Proč vlastně nejvyšší rychlost omezuje značka, jejíž modely často ani takové rychlosti nedosáhnou? Má to vůbec nějaký smysl, nebo jde jen o inspiraci Volvem?
Nevím, jestli inspirací bylo Volvo, které od roku 2020 omezilo maximální rychlost u všech svých modelů na 180km/h, nebo k tomu v Rumunsku (a ve Francii) dospěli sami, pravdou ale zůstává, že dalším, kdo se k tomuto kroku připojil, je Dacia. Mnozí se teď možná pousmějete nad tím, že vozy Dacie stejně nikdy nad 180 km/h moc nejely, čili ta změna v podstatě nebude vůbec žádná. Nebo jen kosmetická. A víte, že budete mít možná pravdu?
Jaký je rozdíl mezi Dacií a Volvem?
Řekl bych, že celkem velký. Zmíněné Volvo se při omezení rychlosti „zaklínalo“ zejména bezpečností, což asi není nic, co by někdo od Volva nečekal. Tato značka je na poli zvyšování aktivní i pasivní bezpečnosti opravdu velmi činná a za desítky let vývoje se má o co opřít a čím podložit svoje tvrzení, ale Dacia? Co s dovolením vyřeší omezení nejvyšší rychlosti na 180 km/h u takového Sandera, které s motorizací 1,0 TCe o výkonu 66kw „jede“ maximálně 175km/h?
Pochopím podobnou záležitost u Volva. U něj všechny modely v posledních letech hravě překonaly 200km/h a v jehož portfoliu jsou „kousky“, pro něž ani meta 250km/h není tak nereálná. Tedy vlastně nebyla. Píšu v minulém čase. Kdo máte doma třeba S80 T6, nebo legendární „létající kombi“ V70R s pětiválcem naladěným na 184kW, tak bych se nad případným prodejem opravdu zamyslel. Nic podobného se znakem Volva na přídi si už určitě nekoupíte. A my také ne.
Má tedy nějaké omezení vůbec smysl?
A Dacia? Tam bych to bral skutečně jako marketing. Neb pokud chcete ochránit od rychlé jízdy řidiče vozů, jež nedosahují ani rychlostní hranice, které se ono omezení týká, tak to nemohu nazvat jinak. Sandero opravdu nikdy 230 nepojede, jakkoli by se vám to líbilo. Uznávám, jako sleepers car by nemělo chybu. Těch protažených obličejů poté, co by jim rumunský kompakt ujel na okreskách by nebylo málo. Ale omezení na 180 jako příspěvek bezpečnosti?
A speciálně u Sandera, jemuž Euro NCAP nedávno udělila jednu jedinou „hvězdičku“ z pěti? A i když sdílím pochybnosti o relevanci hodnocení Euro NCAP, pravdou zůstává, že Dacia zkrátka nikdy Volvo nebude. Co se jí ale nedá upřít je snaha o neustálé vylepšování portfolia, které bych se s trochou nadsázky nebál nazvat „cizelováním drahokamu“. Nový design, jak po barevné, tak i po grafické stránce (nové logo) je něco, co Dacii rozhodně prospívá. Na rozdíl od omezení, které vlastně ani omezením není.