Pokud jeden z nejrespektovanějších manažerů v oboru podloží svoje tvrzení o nesmyslnosti zákazu spalovacích motorů věcnými a racionálními argumenty, tak na tom asi něco bude.
Zákaz prodeje benzinových a naftových aut, plánovaný (zatím) na rok 2035 je podle nejvyššího představitele BMW jedním velkým selháním ze strany Evropské unie. Oliver Zipse je navíc jedním z mála šéfů největších automobilových koncernů, který ještě neztratil smysl pro realitu. A říká přímo, že zákaz používání spalovacích aut a přechod na elektromobily od roku 2035 je prostě nemožný. Tady je jeho upřímná zpověď, na vás bude, jestli s jeho slovy budete souhlasit. Pojďme se na to podívat společně.
Je nereálné, aby za 12 let byla v Evropě hotová dobíjecí infrastruktura
Jak v rozhovoru pro německý Handelsblatt Oliver Zipse uvedl, celá situace je podstatně složitější a vážnější, než se nám ji pokouší vsugerovat výrobci elektromobilů. To sice většina z nás tak nějak tušíme, ale když nám tušení potvrdí jeden z nejvlivnějších a nejrespektovanějších manažerů v automotivu, dostává to celé nepatrně jiný rozměr. Jakých je tedy oněch pět důvodů, kterými Oliver Zipse rozporuje plán EU na zákaz prodeje spalovacích motorů?
Ten první je nasnadě a dal by se shrnout do následující otázky: kde budou lidé nabíjet všechny ty elektromobily? V roce 2035 nebude v Evropě žádná komplexní infrastruktura pro elektromobily. Myslíte si, že za dvanáct let budou dobíjecí stanice v každé vesnici v regionech jako je jižní Itálie? Nebudou, pochopitelně. Zipse dodává: „Pochopte mě správně: Toto není paušální argument proti e-mobilitě. Ta je naším největším hnacím motorem růstu v BMW. Je to věcná připomínka k tomu, že EU se v zákazu mýlí“
Elektromobily nejsou jedinou možností, EU to tak ale nevidí
Pojďme dále: Proč neřešíme i jiné možnosti, než jsou elektromobily? Není pochyb o tom, že elektromobilita je nejdůležitější cestou pro individuální mobilitu do budoucna – nikoli však jedinou. A co alternativy, jako je vodíkový palivový článek? Mohu přece něco plošně zakázat pouze v případě, že je k dispozici odpovídající náhrada. A ta tady zkrátka není, jeden celý masivní trh skončí a má být nahrazen novým, kde zdaleka ještě není všechno domyšleno? To není zrovna racionální přístup.
Za další: Výrobu elektromobilů lze rozšiřovat pouze tehdy, pokud bude zajištěna dostupnost surovin. A v tom má Evropa strukturální problém. Kdy byl otevřen poslední důl v Evropě? Bylo by něco podobného v dnešní době ještě vůbec akceptovatelné? Naproti tomu vozidla se spalovacími motory nebo vodíkovými palivovými články dokážeme v Evropě vyrábět téměř soběstačně. A s přísnějšími požadavky na CO2 pro palivový průmysl by byl možný i lepší dopad konvenčních pohonů na klima.
Nedostupnost mobility způsobí sociální otřesy
A co dostupnost osobní mobility? Je totiž mylná představa, že stačí zakázat spalovací motor a zbytek se postará sám trh. Cíle a pobídky zajišťují inovace, nikoli zákazy. Nakonec se z toho může stát i společenský problém. Pokud mobilita nebude cenově dostupná, postihne to v důsledku mnoho lidí. Moderní elektromobily jsou téměř vždy dražší, než jejich spalovací konkurence. A co hůř, neexistuje opravdu dostupná osobní mobilita, pokud nemáme na mysli nano-automobily, jenž jsou spíše skůtry, než opravdová auta.
A Oliver Zipse dokončuje: „Navenek se Evropa stává zranitelnou vůči politickému vydírání, protože jsme závislí na dodávkách surovin. Proto si myslím, že politický požadavek na vyřazení spalovacích motorů je nesmyslný. Po všech stránkách: technické, obchodní, finanční, sociální i politické. Je s podivem, že na něm EU tak vytrvale lpí“. Jak to vidíte vy? Má Oliver Zipse alespoň v něčem pravdu? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!