Když výrobce kultovní 911 nabídne „soudružskou pomoc“ s výrobou automobilů přímo Vladimiru Putinovi, dalo by se to chápat jako dobrý byznys. Kdyby se nepsal rok 2023.
Podle všech zpráv z agentur by Rusko nyní, více než rok od zahájení války na Ukrajině, mělo být z velké části „odříznuto“ od dodávek komponentů nutných pro výrobu automobilů. Jinými slovy vyrábět současná, moderní auta momentálně v Rusku nejde. To byl také cíl celé (nemálo složité a ještě více drahé) operace. Jaké překvapení však přinesl německý Der Spiegel, když komentoval list Siegfrieda Wolfa, rakouského podnikatele a člena dozorčí rady Porsche. S nabídkou na „spolupráci“. Tak se pojďme na tu soudružskou pomoc podívat společně.
Nabídka pomoci, která se neodmítá
Siegfried Wolf, člen dozorčí rady Porsche, v dopise Vladimiru Putinovi nabídl pomoc s výrobou aut v Rusku. Konkrétně dohodu s Volkswagenem – za 60 miliard rublů (asi 800 milionů eur) by Wolf dokázal „zachránit ruský automobilový průmysl“ a zajistit v Rusku výrobu minimálně 270 000 aut ročně, jak píše deník Spiegel. Wolf představil plán Putinovi v lednu a svůj třístránkový dopis začal slovy „Drahý Vladimire Vladimiroviči!“ Bylo to téměř rok poté, co Putin zaútočil na Ukrajinu.
Wolf, poukazující na „obtížné podmínky“, které v současnosti v Rusku panují, navrhl obnovení výroby vysoce kvalitních vozů a představil „řešení tohoto problému“. Pro svůj projekt chtěl využít dva závody, kde byla výroba zastavena na jaře 2022. Jedním z nich je závod u Moskvy, který vlastní německý Volkswagen. Jak Wolf v dopise ujistil, „podstatné dohody s vrcholovým managementem Volkswagenu“ již bylo dosaženo. Rozhodnutí mělo být „konečně schváleno dozorčí radou skupiny“ nejpozději do března.
Siegfried Wolf je ostřílený byznysmen a ví, co dělá
Jenže představenstvo a správní rada Porsche o takové „dohodě“ nic neví. Naopak je „iritujícím obsahem dopisu hluboce znepokojena“. Pochopitelně, celý německý automotive se k válce na Ukrajině postavil poměrně jednoznačně a VW není výjimkou. Je naopak neuvěřitelně skandální, že člen dozorčí rady Porsche si jako svoji vlastní aktivitu napíše dopis Putinovi, nabídne mu tam pomoc VW (o které VW neví) a ještě jej v onom dopise osloví „Drahý Vladimire Vladimiroviči“.
Přitom Siegfried Wolf sedí v dozorčích radách mimo jiné Porsche SE, které patří společně s VW do jednoho koncernu. Patří mu také rakouský Steyr Automotive, byl předsedou dozorčí rady Sberbank, stejně jako má podíl v ruském GAZu. Málokterý podnikatel z německy mluvícího světa má tak dobré kontakty v Rusku, s místními šéfy a oligarchy a s prezidentem Vladimirem Putinem, píše Spiegel. Z oligarchů bychom zvýraznili zejména Olega Děripasku, s kterým má Wolf nadstandardní pracovní i osobní vazby.
Zadarmo ani rakouské kuře nehrabe
Děripaska jej také za jeho služby pro GAZ a další aktivity velmi štědře ocenil, Wolfovo daňové přiznání podané v Rusku za rok 2021 bylo na částku v přepočtu 2,5 miliardy. A samotný Putin musí být podobnou nabídkou od Wolfa velmi polichocen, speciálně pokud je postavena jako „Porsche a VW vám, drahý Vladimire Vladimiroviči, nabízí pomoc“. To opravdu není nijak podobné sankcím vůči Rusku, o kterých čteme v denním tisku a sledujeme je ve večerních zprávách. Navíc, tahle pomoc má i pro nás Čechy zajímavou konotaci.
Neboť její hlavní část se týká „obnovení slávy“ značek Volha a Poběda s tím, že by za tím účelem bylo možno využít výrobní kapacitu uzavřeného závodu Volkswagenu v Kaluze u Moskvy a už dříve uvolněných kapacit GAZu v Nižném Novgorodu. A nemuselo by se začínat „od píky“: Wolf jasně mluvil o přeznačkování vozů Škoda dříve vyráběných v Rusku tak, aby z těchto vznikly nové značky Volha a Poběda. Pokud vám to připadá malinko přitažené za vlasy, bude to možná tím, že to také přitažené za vlasy zřejmě je.
Volha Kodiaq nebo Poběda Karoq? Pro Josefa Kabaně půjde o splněný sen
Ale třeba ne tak úplně. VW by tím vyřešil několik problémů najednou, jeho závody by vyráběly ryze ruské vozy (původně Škody) a všichni by asi byli spokojeni. Pobědu Kodiaq bych ale popravdě vidět nechtěl. Navíc to má zajímavou historickou souvislost: bylo to právě Porsche, které v osmdesátých letech zásadně pomohlo ruskému VAZu s vývojem nové Lady Samary, speciálně pak s jejím motorem. Že by se historie opakovala? Dejte nám vědět, co si o tom myslíte, do diskuse pod článkem, děkujeme!