Oživili slavnou automobilku, jejíž auta znal každý: Ambiciózní návrat na český trh s modelem, který překoná Škodu všemi deseti

Kdysi to byla ikonická značka, která diktovala trendy a překvapovala novátorskými technologiemi. Pak přišel krach, teď znovuzrození?

i Zdroj fotografie: Marcus & Manuela ́s Saab Channel
                   

Kdysi to byla skutečně renomovaná automobilka světového věhlasu. Já za sebe mohu říct, že jsem měl Saab opravdu rád. A to nejsem architekt nebo umělec. Právě ti prý vozy této značky milovali nejvíce. Mě se líbily její přeplňované benzínové motory. A souvislost s letectvím. A v poslední dekádě i fakt, že když přišly do výroby motory na ethanol, jela auta ještě víc, byla rychlejší. Pak to všechno skončilo. Ale nejde jen o mě a můj názor pokřivený skutečným nadšením k autům.

Automobilka zkrachovala, ale možná se právě teď vrací zpět

Švédská značka Saab se proslavila svými originálními vozy s neobvyklým aerodynamickým designem a výkonnými přeplňovanými motory dávno předtím, než jsem se narodil. Její osud byl pak ale dost divoký. General Motors do značky investovalo v 90. letech a nakonec ji v roce 2000 koupilo. Saab však neunikl následkům bankrotu GM a byl jednou z obětí finančních problémů automobilového giganta. Stalo se.

„Zkrachovalá“ evropská automobilka se vrací na český trh. Oživuje nejúspěšnější modely své doby a jde sesadit Škodu z trůnu

iZdroj fotografie: Marcus & Manuela ́s Saab Channel

Poté následovalo několik neúspěšných pokusů o oživení Saabu. V rámci konkurzního řízení GM prodal Saab společnosti Spyker NV. GM si však ponechal patenty a souhlasil s jejich licencováním pro Spyker. Bohužel, Spyker nedokázal dohodnout uspokojivé podmínky s čínskými investory a GM, což vedlo k jeho krachu. Zase smůla. Škoda. Čínští investoři následně koupili aktiva Saabu a založili společnost NEVS AB (New Electric Vehicle Sweden).

Bankrot automobilky Saab nešel odvrátit. Jak to souvisí s našimi Gripeny?

iZdroj fotografie: Marcus & Manuela ́s Saab Channel

Saab tedy stále „žil“, nebo spíše jeho duch přežíval. NEVS zahájila výrobu verze sedanu Saab 9-3, ale produkce byla ukončena v roce 2014. A tím de facto Saab skutečně skončil. I když jeho konec začal už dávno před tím. V roce 2019 se většinovým akcionářem NEVS stala čínská společnost Evergrande. Navzdory finančním problémům Evergrande, které vedly k rozprodávání aktiv, NEVS představila vzrušující nový koncept elektromobilu Emily GT. A pozor, tento nový vlastník má prý v úmyslu uvést Emily GT do výroby. Co vím? Není toho mnoho, ale něco se vyčíst ze situace dá.

Spyker to nedokázal, zvládnou to teď čínští investoři lépe?

Emily GT, vyvinutý NEVS, je elektrický vůz se zajímavými vlastnostmi, které připomínají styl Saabu. Vůz má čtyřmotorový systém na každém kole. To mu poskytuje kombinovaný výkon 480 koní a sportovní ovladatelnost s potenciálem vektorování točivého momentu. Tento elektromobil by měl nabídnout dojezd přes 800 kilometrů na jedno nabití díky masivní 175kWh baterii. To ho, byť zatím teoreticky, řadí co do dojezdu mezi špičkové elektromobily na trhu. Emily GT by se měla vyrábět.

Automobilové značky, které už dávno přestaly fungovat, ale mylně jsou považovány za současné

iZdroj fotografie: Marcus & Manuela ́s Saab Channel

Švédský vlastník bývalé továrny Saab Stallbacka v Trollhättanu uvedl, že nový investor plánuje využít velkou část této továrny pro výrobu elektromobilu, s plnou aktivitou očekávanou začátkem letošního podzimu. Polestar, další švédská automobilka, již v dubnu oznámila své plány na pronájem části tohoto zařízení pro vývoj a testování. Zatím není jasné, zda nový investor plánuje použít jméno Saab. Saab AB, letecká a obranná společnost, prodala v roce 2000 automobilovou divizi GM.

Licence sem, licence tam. Je to pořád ale ještě vůbec Saab?

To GM umožnilo používat název a emblém Saab na základě licence. Saab AB zrušil tato práva na pojmenování již v roce 2014. Není tedy jisté, zda nový vlastník bude usilovat o obnovení tohoto jména, ale je možné, že by se o tom mohlo jednat, pokud bude nový investor nakloněn tomuto nápadu. A teď už z mé strany čirá spekulace. Zmínil jsem Polestar. Ten ohlásil, že vstoupí v horizontu měsíců na sedm nových trhů, včetně toho českého.

BMW představilo exkluzivní patent. Žádná jiná automobilka k němu přístup nemá

iZdroj fotografie: Marcus & Manuela ́s Saab Channel

Mělo by to být v roce 2025. To je první vazba na náš trh. Polestar řídí někdejší vedení mladoboleslavské automobilky Škoda. Druhé pojítko. I když realisticky musí mít managment Polestaru jasno, že Škodu neohrozí. Pokud by se „nový Saab“ nějak dal dohromady s Polestarem, mohl by pak využít prodejní sít značky. A tím by se hravě dostal do Čech. Další kousek skládačky by zapadl. Aby ale „nový Saab“ konkuroval značce Škoda, musel by zvládnout zásadní věc.

„Naše automobilka končí?“ Všechny továrny převzal magnát Andrej a otázka další výroby je ve hvězdách, osud stejný jako VW

iZdroj fotografie: Marcus & Manuela ́s Saab Channel

Vyrobit a prodávat skvělé auto ze lepší cenu, než má Škoda. V rovině elektromobilů by to znamenalo auto lepší než Enyaq. A také levnější. Po technické stránce by se mohlo zdát, že by mohl být „nový Saab“ konkurenceschopný. Pokud by to značka zvládla dotáhnout do konce a nasadit cenovku, jež by pro českého zákazníka byla atraktivní, už by to byla jiná písnička. Ale jak jsem řekl, je to jen a pouze spekulace a takových „horkých“ nabídek, které nakonec vychladly dřív, než se masově rozšířily, už tady bylo hodně.

Měl by vstát Saab z popela?

Diskuze Vstoupit do diskuze
117 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články