Jak podle barvy kouře z výfuku zjistit konkrétní závady motoru. Každý odstín značí jinou

Různé barvy zplodin z výfuku zažil kolem sebe takřka každý z nás. Kromě „dýmajících“ dieselů s vykuchanými filtry pevných částic rozlišujeme i barvy, které nevěští nic dobrého.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Není tajemstvím, že různé barvy výfukových plynů stejně jako jejich různá aromata znamenají různé situace v celém spalovacím cyklu motoru. Některé jsou zcela neškodné a mění se i v průběhu zahřívání motoru do provozní teploty. Některé naopak značí závady, s kterými se musí motor nebo související agregáty potýkat. Zjistili jsme pro vás, co která barva znamená a na co si dát pozor, když třeba jdeme kupovat auto z autobazaru.

Modrý kouř

A začneme u barvy, o níž jeden nejmenovaný rocker zpívá, že je „dobrá“. Tedy modrá. Světle modrý kouř, ne nepodobný určitému odstínu hořícího plynu na sporáku znamená průnik motorového oleje do spalovací prostoru. Čím více oleje v něm je, tím sytější bude modrá barva ve výfuku. Olej se mísí se směsí paliva se vzduchem a zcela nevyhoří, část maziva zůstává na pístu a na stěnách válce, zapéká se a vytváří černý film ze sazí.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Olej se dostává do spalovací prostoru kvůli nefunkčnímu těsnění pístních kroužků, jež ztratily své vlastnosti v důsledku silného opotřebení. Což není závada nijak fatální, nicméně její úplné odstranění znamená rozebrání motoru a výměnu kroužků, případně nový výbrus válce. Občas může alespoň krátkodobě pomoci výměna motorového oleje za jiný typ, odkarbonování může také pomoci krátkodobá jízda ve vysokých otáčkách se zvýšenou teplotou motoru.

Černý kouř

Asi nejčastěji vídaná situace, speciálně u dieselových motorů. Není asi mezi námi nikdo, kdo nezažil „oktávku v čipu, v metle a na hlínách“, z níž se při každé akceleraci vyvalil černý dým, za nějž by se nemusel stydět zaoceánský parník na úprku před bouří. Nicméně černý dým může vycházet i z benzínového motoru. Závada bývá často ve špatné přípravě směsi a v čidlech, které dodávají informace řídící jednotce motoru, případně přímo v prvcích vstřikovacího systému.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Bílý kouř

Bílý kouř z výfuku jsme si nechali na konec, bývá totiž tím nejvíce alarmujícím příznakem. Znamená vodu, která se dostává do spalovacího prostoru. Máme na mysli pochopitelně vodu z chladící kapaliny. V takovém případě je dobré na nic nečekat, zastavit a zkontrolovat stav kapaliny v expanzní nádobce. POZOR! V těchto případech bývá voda často pod tlakem a i když není na první pohled vidět úroveň hladiny, neznamená to, že tam voda není.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Při rychlém otevření se může voda dostat rychle ven a způsobit vážné poranění. Proto víčko nádobky otvírejte pomalu a opatrně, časté „syčení“ vzduchu značí vyrovnávání tlaků. Buďte vždy připraveni uskočit stranou, výrazně také doporučujeme ochranné brýle, nebo aspoň jakékoli brýle. Pokud ani po otevření voda v nádobce není, případně v ní plavou mastné skvrny, je jistá jedna věc: těsnění hlavy motoru je poškozené a chladící kapalina proniká do spalovacího prostoru.

Úroveň poškození, kterou tato závada způsobila určí většinou až zkušený automechanik. Někdy celou věc vyřeší výměna těsnění, někdy je potřeba sfrézovat hlavu a blok motoru tak, aby těsnění doléhalo stejnoměrně. Někdy je však zkroucený nebo prasklý i blok motoru a oprava v tom případě bývá složitá. A drahá, pochopitelně. Než časově i finančně náročnou opravu je místy lepší zvolit výměnu celého motoru, pokud se nám jej podaří zakoupit za rozumnou cenu.

Jakou nejdražší poruchu jste na svém autě zažili?

Zdroj: YourMechanic

Diskuze Vstoupit do diskuze
65 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články