Západní sankce mají Rusku mj. znemožnit práci se špičkovými technologiemi, Rusové si ale bez problémů vyrábí moderní elektromobily s dojezdem 400 km. Kde se tedy stala chyba?
Od napadení Ukrajiny agresivním Ruskem uplynulo 9 měsíců a jen o něco déle jsou v platnosti poměrně přísné a několikrát ještě zpřísňované sankce vůči ruské ekonomice. Byli jsme ujišťováni, že ruská ekonomika se když ne téměř zastaví, tak určitě výrazně zpomalí. Neb začnou chybět všechny důležité součástky a komponenty například v automobilové výrobě, bez nichž moderní automobil zkrátka postavit nelze. A vida, je listopad 2022 a Rusko vyrábí moderní elektromobil s dojezdem 400 km. To se na to pojďme podívat.
Když ze Západu nic nepřichází, pomůže Čína
Značka Evolute, pod kterou jsou modely nabízeny je ryze ruská, nicméně vyráběné modely jsou v licenci čínského koncernu Dongfeng (v Rusku známého také jako DFM). Jako první se začalo s montáží sedanu i-Pro, ještě letos by jej měl následovat crossover i-Joy a minivan i-Van. Všechny jsou plně elektrické. U čínských aut tak nějak pochopitelně. Jak vidno, sankce jsou sice omezující, ale nezabrání třeba právě Číně, aby s partnery z Ruska neutvořila klasicky joint-venture podnik, ve kterém vesele vyrábí moderní elektromobily.
Pravdou však zůstává, že s ohledem na opravdu hodně omezené technologické možnosti ruského automotivu a zoufalý nedostatek kvalifikovaných lidí se zatím z Číny dováží v podstatě hotový podvozek i s pohonou jednotkou, Rusové dovnitř nainstalují interiér, přišroubují zadní nárazník a osadí auto zadními světly. Zajímavá výroba. Výsledný produkt však bude zcela jistě nést visačku „Made in Russia“ a kromě daňové politiky, výhodné pro Rusko i pro Čínu poslouží stávající diktátorské vládě i jako důkaz toho, jak jsou Rusové „technologicky na výši“.
Hi-tech na rusko-čínský způsob
Když dokáží vyrobit takto moderní elektromobil. Svářečské a lakýrnické dílně v dosavadním závodě AvtoVAZ mají navíc v dohledné době doplnit i lisovny, pak by soběstačnost ruské výroby byla ještě o kus vyšší. Karoserii Evolute i-Pro vyráběla odnož Nissanu, který v AvtoVAZu vyráběl původně Nissan Almera. Podobnost obou modelů je vidět v zadním prosklení a tvaru dveří. Nehledě na světlomety, které zůstaly halogenové, což je u elektromobilu nezvyklé. Sedadla nemají vyhřívání, volant je nastavitelný pouze výškově – jsme stále v Rusku, nezapomeňte.
Na druhou stranu vzadu je poměrně dost místa, s ohledem na celkové rozměry. Což bude plus pro zákazníky taxi (předpokládá se, že prvními zákazníky vozu budou právě taxikáři). A jak si nové ruské elektro stojí cenově? Evolute i-Pro má základní cenovku v přepočtu 1 200 000 korun. To je na ruské poměry docela dost. Ruská vláda však chystá státní program na podporu poptávky, díky kterému bude možné získat slevu v přepočtu zhruba 450 000 korun. Pak by cena elektromobilu mohla klesnout na někam na úroveň ceny, za kterou se v Rusku prodává Lada Vesta, Kia Rio nebo Hyundai Solaris.
Sankce v tomto případě evidentně nefungují
Jak vidno na celém projektu, kšeft opravdu nezná bratra. Země, která rozpoutala v 21. století bezprecedentní válku vůči svému sousedovi a jejíž peníze jsou denně zmáčeny krví, si vesele vytváří byznys s Čínou a produkuje poměrně konkurenceschopný elektromobil. To všechno v dobách, kdy světový automotive prochází jednou z největších krizí ve své historii a evropské automobilky hasí jeden výrobní kolaps za druhým. Rusko našlo evidentně cestičku, jak obejít sankce a vyrábět. S jakým úspěchem? Toť otázka.
A víte co? Popravdě, je mi úplně jedno, jak dokonalé nebo nedokonalé elektromobily se budou v Rusku vyrábět. Klidně ať se Rusko „pomstí“ Elonu Muskovi za Starlink pro Ukrajinu a postaví druhou Teslu S Plaid, z které všichni kolem oněmí úžasem. Klidně ať si montují jakékoli vlastní, čínské nebo jiné automobily. To je v zásadě úplně podružné, pro většinu civilizovaného světa tahle země stejně přestala existovat. Ale ať předtím laskavě skončí tu šílenou a zbytečnou válku a zmizí z Ukrajiny zpátky do Ruska. To je myslím nejdůležitější.