Příběh kultovního Saabu a pokusu o jeho záchranu je natolik silný, že jsme se rozhodli vám jej přinést. Připraveni ke vzletu? Born from jets? Startujeme!
Saab byla výjimečná automobilka. Svými nekonvenčně řešenými vozy bořila zažité předsudky a vzbuzovala v mnohých touhu je vlastnit, sen to všech marketingářů na světě. Její auta byla okamžitě rozpoznatelná na silnici, a v určité době patřilo k dobrým mravům mezi umělci, fotografy, kameramany, architekty a dalšími svobodnými povoláními jezdit v Saabu. Pojďme se na chvíli společně podívat do Švédska a zjistit, co se vlastně pokazilo a co na to Koenigsegg.
Co se pokazilo v ideálním švédském snu?
Většinou na podobné komplexní otázky odpovídáme, že odpověď není jednoduchá. Tady však jednoduchá vcelku je. A vejde se do dvou písmen. GM. Saab Automobile AB koupil koncern GM v roce 1989, shodou okolností tedy v roce naší sametové revoluce. U nás se slavilo, rozjely se divoké devadesátky, prosperita a blahobyt. Na rozdíl od nás ale byly tímto krokem dny Saabu v zásadě sečteny, byť se to zpočátku tak nejevilo. Pochopitelně, nejdete přece koupit legendu jménem Saab jen proto, abyste ji pohřbil. Kde se to tedy zadrhlo?
Prvním a možná hlavním problémem byla určitý „ideový nesoulad“ mezi molochem GM a precizním Saabem. GM šel do celé transakce s tím, že Saab bude spolu s Opelem jednou z jeho dalších evropských značek, kterou „upraví“ k obrazu svému . Přeloženo: pokusíme se o co největší unifikací dílů v koncernu tak, abychom vydělali co nejvíce peněz. To samo o sobě není nic závadného, ostatně třeba VW je v tomto oboru mistr, tady to ale zkrátka nevyšlo.
Nafta z Opelu do turbo benzínu Saabu
A asi ani vyjít nemohlo. GM totiž od samého začátku nepochopil „genius loci“, který Saab provází od samého založení. Nepochopil, co znamená dělat vždy všechno trochu jinak, přitom ale tak dokonale a zajímavě, že vás a vaše výrobky lidi milují a sami si z nich dělají společenské statusy. V Americe tak GM zkrátka nikdy nefungoval. Jinak by se nemohlo stát, že začal nutit švédské inženýry montovat motory Opel po kapoty jejich aut. Zákazníci milovali Saab pro jeho slavné a typické čtyřválce. A to ještě nebylo to nejhorší.
Nejhorší bylo, že lidé, fanouškovská základna Saabu (a nejen oni) to celé zkrátka prokoukli. A cítili se (vcelku oprávněně) podvedeni. A řekli ne. A jakmile vám zákazníci řeknou ne, nemáte šanci s tím cokoli udělat. Chápeme je. Ty zákazníky. Místo „stíhaček“ typu 900 Turbo nebo 9000 Aero/Griffin apod. tam najednou stojí divné auto s divným motorem. Chcete nám prodat naftovou Vectru převlečenou za Saab 9-3? Ne, opravdu moc děkujeme, to nemůžeme přijmout.
Deset let a konec. Děkujeme, odejděte
A to nebyl jediný případ. Navíc přišla krize, a tak GM došel v roce 2009 k bankrotu. A jako jednu z prvních ztrátových investic odepsal Saab. Deset let tedy Američanům stačilo na to, aby pohřbili automobilku, jež tu s námi byla od konce druhé světové války, automobilku, na jejíž model 900 byl v Americe pořadník i na dva roky a jež byla absolutním lídrem v otázce bezpečnosti automobilů. A byla také průkopníkem mnoha unikátních technických řešení.
Rozebírat následné prodejní (ne)úspěchy by bylo zbytečnou ztrátou času. Zbyly dva zajímavé momenty: o koupi značky se od samého začátku zajímal Koenigsseg, dnes již kultovní a extrémně úspěšný výrobce supersportů. Nakonec z obchodu sešlo. Když se ale podíváte na naši fotografii, dojde vám, kde vzal Koenigsegg inspiraci u svých čelních skel – a složil tak alespoň tímto způsobem poklonu Saabu. A druhý moment: zázrak se stal v roce 2010. Žel netrval dlouho.
Resuscitace proběhla úspěšně, pacient zemřel
V roce 2010 se totiž podařilo švédskému podnikateli Victoru Mullerovi rozjet výrobu již připravené nové generace 9-5, založené na prodloužené platformě Opelu Insignia. Výsledkem je nádherný, sebevědomý automobil s jasnými rysy Saabu. Prodalo se jich necelých 11 tisíc, minimálně deset jich je registrovaných i u nás a občas je k mání i na německých inzertních autoserverech. V roce 2012 ale projektu došly definitivně peníze – a „sobí“ pohádce byl konec.
A nevypadá to, že by se někdy ještě značka, alespoň v té původní době, vrátila zpátky. Škoda. Skončil příběh, provázený mnoha dokonalými technickými řešeními, nadšenými zákazníky i sportovními úspěchy. Značky, která dlouhé roky těžila z toho, že mateřský koncern Saab vyrábí mimo jiné nadzvukové stíhačky. A má tedy dokonalé technologie lehkých kovů. A specialisty na aerodynamiku. Nebo na noční podsvětlení kokpitu. Nebo na přeplňování motorů.
Gripeny a Saaby v jedné hale pohromadě
Ostatně, celé jméno „našich“ Gripenů je Saab JAS-39 Gripen. A marketing automobilky tohoto spojení velmi umně využíval. Slogan „Born from jets“, tedy ve volném překladu „Zrozen ze stíhačky“ provázel kampaně celá desetiletí, a jen dokresloval kultovní status Saabu. A taky trochu osvětloval, proč GM nemohl uspět. Nemůžete přijít do firmy, založené na mimořádných výrobcích, a snažit se jim vnutit průměr. Respektive můžete. Ale nebude to fungovat.
Ať ale nekončíme negativně, Saab nebyl nikdy firma s negativním étosem, naopak. Jejich výrobky byly vždy o svobodě, kreativitě, dokonalosti. A samozřejmě jsou dostupné i dnes, z druhé ruky. A na jejich cenách je i přesně vidět, kdy přišel GM. Novější modely s Opel motory jsou k mání často za pár stovek euro. Ale pokud chcete třeba výborně zachovalou první generaci Saabu 900 Turbo – zavolejte raději předem svému bankéři. Držíme palce při startech s nízkou dráhou letu!
Jaký názor na vozy Saab máte Vy?