Že je dnešní moderní automobil komplexní výrobek, složený z mnoha dílů od různých dodavatelů, ví každý. Co ví málokdo je, jak bude vypadat bez těchto dodavatelů.
Že bude poválečná výroba aut v Rusku bez všech západních dodavatelů velmi těžká, o tom asi není pochyb. Není také momentálně jasné, nakolik vážně budou všichni výrobci brát vážně svoje současná prohlášení o ukončení výroby v Rusku a úplném stažení se z trhu. Jenom pro naši Škodu bylo Rusko v roce 2021 druhý nejvýznamnější trh. A to už v číslech znamená opravdu hodně. Pokud ale ti velcí hráči v oboru opravdu odejdou, bude to mít Rusko opravdu těžké.
Ten největší z největších je na ústupu
Začněme hned u největšího dodavatele automobilových součástek na světě, jímž je německý BOSCH. Po aféře z března tohoto roku, kdy ukrajinský ministr zahraničí Dmytro Kuleba obvinil koncern, že jeho součástky pomáhají ruským vojenským automobilům (a porušuje tím tedy mj. sankce platné od anexe Krymu v roce 2014) BOSCH svoje aktivity v Rusku významně omezil. Jeho tržby za rok 2021 zde podle Automotive News Europe činily 1,2 miliardy eur (zhruba 30 miliard korun). Globální tržby pak dosáhly téměř 79 miliard eur.
Nabízí se otázka, co by se stalo, kdyby BOSCH ve finále situaci a svoje další setrvání v Rusku vyhodnotil jako natolik toxické, že by se z ruského trhu úplně stáhnul. A přestal na něj i dodávat. 1,2 miliardy eur není málo, ale s ročními téměř 79 miliardami se to v zásadě dá zvládnout. S ohledem na šíři sortimentu BOSCHE a jeho patentů se některé věci dají nahradit velmi těžko, pokud tedy vůbec. A nemám na mysli jen klasické ABS/ESP. Tady je malá ukázka:
Systémy dodávané společností BOSCH:
- DS – Diesel Systems (dieselové systémy) – elektronické řízení vznětových motorů (EDC), řídicí systémy sání motoru a vstřiku paliva.
- GS – Gasoline Systems (benzínové systémy) – řízení zážehových motorů, zapalování, vedení paliva, spoje a konektory, hybridní technika.
- DGS – Diesel and Gasoline Systems (dieselové a benzínové systémy) – vstřikovací zařízení, jednotky řízení motoru a zařízení určené pro snižování množství škodlivin ve výfukových plynech.
- CC – Chassis Systems Control (systémy pro kontrolu trakce a stability) – např. ABS, ESP.
- CB – Chassis Systems Brakes (brzdové systémy) – např. brzdy, posilovače brzd.
- SG – Starter Motors and Generators (startéry a generátory).
- ED – Electrical Drives (mechatronické komponenty).
- CM – Car Multimedia (multimediální automobilová technika).
- AE – Automotive Electronics (automobilová elektronika) – elektronické řídící jednotky, polovodiče a snímače.
A nejde pochopitelně jen o BOSCH, dodavatelů pro moderní automobil jsou stovky. Kupříkladu dnes již „klasické“ čipy budou pro Rusko těžkým oříškem. Rusové nevládnou technologiemi pro jejich výrobu a není asi reálné, aby tyto technologie zvládli a během krátké doby uvedli v provoz, když budou na každém kroku sankcionováni řadou dodavatelů, kteří s ruským trhem skončí. Čína se jako pomoc samozřejmě nabízí, nebude to ale hned a nebude to zadarmo.
Další komponenty dovážené do Ruska:
- Airbagy: Rusové nikdy nevyrobili jediný airbag, všechny byly nakupovány ze zahraničí. Pokud budou sankce důsledné, budou nuceni vyrábět auta bez airbagů.
- Synchronizace převodovek: Německý gigant Hoerbiger měl monopol na synchronizátory manuálních převodovek vyrobených v Rusku. Spolupráce je ukončena a není jasné, kdo jej nahradí.
- Ložiska: Švédské SKF pokrývalo většinu dodávek a výroby. Spolupráce je ukončena.
Konec automobilek na ruském trhu? Realita
A skončit míní i automobilky, jež mají v Rusku svoje závody nebo podíly v ruských závodech. Mezi nimi vyniká například Renault, pro nějž je Rusko druhým největším trhem (podobně jako pro již zmíněnou Škodu), navíc však drží aktuální podíl 69% v ruském výrobci AvtoVAZ. A tento podíl přinesl jen v roce 2021 šest procent celkových tržeb výši 46 miliard eur. Renault sám si jej navíc cení na tři miliardy eur. To nejsou malá čísla. Tady je přehled dalších výrobců:
- Mercedes Benz (závod Esipovo u Moskvy)
- Renault – Nissan(podíl v Avto-VAZ + továrna v Moskvě)
- VW (závody v Kaluze a v Nižném Novhorodu)
- Stellantis (závod v Kaluze spolu s Mitsubishi)
- Hyundai + KIA (závod nedaleko Petrohradu)
Jaký je závěr? Pokud opravdu dojde k avizovanému odchodu všech těchto velkých firem, čekají ruský autoprůmysl opravdu krušné časy. Mixér nebo soustruh nějak dohromady dáte (i když ten soustruh, pokud půjde o moderní CNC stroj také nikoli, samozřejmě, i ten je protkán čipy a počítači), automobil však extrémně špatně. A pokud už nějak, opravdu to nebude nic, co by bylo konkurenceschopné v roce 2022 a dalších. Uvidíme, jaký bude vývoj. A budeme vás informovat.
Jak odhadujete vývoj v Rusku Vy?