Většina zemí dnes přemýšlí nad tím, jak upokojit automobilovou dopravu a udělat ze silnic co nejbezpečnější místo. Rusové se vydávají zcela opačným směrem.
Na Rusy se v dnešní době hodně zemí v Evropě nedívá zrovna přívětivým okem. Chování federace je dlouhodobě odtažité a velmi povýšenecké, což demonstrovala i nedávná kauza Vrbětice. Už dlouhé roky tu dochází k problémům s osobními právy a svobodami, což vždycky nabere nějakou novou podobu. Jenže v jedné oblasti se nejspíše budou moci okolní země od Ruska poučit. Konkrétně se jedná o pravidla silničního provozu.
Rozjezdy pro blesky
Rusové se totiž rozhodli zvolit naprosto opačný dopravní přístup a chystají dálnice s limitem 150 kilometrů v hodině. On to zase není tak drastický rozdíl, protože už teď mají místní dálnice maximum na 110 kilometrech. Některé úseky – hlavně ty placené – dovolují dokonce 130. Rozhodně se přitom nejedná o nějakou mlhavou ideu. Podpora tohoto záměru je nejen politická. O změnu totiž usiluje i šéf dopravního inspektorátu Michail Černikov.
Pochopitelně se nebude jednat o plošné opatření, tedy zvednutí limitů všude. Navýšení limitu tak bude podmíněno budováním nových bezpečnostních prvků, kupříkladu středových svodidel. Černikov zmínil, že rychlostní volnost považuje za bezpečnostní prvek sám o sobě. Jízda dle uvážení konkrétního řidiče totiž redukuje jeho chuť nějak riskovat. Nejedná se ovšem o samostatný prvek, plán je součástí sítě dalších rychlostních opatření.
Rychlostní beztrestnost
V Rusku totiž existuje tzv. rychlostní beztrestnost. Jedná se o limit překročení povolené rychlosti, do kterého není zrychlení postižitelné, a to ani finančně. Aktuálně je to 20 kilometrů v hodině. Zvýšení dálničního limitu na 150 km/h tak bude reálně znamenat dovolení rychlosti až 170 km/h. Vyšší rychlost jízdy je pak legální už pouze v Německu. Zatímco jiné svobody jsou zde – tedy v Rusku – utahovány, na silnicích dochází ke stálému povolování.
Jenže s rostoucí volností klesají počty dopravních nehod. V roce 2015 to bylo 184 tisíc případů za rok, o pět let později jich bylo o cca 40 000 méně. Ruským dálnicím dnes nechybí žádné bezpečnostní prvky. Jsou dobře osvětlené, nepostrádají kamery ani detektory hustoty a systém informuje o nehodách nebo změnách počasí. V zásadě tak není důvod, který by zvýšení povolené rychlosti bránil. Ostatně limity měl na svědomí jen nedostatek ropy.