro člověka, který rádio ani jednou nezapne. Podnikatelé a živnostníci už platí víc. Navíc klidně dvojmo. Jendou 45 Kč za rádio, co má člověk doma. Ale pokud je podnikatel a má provozovnu, platí za každé další rádio i tam. Pan Josef, to je příklad, žije spolu s manželkou ve společné domácnosti, tam platí 45 Kč měsíčně. To už jsme si vysvětlili.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě.cz

Je to ale podnikatel, má tři autoservisy a v každém z nich dvě rádia. Jedno v kanceláři, jedno na dílně. Tam už musí platit mnohem víc, podnikatelé mají ze zákona povinnost hradit rozhlasový poplatek ve výši 45 Kč měsíčně za každý rozhlasový přijímač. Pak jsou tady firmy, protože povinnost platit rozhlasové poplatky se týká i právnických osob. Výše poplatku je stejná, 45 Kč měsíčně. Právnické osoby platí poplatek za každý rozhlasový přijímač.

Firmy mají smůlu, musí platit za každý přístroj, ne jeden paušál

Znovu pan Josef, ale tentokrát ne jako podnikatel, ale jako majitel společnosti s ručením omezeným. Opět, jeho s.r.o. má tři autoservisy a v každém z nich dvě rádia. Jedno v kanceláři, jedno na dílně. To je šest přístrojů, krát 45 Kč za měsíc. To už je 3 240 Kč ročně. Plus samozřejmě za rádio doma, to je jiná věc, jiný variabilní symbol. Jak je možné rozhlasové poplatky platit? Poplatky lze hradit čtvrtletně, pololetně nebo jednou ročně.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Přímo na účet Českého rozhlasu, tedy bankovním převodem nebo platební kartou. Splatnost je vždy nejpozději 15. den zvoleného období. Mimochodem, rád bych doplnil, za co že se to platí, co je to „Rozhlasový přijímač“. Je to podle zákona zařízení způsobilé k přijímání rozhlasového vysílání, například radiobudík, autorádio, minivěž, mikrověž a Hi-Fi audiosystém, televizor se set-top boxem, televizor se zabudovaným digitálním tunerem.

Dále chladnička s vestavným rádiem, saunový kout či vířivka s rádiem. Za tohle všechno je třeba platit. Co naopak není rádio? Za co se neplatí? Osobní počítač bez VKV/FM nebo DVB-T/T2/C tuneru, mobilní telefon nebo tablet. Abych se tedy vrátil na začátek k otázce, jestli se něco změnilo, tak prozatím ne. Pokud však vejde v platnost novela zákona zabývající se právě koncesionářskými poplatky, dojde ke zdražení i dalším změnám.

Platíte poctivě za rádio?

Zdroj: Rozhlas
Diskuze Vstoupit do diskuze
73 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články