Na silnicích se rychlost měří více způsoby a rozhodně přijde vhod je znát. Něco se dá poznat snadno, něco až když je pozdě.
Snad neexistuje řidič, který by neměl zkušenost s měřením rychlosti. A to buď úsekově, nebo přímo policií, která pak člověka zastavila. Ačkoli v principu nejspíše s měřením souhlasíme, podle mnoha ohlasů jde jen o způsob, jak vybrat co nejvíce peněz na pokutách. Snaha vychovat řidiče k bezpečnější jízdě jde přitom stranou. Nahrává tomu existence skrytých míst a skutečnost, že se na silnicích pohybuje stále více než dost agresivních řidičů.
Zákruty verzí a odlišná detekce
V ČR je nejčastější mikrovlnný radar v jiném vlnovém pásmu, než má většina zemí Evropy. Detektor radarů proto existuje ve verzi pro nás a EU, ta druhá nemusí na tuzemské modely stačit. Měření rychlosti stojí na Dopplerově efektu, tedy posunu frekvence vln podle rychlosti pohybujícího se objektu, v tomto případě auta. Vlny ovšem odráží i okolí a právě z těchto „zbytků“ se dá detekovat přítomnost radaru předem.
Je potřeba také vědět, že čím novější je verze rychlostních radarů, na tím kratší vzdálenost měří. Policie vás tak změří, až když radar nebo její auto skutečně míjíte. Při použití detektoru vás tak starší model varuje až v průběhu měření, špatně nastavený nový model zase neustále hází falešné poplachy. Existují i stacionární radary, tudíž každá plechová budka u silnice je podezřelá. Mějte proto oči na stopkách.
Mnohem kratší měření laserem
Laserové měřiče používá naše policie častěji přibližně od roku 2008. Na rozdíl od těch mikrovlnných neměří kontinuálně, ale jen v řádu desítek, či dokonce jednotek sekund. Vysílají tedy jakýkoli signál jen v momentě samotného měření. Technicky je tudíž nemožné je zachytit předem. Pasivní detektory mají i vestavěné čidlo na laser. Jenže ve valné většině případů ho zachytí až v momentě měření, protože jindy není z čeho.
Obranou se v takových případech může stát rušička, která je ovšem nezákonná. Laserové měřiče mohou navíc rušičku zachytit a dát policistovi echo. Podle některých neověřených zpráv je snazší měřit světlá auta než tmavá a měření probíhá na vzdálenost 100 – 300 metrů. Jenže na takovou vzdálenost si policisty nevšimne nikdo, ani když má reflexní vestu. Některé typy laserových měřičů navíc ani nevyžadují lidskou obsluhu.