Ruský automotive byl sankcemi Západu zasažen možná nejvíce z celého průmyslu. Ukazuje se, jak bez pomoci zvenčí musí Rusové hodně improvizovat – nebo dovážet z Číny.
Některé věci mohou člověku připadat jako zcela neměnné. Zkrátka životní jistoty. Příklad? Mona Lisa v Louvru. VW párky v závodní VW kantýně. Zvýšení platů českých politiků. A našli bychom řadu dalších. Mezi tyto „opory“ v našem jinak turbulentním světě patřil i prodejní seznam nejprodávanějších aut v zemi, kde zítra znamená již za rok. Nebo tak nějak. Všechny ty originální zkratky VAZ, GAZ, UAZ, MAZ a další, u nichž museli ruští kreativci a marketéři strávit bezpočet bezesných nocí, než je vymysleli.
Ruské „Avtomobilnyje Zavody“ vypadly z tempa
A my jsme si na ně v seznamu nejprodávanějších značek Ruska (a dříve Sovětského svazu) za ty roky zvykli natolik, že jsme ani nevnímali jejich občas prohozené pořadí. Zkrátka „AZ, Avtomobilnyj Zavod“. Přišly roky 2022, 2023 a náhle je všechno zcela jinak. Na seznamu nejprodávanějších aut v ohromném Rusku přibyly značky, o nichž průměrný Rus neměl donedávna tušení, že vůbec existují. Možná ani podprůměrný Rus. Pojďme se tedy na tu velkou ruskou revoluci podívat společně.
A hned úvodem nutno dodat, že sice nezávidím Rusům citelné „prořídnutí“ domácí (a tedy i dostupné) nabídky, ale možná ještě méně závidím „vedoucím činitelům“ to, jak to onomu lidu vysvětlí. Přece jen, moci si zajít koupit relativně dostupný Renault, VW nebo Nissan a aspoň trochu se tak přiblížit onomu prohnilému Západu bylo něco, na co se poměrně lehko zvyká. To nyní jako mávnutím (hodně nepříjemného) kouzelného proutku skončilo.
Některé věci v Rusku nikdy nevyrobíte
A ono se vlastně není ani čemu divit. Sankce Západu a dalších zemí namířené proti Rusku za jeho agresi vůči Ukrajině postihly automotive jako výrazně multioborovou záležitost celou svou vahou. Vyrobíte pneumatiky? Nevyrobíte airbag. Umíte motory? Ložiska do automatických převodovek vám dodávalo SKF a už nedodává. A to vůbec nemluvím o specializované elektronice typu ABS, ASR nebo palubních systémech. Tam bylo Rusko vždy odkázáno na pomoc zvenčí. Jenže pomoc skončila. Jak to tedy v současnosti vlastně v Rusku vypadá?
Údaje obchodního sdružení AEB AMC (AEB Automobile Manufacturers Committee) ukazují, že v březnu 2023 se v Rusku prodalo 48 414 nových osobních a lehkých nákladních automobilů. Což představuje pokles o 10,6 % ve srovnání s již tak extrémně slabými výsledky ve stejném měsíci minulého roku. Po skončení prvního čtvrtletí roku 2023 byl ruský automobilový trh na úrovni pouhých 153 477 kusů. To je o 44,7 % neboli o 123 855 kusů méně než v prvním čtvrtletí roku 2022, píše auto-press.net.
Lada jako jediná stále roste
87 109 nových vozů zakoupených v prvním čtvrtletí roku v Rusku bylo typu SUV a 14 922 pak lehkých nákladních vozů. Lada je v prvních třech měsících roku nejprodávanější značkou v Rusku a hlásí nárůst prodeje o 22 % na 64 240 kusů. Další tři značky v žebříčku jsou čínské – Chery (18 927), Haval (16 639), Geely (12 673) a na pátém místě je divize lehkých nákladních vozů GAZ s 9 553 prodeji. Lada je také jediným lídrem v prodeji jednotlivých modelů, přičemž Granta (44 416) a Niva (18 006) jsou na prvním a druhém místě a Haval Jolion (7 341) na třetím.