Šéf BMW upřímně ohledně zákazu benzínu a nafty: Uvedl 5 důvodů, proč nemůže vstoupit v platnost. Souhlasíte s ním?

Pokud jeden z nejrespektovanějších manažerů v oboru podloží svoje tvrzení o nesmyslnosti zákazu spalovacích motorů věcnými a racionálními argumenty, tak na tom asi něco bude.

i Zdroj fotografie: BMW
                   

Zákaz prodeje benzinových a naftových aut, plánovaný (zatím) na rok 2035 je podle nejvyššího představitele BMW jedním velkým selháním ze strany Evropské unie. Oliver Zipse je navíc jedním z mála šéfů největších automobilových koncernů, který ještě neztratil smysl pro realitu. A říká přímo, že zákaz používání spalovacích aut a přechod na elektromobily od roku 2035 je prostě nemožný. Tady je jeho upřímná zpověď, na vás bude, jestli s jeho slovy budete souhlasit. Pojďme se na to podívat společně.

Je nereálné, aby za 12 let byla v Evropě hotová dobíjecí infrastruktura

Jak v rozhovoru pro německý Handelsblatt Oliver Zipse uvedl, celá situace je podstatně složitější a vážnější, než se nám ji pokouší vsugerovat výrobci elektromobilů. To sice většina z nás tak nějak tušíme, ale když nám tušení potvrdí jeden z nejvlivnějších a nejrespektovanějších manažerů v automotivu, dostává to celé nepatrně jiný rozměr. Jakých je tedy oněch pět důvodů, kterými Oliver Zipse rozporuje plán EU na zákaz prodeje spalovacích motorů?

Kolik nabíječek nahradí jednu obyčejnou benzinku? Experti to spočítali, číslo je skandální

Ten první je nasnadě a dal by se shrnout do následující otázky: kde budou lidé nabíjet všechny ty elektromobily? V roce 2035 nebude v Evropě žádná komplexní infrastruktura pro elektromobily. Myslíte si, že za dvanáct let budou dobíjecí stanice v každé vesnici v regionech jako je jižní Itálie? Nebudou, pochopitelně. Zipse dodává: „Pochopte mě správně: Toto není paušální argument proti e-mobilitě. Ta je naším největším hnacím motorem růstu v BMW. Je to věcná připomínka k tomu, že EU se v zákazu mýlí“

Elektromobily nejsou jedinou možností, EU to tak ale nevidí

Pojďme dále: Proč neřešíme i jiné možnosti, než jsou elektromobily? Není pochyb o tom, že elektromobilita je nejdůležitější cestou pro individuální mobilitu do budoucna – nikoli však jedinou. A co alternativy, jako je vodíkový palivový článek? Mohu přece něco plošně zakázat pouze v případě, že je k dispozici odpovídající náhrada. A ta tady zkrátka není, jeden celý masivní trh skončí a má být nahrazen novým, kde zdaleka ještě není všechno domyšleno? To není zrovna racionální přístup.

Pravda o naftě deklasuje elektro: Němci vzali Audi 3.0 TDI, najeli 50 000 km a rozebrali celý motor. Zde je výsledek

Za další: Výrobu elektromobilů lze rozšiřovat pouze tehdy, pokud bude zajištěna dostupnost surovin. A v tom má Evropa strukturální problém. Kdy byl otevřen poslední důl v Evropě? Bylo by něco podobného v dnešní době ještě vůbec akceptovatelné? Naproti tomu vozidla se spalovacími motory nebo vodíkovými palivovými články dokážeme v Evropě vyrábět téměř soběstačně. A s přísnějšími požadavky na CO2 pro palivový průmysl by byl možný i lepší dopad konvenčních pohonů na klima.

Nedostupnost mobility způsobí sociální otřesy

A co dostupnost osobní mobility? Je totiž mylná představa, že stačí zakázat spalovací motor a zbytek se postará sám trh. Cíle a pobídky zajišťují inovace, nikoli zákazy. Nakonec se z toho může stát i společenský problém. Pokud mobilita nebude cenově dostupná, postihne to v důsledku mnoho lidí. Moderní elektromobily jsou téměř vždy dražší, než jejich spalovací konkurence. A co hůř, neexistuje opravdu dostupná osobní mobilita, pokud nemáme na mysli nano-automobily, jenž jsou spíše skůtry, než opravdová auta.

Na našem trhu začíná prodej ultralevného elektromobilu. Dacia je proti němu drahá. Je to revoluce

A Oliver Zipse dokončuje: „Navenek se Evropa stává zranitelnou vůči politickému vydírání, protože jsme závislí na dodávkách surovin. Proto si myslím, že politický požadavek na vyřazení spalovacích motorů je nesmyslný. Po všech stránkách: technické, obchodní, finanční, sociální i politické. Je s podivem, že na něm EU tak vytrvale lpí“. Jak to vidíte vy? Má Oliver Zipse alespoň v něčem pravdu? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Souhlasíte s argumentací šéfa BMW?

Zdroj: Handelsblatt
Diskuze Vstoupit do diskuze
127 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články