400 km dojezd za 5 minut: Rychlonabíjení elektromobilů jde do sériové výroby. Teď už je nic nezastaví

Čínská automobilka BYD překvapila svět revolučním nabíjením, které mě osobně nadchlo jako už dlouho nic. A pak jsem zjistil to důležité.

i Zdroj fotografie: BYD
                   

Čínská automobilka BYD, kterou v poslední době opravdu sleduju, mě tentokrát upřímně dostala. Když jsem prvně četl zprávu, že po pěti minutách nabíjení můžete ujet dalších 400 kilometrů, říkal jsem si, že to musí být nějaký omyl nebo přehnaná reklama. Znáte to – podobných slibů už jsme slyšeli spoustu a realita bývá jiná. Jenže tady se ukázalo, že realita je dokonce ještě lepší. BYD už totiž s touto technologií začal sériovou výrobu.

Celé kouzlo spočívá v nové 1000voltové platformě, která umožňuje dobíjení výkonem až jeden megawatt. Abych to vysvětlil lidsky: naše nejlepší nabíječky v Evropě mají sotva třetinový výkon. Teď si představte, že během krátké přestávky na benzince (než si stihnete vypít kávu a sníst bagetu) máte nabito skoro na půl republiky. To už je něco, co mě osobně dost nadchlo.

Které elektromobily se objeví jako první s novou technologií

První auta, která dostanou tuto novou vychytávku, budou luxusní modely Han L a Tang L. Oba budou mít lithium-železo-fosfátové baterie o kapacitě 83 kWh. Tyhle baterky jsou super hlavně proto, že jsou bezpečné a vydrží dlouho – žádné problémy s přehříváním nebo předčasným stárnutím. Myslím si, že tohle zákazníci hodně ocení.

Pro srovnání – nedávno jsem testoval Hyundai Ioniq 5, který je sám o sobě výborný elektromobil. Nabíjení mu však trvá asi 18 minut na podobný dojezd. Osmnáct minut je samozřejmě pořád fajn, ale když si představím těch pět minut od BYD, najednou to působí strašně pomalu.

Evropská realita – infrastruktura nestačí. A co Česko?

Nechci však malovat všechno jen růžově. Hlavním problémem u nás v Evropě zatím bude infrastruktura. Takový megawatt je obrovský výkon, a momentálně ho většina evropských nabíječek ani zdaleka nezvládá. Navíc se musí ještě doladit standardy a zajistit, aby vůbec šlo něco podobného v Evropě provozovat bez komplikací. Takže určitě máme ještě nějakou dobu čekání před sebou.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Když jsem ale nedávno mluvil s lidmi z branže, většina se shoduje v tom, že právě rychlost nabíjení je klíčem k prolomení nedůvěry zákazníků vůči elektromobilům. Jeden můj známý z oboru mi doslova řekl: „Martine, když nabíjení zabere stejně času jako tankování benzínu, není co řešit.“ A já s tím naprosto souhlasím.

BYD tímhle krokem ukazuje cestu, kterou by se měla elektromobilita ubírat. Pokud to vyjde, možná už za pár let přestaneme vůbec řešit, jestli jet autem se spalovacím motorem nebo elektromobilem. Osobně se už teď těším, až si tohle auto budu moct sám vyzkoušet. Věřím, že jestli se Číňanům podaří vyřešit i zmíněné překážky, bude to skutečně zásadní milník v historii automobilismu.

Diskuze Vstoupit do diskuze
78 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články