Vyrábět „ruské“ automobily z čínských polotovarů se kolem Moskvy stalo národním sportem. Nicméně poslední výsledky ukazují, že Rusové v tomto oboru dosahují zajímavých výsledků.
Dřívější předpovědi o tom, jak se ruské hospodářství (a speciálně výroba automobilů) ocitnou během několika měsíců v úplné krizi a Rusové se potupně vrátí ke svým starým, dobrým, mechanickým Ladám, Moskvičům, Záporožcům nebo Volhám, vzaly velmi rychle za své. Stal se totiž v podstatě pravý opak, místo starých „vykopávek“ začali Rusové vyrábět sofistikované automobily na vysoké úrovni. Jak je to, přes všechny restrikce, vůbec možné? Pojďme se na to podívat společně.
Výroba automobilů je v Rusku po roce 2022 specifická
Předně je ale možná dobré ujasnit si význam slovního spojení „výroba automobilů“. My v Čechách, odkojeni Mladou Boleslaví či Kopřivnicí, jsme zkrátka navyknutí, že se chodí do továrny, kde si (v nekřesťansky časných) šest hodin ráno „píchnete“ na bráně (dnes již automaticky s pomocí čipů a detekčních rámů), abyste se dalších zhruba osm a půl hodiny věnovali práci. Dle svojí kvalifikace a schopností, někdo u pásu, někdo v lakovně, někdo u monitoru CAD systému v konstrukci.
Společnými silami pak vznikala auta. U nás, stejně jako kdekoli jinde. V Rusku se však rozhodli na to jít poněkud jinak. Popravdě řečeno, ono jim asi ani nic moc jiného nezbývalo. Pokud se na vás všichni obchodní partneři takříkajíc „vykašlou“, seberou se a utečou ze země (a nemůžete se jim divit, válku nečekali) a vám zůstanou sice haly, ale nulové dodávky komponentů, co uděláte? Seženete partnera, který válku příliš řešit nebude a auta vám „v polotovaru“ dodá až „pod nos“.
Čína zacelila rány, které s odchodem Evropy vznikly
A to se přesně také stalo. A tím dodavatelem nebyl nikdo jiný než Čína, pochopitelně. Rusku nezbylo než se obrátit na svého tradičního rivala (geografického) i spojence (ekonomického) a rychle se domluvit. A vzít na tu domluvu kufry peněz. S tím ale v Rusku není problém, platby z Evropy za plyn tečou velmi spolehlivě a neberte, když vám druzí dávají. A jak je dobře známo, za „kufry peněz“ jde v Číně cokoli, ostatně jako kdekoli jinde. Vznikl tedy zajímavý obchodní model:
Spočívající v tom, že z Číny se do Ruska nedodávají hotové automobily (podléhaly by clům a měly by čínské VIN kódy) ani jednotlivé komponenty (z nich auto složí jen odborník, a ještě k tomu ve funkční automobilce), ale „polotovary“, které je snadné složit i v zásadě nepříliš kvalifikovanými dělníky na jednoduché lince, na jejímž začátku je kontejner a na konci je jezdící automobil. S ruským logem a ruským VIN kódem. Jak snadné, milá Natašo. A že se nyní jmenuje „Moskvič“ a před tím to byl Cheng TU X8? Kdo by se tím trápil.
Čínské SUV se znakem Moskviče? Žádný problém
Kořeny celkem velkého SUV sahají do roku 2020. Tehdy měl Cheng TU svou premiéru na autosalonu. Ruský Moskvič vychází z modernizovaného designu X8 Plus, který se objevil v roce 2022. Dostal změněnou přední a zadní část. Ruské SUV dostalo pouze nové logo na přední kapotě, kufru, kolech a volantu. Dlužno dodat, že z původních asi 50 komponentů se nyní budou vozy dodávat rozložené na 900 dílů, v Rusku se tedy bude i svařovat a lakovat. Měla by se tím mj. zlepšit kvalita. Uvidíme.
Moskvitch 8, jak se bude „nové“ SUV jmenovat, bude 4,8 m dlouhé a 1,9 m široké. Je tedy větší než náš Kodiaq a stejně jako on nabízí tři řady sedadel. Zákazníci si budou moci vybrat buď větší, nebo luxusnější a menší (pětimístnou) verzi. Poměrně bohatá má být i výbava, soudě dle fotografie interiéru s rozměrným, 12,3″ displejem. Vše korunuje cena: startovat má v přepočtu na 330 tisíci korunách, což je i s obyčejným čtyřválcem 1,5 cena z říše snů.
Pokud za podobné peníze bude opravdu možné takovéto SUV („sestavené z dílů doma“) koupit, nabízí se otázka, proč to není možné u nás. A proč musíme platit opravdu citelně vyšší částky. Jak to vidíte vy? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!