Za doslova pár korun si doma vyrobíte jednoduchý, zcela přírodní a dokonale funkční rozmrazovač čelních skel. A i když třeba někdy dojde, je za pár minut vyroben nový.
Okolní počasí a častá ranní „překvapení“ v podobě přízemních mrazíků nám dávají dostatečně najevo, že v kalendáři je první měsíc roku a že tento se „leden“ nejmenuje náhodou. A že jeho pojmenování opravdu úzce souvisí s tím, co my motoristé tak nemilujeme: s ledem, námrazou, sněhem, studeným počasím, zkrátka tím vším, co nám dokáže provoz automobilu a cestování v něm tak znepříjemnit. Pojďme se společně podívat na jeden zlepšovák, který nám studená rána dokáže usnadnit. A stojí vyloženě pár korun.
Jednoduchý přípravek, zcela přírodní, za pár korun
Přitom stačí, když zajdete do jakékoli lepší drogerie, prodejny s motoristickými potřebami, případně na dobře vybavenou „pumpu“ – přípravků určených k rozmrazení čelního skla najdete desítky. Různého složení, různých účinků a pochopitelně také různých cen. Jedno ale budou mít společné: budou složením více či méně chemickými sloučeninami, často ne zcela přírodního původu a občas také nemálo agresivní k jiným povrchům automobilu, než je zrovna sklo či okno.
O účincích na okolní přírodu ani nemluvě. Přitom existuje neskutečně jednoduchý přípravek, složený čistě z toho, co máte téměř vždy k dispozici v kuchyni. Tedy myslím drtivá většina z vás má toto v kuchyni. A pochopitelně. Celá „rozmrazovací tinktura“ vás vyjde na pár korun. Přesně jsem to nepočítal, ale s ohledem na to, co stojí litrové a kilogramové balení vstupních surovin, je těch několik decilitrů a polévkových lžic skutečně zanedbatelná položka, co se nákladů k pořízení týče. Co tedy budete potřebovat?
Domácí rozmrazovač na skla automobilu
Budete potřebovat:
- ocet,
- vodu,
- sůl.
Smíchejte vodu s octem v poměru zhruba 1 : 3 a přidejte jednu vrchovatou polévkovou lžíci soli na cca 400 ml roztoku. Důkladně promíchejte a nalijte do rozprašovače. Roztok můžete aplikovat na skla večer před očekávanou námrazou, ráno si ušetříte škrábání.
Jednoduchá aplikace, jednoduché pravidlo pro zimní starty
Aplikace pomocí ostřikovače je jednoduchá: večer nastříkat na sklo, ráno byste pak měli mít výrazně méně práce se škrábáním (resp. spíše žádnou práci). Je dobré stříkat jen na sklo, stejně jako po vyjetí roztok smýt několika ostříknutími z ostřikovače. Pokud vlastníte hliníkovou folii proti námraze, pochopitelně nic nezkazíte ani s ní. A je dobré mít škrabku na okna, případně smetáček „po ruce“, nikoli v kufru auta. Pokud zamrzne i pryžové těsnění, je odtrhávání víka kufru opravdu až poslední možností.
Jakmile jste již v autě, okna očištěná a míníte vyjet, nezapomeňte nasměrovat klimatizaci a ventilaci na přední sklo. Nastavte teplotu na maximum, aby se zvýšila účinnost ventilace a vzduch byl teplejší než teplota okna. Vyplatí se několik minut počkat, než se zbavíte prvního a největšího zamlžení, v mínusových teplotách je také dobré alespoň chvíli nechat motor „rozhýbat“ a teprve potom vyjet. Stačí několik desítek vteřin. A nezapomeňte: dokud se neohřeje olej v motoru (cca 5–10 minut), nevytáčejte motor zbytečně, volte spíše opatrný, defenzivní styl jízdy. Nejen motor vám poděkuje.
Jak v zimě nejčastěji startujete vy? Zahříváte na volnoběh, nebo hned vyjedete? Za celý tým redakce AutoŽivě.cz vám držím palce, ať vám zima komplikuje život co možná nejméně!