V dnešní turbulentní době se můžeme dočkat opravdu zajímavých překvapení. Třeba že výrobce Golfů a Passatů se pustí do oblasti, ve které vyniká spíše Toyota. Má vůbec šanci uspět?
Úvodem něco strohých dat: V květnu 2022 oznámil koncern Volkswagen plány na oživení značky Scout. Záměrem bylo uvést na trh čistě elektrický pick-up a SUV v roce 2026. Později v červenci byl Scott Keogh jmenován generálním ředitelem a v březnu 2023 VW oznámil, že postaví nový montážní závod v Blythewoodu v Jižní Karolíně za 2 miliardy dolarů (zhruba 44 miliard korun). Jenže. Od roku 2022 uběhly pouhé dva roky, a všechno je jinak? Nebo není? Věří opravdu u Volkswagenu tak slepě elektromobilům? Pojďme se na to podívat společně.
Magna-Steyr je ostříleným hráčem ve vývoji i výrobě
A přenesme se rovnou do současnosti. Nová zpráva z ústředí koncernu naznačuje, že VW se rozhodl vydat na vývoj těchto dvou modelů další peníze. Podle rakouského listu Kleine Zeitung bude tamní specialista mj. na pohony 4×4 Magna Steyr vyvíjet příští elektrické SUV Volkswagenu a z něj odvozený pick-up výměnou za opravdu královskou částku 450 milionů eur. Jinými slovy, výrazně přes 11 miliard korun. Má se za to, že jde o nejvýznamnější vývojový kontrakt, jaký kdy Magna Steyr dostal.
Toyota Supra stejně jako Mercedes Třídy G
A to přitom nejde o žádného nováčka ani „zajíce“. Magna je jedním z největších smluvních výrobců na světě, za svou historii pro řadu značek vyráběla mnoho zcela zásadních modelů (dohromady 31 různých modelů a více než čtyři miliony vozů). Jedním z nejznámějších z nich je Mercedes-Benz třídy G, pro který Magna Steyr navrhla podvozek a také jej montuje již od konce 70. let. Současně ale také vyrábí třeba „dvojčata“ Toyota Supra / BMW Z4, Jaguar E-Pace a I-Pace spolu s novým Fisker Ocean. Jakkoli speciálně s Fiskerem to aktuálně vypadá všelijak, jenom ne dobře.
Spojení není velkým překvapením vzhledem k tomu, že německý magazín Automobilwoche již před rokem napsal, jak by VW mohl kompletně tzv. outsourcovat výrobu svého nového, terénního vozu právě na společnost Magna. Volkswagen se nakonec rozhodl jít cestou vlastní výroby a montáže, nicméně zdá se, že mu Magna podá pomocnou ruku s vývojem. Výroba dvou nových modelů by měla být zahájena koncem roku 2026 v továrně v Jižní Karolíně, kde roční kapacita přesáhne 200 000 kusů.
Potřebuje Volkswagen nový, terénní model?
To je vpravdě šalamounská otázka. Speciálně na sklonku roku 2024. Co Volkswagen dle mého soudu potřebuje naprosto zásadně, je stabilizovat výrobu v Evropě, posílit svůj vliv v Číně a vrátit se zpátky k tomu, co umí nejlépe: vyrábět vozy s přidanou hodnotou, které jeho zákazníci milují, chtějí, kupují a platí (v libovolném pořadí). Všechny experimenty s elektromobilitou se pro VW dosud ukázaly jako opravdu extra drahý „špás“. Jenže bez pozitivního efektu v účetních knihách (pokud tím efektem nemíním obří ztráty).
Neměl by se Volkswagen spíše držet tradice?
Navíc pro opravdu ultimátní offroad si valná většina zákazníků zajde spíše k dealerovi Toyoty, kde jim nabídnou hned několik řešení. Případně zvolí Mercedes Třídy G, Land Rover nebo jeho novou „reinkarnaci“ INEOS Grenadier. Ale Volkswagen? S tradicí v Golfu a Passatu? Přijde mi, že to hlavní, čím by se měl VW zabývat, je odjakživa vepsáno v jeho jméně: VOLKS-WAGEN. Lidové vozy. Pochopitelně s nějakým přesahem na obě strany (Passat není lidový vůz a Lupo už bylo hodně „osekané“).
Nicméně většina experimentů o úplné „zapomenutí na tradici“ vedla k neúspěchu. Jeden z největších průšvihů? Phaeton, samozřejmě. Naopak na rodinu zaměřená auta (kam nakonec počítám i všechna SUV od Volkswagenu) sklízela a sklízí úspěchy. Nejsem si tedy popravdě jist, zdali elektrický offroad, jakkoli primárně určený pro Ameriku, je opravdu tím, co VW nyní potřebuje. V době totálního propadu elektromobilů. Ostatně, jak to vidíte vy?