Dacia směřuje ke svému cíli: stát se výrobcem automobilů s excelentním poměrem ceny a nabízené hodnoty. Sandero se pak probojovalo na samý vrchol prodejů v Evropě.
Nepovažuji se opravdu za nějakého extra pamětníka, nicméně doby, kdy si VW Golf „prohazoval“ první pozici v žebříčku nejprodávanějších vozů v Evropě s Astrou, aby se mezi ně tu a tam vklínil někdo jiný (občas Focus, občas Peugeot 206 – Francouzům se místy povede opravdu extra krásné auto) nejsou tak nekonečně vzdálené. Právě naopak. Jen jsme na ně zapomněli, a co je horší, zapomněli na ně i samotní výrobci. Jak jinak je možné, že je Dacia všechny předběhla? Pojďme se na to podívat společně.
Sandero si v Evropě stojí přímo fantasticky
Jak uvádí tabulky renomované společnosti Dataforce, Dacia Sandero je připravena stát se evropským lídrem č. 1 již druhý měsíc v řadě a potřetí za pět měsíců. Dacia minulý měsíc prodala 20 808 kusů malého hatchbacku, což je o 75 procent více než ve stejném měsíci loňského roku. Sandero bylo také evropským modelem č. 1 v lednu a dubnu. To kdysi všemi vysmívané, kdysi zcela low-low cost Sandero se vysměje dvakrát tak drahému (a dvakrát tak nepovedenému) Golfu? Kdysi zcela absurdní představa.
Podle předběžných údajů průzkumu trhu Dataforce stojí Sanderu v cestě za nejlepším místem v dalším měsíci tři vozidla: Tesla Model Y, Volkswagen T-Roc a Peugeot 208. Tesla minulý měsíc prodala 17 812 kusů svého Modelu Y, což je nárůst o více než 2 000 procent. Jenže pořád tím Elon Musk zaostal o 2 996 kusů za Sanderem. T-Roc je 3 145 kusů za Sanderem (a 149 kusů za Modelem Y), zatímco Peugeot by musel prodat 3 645 kusů „dvěstěosmičky“, aby se vyrovnal bestselleru Dacie.
Nikdy nikoho nenapadlo, že Dacia ohrozí VW. Stalo se
To jsou vpravdě zajímavá čísla. Renaultu se s Dacií povedl opravdu „majstrštyk“, o tom už dnes není pochyb. Ale že bude někdy dramaticky válcovat „mistra oboru“ VW, to asi nenapadlo Francouze ani v těch nejvíc vzrušujících snech. VW je nyní v pozici, kdy bude mít v top 10 tři modely: T-Roc, Golf a Tiguan. Mezitím se dceřiná Škoda Octavia vrátila zpět do top 10 díky nárůstu prodeje o 195 procent na 14 486 kusů. Prodej našeho bestselleru střední třídy pak v dubnu vzrostl dokonce o 222 procent.
Volkswagen se tak dostává do vpravdě nezáviděníhodné pozice, kdy se musí zcela vážně ohlížet na to, jak si jeho vozy stojí ve srovnání s Dacií. Trh je v této době navíc mimořádně konkurenční, nejen v rámci tradičních rivalů, ale zejména nové konkurence z Číny. A stačí jeden dva nepovedené (nebo trhem nepřijaté) modely a v ohrožení mohou být i samotné základy automobilky. U VW situace ještě nedávno zcela nepředstavitelná. A že by k ní mohla „pomoci“ i Dacie? To by nenapadlo vážně nikoho.
A Tesla? Sandero neustále „získávalo půdu pod nohama“ na úkor Modelu Y a do května 2023 mělo podle předběžných údajů Dataforce náskok více než 8 900 kusů před Teslou (96 647 vs. 87 732). Za zmínku také stojí fakt, že Tesla historicky hlásila velké nárůsty v posledním čtvrtletí poté, co provedla zkraje roku masivní slevovou akci nejprve v Číně a potom v dalších zemích. Sandero žádnou masivní slevovou akci opravdu chystat nemusí, a přesto se prodává „jako teplé žemle na krámu“.
Dacia opravdu nemusí zlevňovat
Naopak, může si dovolit klidně lehce zdražit. Speciálně u modelů Stepway jim to zákazníci klidně odpustí – prodejci už totiž neví, jak by jim vysvětlili, že si ještě musí chvilku počkat. Řekli byste to někdy do Dacie? Já třeba absolutně nikoli. Jak vidíte další vývoj situace vy? Povede se Dacii ovládnout prodeje i v dalších měsících? Bude se Volkswagen dívat Rumunům a jejich low cost brandu nadále pouze na záda? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!