Ruská Lada byla donucena k tomu, co Rusko a Rusové ovládali vždy bravurně: improvizaci. Výsledkem je facelift sedanu Vesta NG, který na první pohled nevypadá vůbec špatně.
Ruský trh zažívá turbulentní období, kdy kvůli sankcím uvaleným na Rusko v podstatě přestala existovat výroba automobilů v podobě, v jaké jsme ji znali předtím, a kdy se z ruského trhu stáhli všichni přední výrobci a dodavatelé. Ruská vláda byla nucena improvizovat a zajistit dovoz částečně smontovaných vozů z Číny, stejně jako podpořit zbývající možnosti výroby tak, aby se pokud možno obešly bez zahraniční pomoci. Nová Lada Vesta je prvním z výsledků tohoto snažení. Pojďme se na ni podívat společně.
Faceliftová verze nejdřív pro vzorné pracovníky
Nyní aktualizovaná verze je založena na modelu Lada Vesta NG a prototyp již byl ukázán některým z nejvyšších ruských představitelů. Což je v Rusku nutnost, jsme pořád ve stranické ekonomice, nezapomeňte. Dodávky budou navíc určené nejprve pro nejlepší zaměstnance společnosti a pochopitelně i vedení Lady. Jinými slovy, kdo v minulých pěti letech vzorně pracoval a byl často na nástěnkách s překročením plánu, může se těšit na nový vůz. Dost však ruských reálií, Lada Vesta NG je právě tady.
Jaké jsou tedy hlavní rozdíly proti předcházející generaci? Faceliftová verze přinese bohatší výbavu a také samostatná sedadla pro cestující vzadu, což je na v zásadě konvenční sedan nečekaně sportovní řešení. Nové budou i nárazníky, stejně jako ozdobné koncovky výfuků. Model bude vybaven dalšími světlomety a užšími zadními světly a veškerá optika vozů (včetně mlhovek) je nyní v LED provedení se studeným bílým světlem. Jak vidno, i bez technologií ze Západu se dá postavit vcelku moderně řešený automobil.
Moderní technologie Made in Rossia
Světla mají vykazovat zvětšení šířky osvětleného prostoru o 50 %, světelný tok potkávacího světla se pak zvýšil o 32 %. Kromě toho byl přepracován design kol a konkrétně sedan dostal jiné víko kufru s vertikálními prolisy. Auta této rodiny se navíc chlubí novou maskou chladiče s větším logem auta v podobě plachetnice a na terénních verzích Cross je „gril“ dodáván s velkými buňkami, podobně jako to má například Lexus nebo VW u některých verzí. Že se jedná o vykrádání designu jiných značek? V dnešní době je to asi jedno, auta jsou si zkrátka hodně podobná.
Interiér modelu dostal nový přední panel, další dveřní výplně, vylepšené materiály a celkové provedení, stejně jako přepracovanou středovou konzolu. Nejvyšší výbavový stupeň pak nabídne plně digitální přístrojovou desku na 10,25palcové obrazovce, která má několik grafických módů k zobrazování informací. Očekává se, že nová a delší Lada bude debutovat 14. až 17. června na SPIEF 2023. Jak jsme již napsali, první kusy budou vyhrazeny pouze vybraným funkcionářům a zaměstnancům, jinak začne být první série dostupná od roku 2025.