Nový velký sedan za 222 843 Kč vstoupil na trh. Vypadá suprově a nejlevnější varianta má vše, co potřebujete

Invaze čínských vozů do Evropy je v plném proudu, a my se tak budeme častěji setkávat se značkami a modely nabízejícími „hodně muziky za málo peněz“. Omoda S5 není jiná.

i Zdroj fotografie: Omoda
i Zdroj fotografie: Omoda
i Zdroj fotografie: Omoda
i Zdroj fotografie: Omoda
i Zdroj fotografie: Omoda
i Zdroj fotografie: Omoda
i Zdroj fotografie: Omoda
i Zdroj fotografie: Omoda
i Zdroj fotografie: Omoda
i Zdroj fotografie: Omoda
i Zdroj fotografie: Omoda
Dalších 7 fotografií
Dalších 7 fotografií
                   

Máme tu další díl našeho zřejmě nekonečného seriálu, ve kterém mapujeme vozy chystající se dobýt evropský trh. Respektive dobýt se ho chystají spíše jejich výrobci, a nutno dodat, že se jim to daří více než dobře. S kvalitou a cenou, která se v prvním případě více než vyrovná evropské konkurenci a v druhém bývá naopak na hony vzdálena některým velmi sebevědomým a ne úplně málo nadsazeným cenovkám „tradičních výrobců“, to zase nemají tak těžké. Navíc mají nečekaného pomocníka „uvnitř“. Pojďme se na to podívat společně.

Insider z těch nejméně očekávatelných

A oním „pomocníkem uvnitř“ neboli skrytým insiderem není nikdo jiný než Evropská unie. Ptáte se, jak je to možné? Velmi jednoduše. EU se v poslední době shlédla v něčem, co lze nazvat jako „zkomplikujme evropským automobilkám život, co jen to bude možné, a ono to nějak dopadne“. To máte v Bruselu pravdu, dopadne. Respektive už to nějak dopadá, nicméně pro evropské výrobce popravdě ne zrovna příznivě. Jejich schopnosti bránit se čínské přesile jsou – skrze kroky samotné EU – více než oslabeny.

Tohle přesně nás čeká: Čína porazila celý svět v oblasti elektromobilů, Evropa je v ohrožení

Jako by nestačily vlivy, za které nikdo opravdu nemůže, které se staly a s kterými je také potřeba se nějak popasovat. A že jich nebylo málo: covid a krize automotivu/výroby/dodávek komponentů, na něj přímo navazující čipová krize v Asii a opět omezení dodávek pro Evropu, a když už se zdálo, že je z toho starý kontinent pomalu venku, přišla válka na Ukrajině. A opět je všechno jinak. Jinými slovy, vyrábět v této době v Evropě nové automobily splňující všechny aktuální i budoucí normy a za rozumné ceny je tak trochu masochismus.

Nestačí hora problémů zvenku, musí ještě přijít zevnitř

A občas docela bolí. Nicméně to se pořád „perete“ s vnějšími vlivy, berete to jako nepřízeň osudu. A perou se všichni. Co je ale podstatně horší, když se musíte začít prát se skutečnostmi, které vznikly zcela uměle, za zeleným stolem a u těch, od kterých byste spíše očekávali ochranu evropského trhu než jeho likvidaci. A ta se momentálně děje v přímém přenosu. Byť ji zřejmě úředníci v Bruselu neměli primárně v plánu. To, že nedohlédnu důsledky svých činů, ale neznamená, že za ně nejsem odpovědný.

Škoda se stahuje z trhu, aby zachránila VW. Otázkou je, co zachrání Škodu

Ke všem (bruselským) komplikacím s EURO7/koncem spalovacích motorů se totiž ještě přidal boom čínských značek na domácím trhu (navíc celkem nepokrytě podporovaný státními subvencemi), který pocítila i Tesla a který stál VW jeho místo a prodeje (a mj. existenci Škody v Číně), následovaný celkem logickým postupem do Evropy. Resp. kamkoli jinam ve světě. Doma v Číně už nám to je malé, rozumějte. Rozumíme, a popravdě se nestíháme divit, co je možné vyrobit – a především za jakou cenu.

Chery Omoda S5 boří všechny mýty

Názorným příkladem je Chery Omoda S5. Sedan velikostí blížící se Octavii (rozvor: 2 644 mm, s obligátní „jedna-pětkou“ pod kapotou – v Číně je objem 1,5 l velmi populární z daňových důvodů) o dvou výkonových verzích: bez přeplňování 113 koní a s turbem 147 koní. Stačilo by to většině z nás? Troufnu si tipovat, že ano. Obě verze ve spojení se standardním „automatem“, slušná výbava. Vše je slušné a dostačující, tedy kromě ceny. Ta je super. Nebo vám snad přijde 255 tisíc korun (v přepočtu) jako drahé?

I kdyby to bylo dvakrát tolik, pořád jsme oproti Octavii cenově jinde. Chery mohutně prodává v Rusku, jak jsme o tom před nedávnem psali, v Kaliningradu, kam to máme asi nejblíže, je oficiální zastoupení (síť Omody se momentálně buduje). A chystá se do zbytku Evropy. O jeho zákazníky bych se nebál, ti přijdou, otázkou zůstává, jak si s podobnými cenami poradí evropské značky. Jak to vidíte vy? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Galerie

Dalších 7 fotografií
Dalších 7 fotografií

Jak dopadnou evropští výrobci, pokud do Evropy přijdou další „Omody“?

Zdroj: FP Driving
Diskuze Vstoupit do diskuze
86 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články