Nová doba přeje online prodejům, snižování nákladů a volnějším vztahům. Naplno to pociťují automobilky, které redukují někdy zbytečně hustou síť dealerů. Naše Škoda není výjimkou.
Nebudu asi daleko od pravdy, když napíšu, že stávající systém prodeje automobilů je tak trochu přežitkem minulé doby. Honosné skleněné paláce dealerů, postavené za drahé peníze a následně dlouhé roky splácené bankám za krvavé úroky jsou něco, co bylo asi nezbytné v době, kdy jedinou představu o nabízeném voze tvořil papírový prospekt. Dnes? Zahlceni a přehlceni informacemi a testy víme často víc, než prodejci na showroomu. Pojďme se podívat, jak se k dané situaci staví naše Škoda.
Novým on-line prodejům vyhovují spíše agenturní vztahy
Ta je, podobně jako mnoho dalších výrobců dosud pevně spojena se svými prodejci, kteří na základě smluvního vztahu prodávají výrobky automobilky. A patřičně výrobce také reprezentují. Nejen Škoda však zjišťuje, že tento „těsný vztah“ není už dnes opravdu nutný – v době, kdy mnoho nových vozů koupíte na pár kliknutí po síti. Chodit do showroomu a platit všechno to kolem? Proč vlastně? A tak se Škoda inspirovala mateřským koncernem, který podobný přechod na agenturní systém provedl v Německu již před pěti lety.
Německá Škoda jej tedy vyzkouší nyní, a kvůli přechodu na agenturní model výrazně prořídne její prodejní síť. Opravdu výrazně. Že se totiž česká značka rozejde s každým třetím dealerem, je již známo. Tuto informaci potvrdil i jeden z německých partnerů Škody: „Dovozce se chce oddělit od více než 100 prodejců,“ řekl v rozhovoru pro německý magazín Automobilwoche. Značka má přitom v Německu 330 prodejců, čili nový prodejní model znamená „stopku“ pro zhruba třeinu z nich.
Snižování nákladů jako další důvod pro zjednodušení
To není zanedbatelné procento, a popravdě je rozsah „úklidu“ v Německu celkem překvapivý. Faktem je, že německá síť Škody je extrémně hustá a někteří z prodejců si zcela zbytečně konkurovali. Nový systém by tomu měl zamezit. Stinnou stránkou pak zůstane to, že to mnozí ze zákazníků budou mít o něco dále do servisu, než byli doposud zvyklí. Což je ale daň za nynější „digitální“ dobu, která jednak výrazným způsobem zrychlila samotný způsob nabídky a prodeje, jednak je velmi citlivá na jakékoli přebytečné výdaje.
A stovky podobných showroomů a závazků vůči automobilce je evidentně něco, co lze „osekat“ na štíhlejší a v důsledku citelně efektivnější formu prodeje. Výrobce sám uvádí, že přechodem na agenturní provoz zvýší efektivitu systému až o 2 %. Vezmeme-li v úvahu současné marže dealerů v Německu ve výši 16–18 %, znamená to snížení prodejních nákladů minimálně o 10 %. Škoda se navíc výrazně zaměřila na digitální on-line prodej. Do roku 2025 plánuje takto nabízet každý pátý nový vůz.
Prodeje nového EV SUV Škody již na agenturní bázi
Pochopitelně, pro stávající prodejce a jejich zaměstnance, jimž skončí smluvní vztah, je takové rozhodnutí velkým problémem. Prezident Sdružení prodejců Škoda Thomas Peckruhn se k věci nechtěl vyjadřovat. V rozhovoru pro Automobilwoche však zmínil valnou hromadu celého sdružení, která se bude konat v Berlíně. A kde by jeden z bodů programů měla být pomoc prodejcům, postiženým ukončením smlouvy se Škodou.
Přechod na nový agenturní systém bude postupný. Prvním vozem v prodeji, jehož partneři mají působit jako zprostředkovatelé a získávat provizi, bude Škoda Elroq. Elektrické SUV se na tamní trh dostane ve čtvrtém čtvrtletí příštího roku. Jde o jeden ze tří zcela nových elektrických modelů výrobce, které se objeví do roku 2030. Všechny tři vozy budou založeny na nové elektroplatformě MEB skupiny VAG. Dalším modelem v řadě pak bude nový Enyaq v roce 2025.
A je zřejmě jen otázkou času, než podobný přístup začne Škoda uplanovat i v dalších zemích. Jak to vidíte vy, obešli byste se bez typické návštěvy showroomu a koupili byste si auto čistě jen online? Dejte nám vědět v diskusi pod článkem, děkujeme!