Řízení osobního automobilu s přívěsem zavazuje ke zvýšené opatrnosti. Ne každý si však uvědomuje rizika a spěchá s nákladem nad rámec povolené rychlosti.
Jedno je jisté, automobil s přívěsem se chová úplně jinak než auto, které jede samo bez zatížení vozíkem. Jedním z klíčových prvků, který ovlivňuje bezpečnost jízdy, je zajištění nákladu. Ten by měl být uprostřed přívěsu, řádně připevněn schválenými pásy. Každé posunutí nákladu během manévrů může destabilizovat celou soupravu vozidel.
Technický stav je zásadní. Nevyhovuje-li, nevyjíždějte.
Každý přívěs, má předepsané technické parametry, včetně osvětlení. Obrysová světla, blinkry a brzdová světla i osvětlení SPZ jsou naprosté minimum. U těžkých přívěsů je také nutné světlo zpátečky. Jako u auta platí, že před jízdou je povinnost vše, včetně světel, na vozíku zkontrolovat.
Než vyrazíte, proveďte krátkou kontrolu osvětlení a zkontrolujte, zda je správně připevněno ke kouli tažného zařízení. Pokud některý z těchto prvků vykazuje nedostatky, je jízda na veřejnou komunikaci velmi vysokým rizikem. Pak prostě nevyjíždějte. Ať nedopadnete jako řidič na videu.
Rychlost nedefinují značky, ale technický list přívěsu
Řada řidičů si myslí, že dopravní předpisy přesně popisují, jakou rychlostí může jet vozidlo s přívěsem. V zastavěných oblastech je to 50 km/h, mimo město 80 km/h a na dálnici 130 km/h. Je to jinak. Stále platí maximální povolená rychlost, ale jet můžete jenom tak rychle, jaká je nejvyšší povolená rychlost „nejpomalejší“ části soupravy. To znamená, že je-li vozík homologován na 80 km/h, nemůžete s ním jet na dálnici 130 km/h.
Řidič na videu jede tak rychle, že ztrácí naložený náklad. Srovnejte rychlost soupravy auta. Přívěsem se záznamem na radaru. Tempo bylo nepřiměřené a náklad nezajištěný. Stalo se tak to, co se muselo stát. Ostatní řidič za provinilcem pak ve tmě naráželi na dálnici do toho, co z vozíku spadlo. Štěstí, že řidič nevezl vzadu třeba kovadlinu.