Jedna z nejvíc zachovalých AR 166 je k mání nedaleko od našich hranic a za více než rozumnou cenu. V kouzelné Alfa Rosso barvě, a hlavně: s Busso šestiválcem.
Nemusíte být kdovíjaký znalec aut, abyste jedním pohledem na naší úvodní fotku (a další v galerii) odhadnul, že se před vámi nachází výsostně „ušlechtilá záležitost“. Něco jako dobře uleželý francouzský sýr, víno dobrého ročníku nebo třeba plnokrevník z nejlepšího chovu. A to poslední přirovnání bude nakonec k našemu dalšímu přírůstku do kolekce youngtimerů, přebíraných z Gieldy Klasykow, sedět zřejmě zdaleka nejvíce. Ano, tohle je skvělý chov i jeho skvělý zástupce.
Jeden z nejvíc snových „benzínů“
Tedy vlastně byl. Nevím, jaké další auto by mohlo tak dokonale reprezentovat „živočišnost“ a všechny další skvělé vlastnosti benzínových motorů, než právě Alfa s šestiválcem „Busso“ pod kapotou. S tím šestiválcem, z jehož zvuku se vám zježí všechny chlupy na zátylku a začnete pochybovat o tom, jestli celá slavná elektrifikace, jak nám jí v těchto dnech potvrdil Evropský parlament, dává vůbec smysl. Jestli tohle násilné tlačení do něčeho, co většina z nás nechce a nikdy by to dobrovolně nezvolila není jeden velký omyl.
A jestli auta, podobná této Alfě jsou opravdu takovým ohrožením pro planetu (respektive pro Evropu), za jaké se je snaží bruselská klika vydávat. A tady si dovolím s dovolením odpovědět rovnou za vás. Nejsou, pochopitelně, že nejsou. Je sto a jednou krát dokázáno, jak mizivé procento znečištění mají na svědomí osobní automobily, například v porovnání s důsledky živočišné výroby. A zakazují nám snad tedy konzumaci masa? Před hodinou jsem byl v Lidlu a opravdu jsem neměl ten pocit.
Pokrytectví a nedomyšlenost je Evropě téměř vlastní
Navíc Evropa je v tomto snažení neuvěřitelně pokytecká a izolovaná současně. Budeme si „čistit“ evropský vzduch, když ten čínský (africký, severo/jihoamerický, o ruském nemluvě) se s nějakým čištěním opravdu nezatěžuje, spaluje uhlí v elektrárnách o stošest a spalovací motory vyrábí o stosedm? To je přece absurdní. Oháníme se naší planetou, ale zakazujeme spalovací motory v jednom z nejmenších světadílů a to ještě s tím, že je nahradíme elektromobily. O jejichž CELKOVÉ uhlíkové stopě raději pomlčet.
Pojďme ale raději zpátky k Alfě, kterou vidíte na obrázcích, neb bychom se museli opravdu hodně rozčílit. Alfa Romeo 166 debutovala v roce 1998 a znamenala (po předchozí AR 164) opětovný vstup do segmentu luxusních vozů. Design karoserie je mistrovským dílem Waltera de Silvy z Centro Stile Design Alfa Romeo, a jakkoli se mi (také jeho) 156 líbí asi více, tahle konkrétně, v odstínu Alfa Rosso a ve skvělém stavu je nádherná. Navíc s klenotem pod kapotou.
Přebohatá výbava, dokonalý servis
Byla dovezena ze Švýcarska od prvního majitele s nájezdem 144 tisíc km, vždy dokonale servisována. V letech 2021-2022 došlo k výměně mnoha komponentů (téměř celého podvozku apod.), vždy za nové, originální díly. Již zmíněný šestiválec Busso 3.0 24V je druhé generace, splňující normu Euro3. O přenos 217 koní na kola se stará automatická převodovka ZF 4HP20 se sekvenčním řazením, auto je na nových zimních pneu a 16“ discích, v ceně je i set nových letních pneu na značkových 17“ originálních kolech.
Výbava mj. zahrnuje:
- automatickou klimatizaci,
- kožené čalounění MOMO,
- elektricky nastavitelná a vyhřívaná sedadla s pamětí nastavení sedadla řidiče,
- palubní počítač,
- ICS (Integrated Control System),
- tempomat,
- CD měnič,
- GPS navigaci,
- roletu zadního okna
Nerad se opakuji, ale nemohu skončit stejně, než jak jsem začínal. Jak sami vidíte, jde o nádherný kus italské, potažmo evropské historie. Jestli jen trochu uvažujete o podobném youngtimeru, schopném bezproblémového denního provozu, neváhejte. Tato 166tka je ve vlastnictví zakladatele Gieldy Klasykow a je mimochodem na titulní stránce časopisu Classic, 2/2023. Je zřejmé, že brzy změní majitele, aktuálně v přepočtu za 285 000 Kč. Budeme držet palce, ať doputuje k někomu z vás!