Šéfka Audi upřesnila, co nás čeká po roce 2035: Máme ještě vůbec naději to elektrošílenství zvrátit?

Zákaz prodeje spalovacích motorů ze strany EU nastane za pár let. Vedoucí prodeje Audi popsala, co můžeme čekat za změny. Zůstane benzínu aspoň naděje?

i Zdroj fotografie: Audi, Tesla
                   

Neuplynou ani dva dny, abychom se nezačali rozepisovat o tom, co nás čeká v souvislosti se zákazem prodeje spalovacích motorů od roku 2035. A to se prosím pořád ještě píše rok 2022. Nechci vidět, co budeme dělat v roce 2034. To budeme psát o „spalovacích vs. elektrice“ nikoli ob dva dny, ale spíše tak ob dvě hodiny. Na druhou stranu, jedná se o tak zásadní změnu a zastavení vývoje trvajícího přes sto let, že se to zkrátka opomenout nedá.

Spalovací motor a 136 let vývoje. Dožije se 140?

Spalovací motor je tady s námi totiž od roku 1886, přesněji od 28. ledna 1886, kdy si Carl Benz podal přihlášku na svůj první „ Benz Patent-Motorwagen Nummer 1“, který také v červnu téhož roku představil veřejnosti. Na svoji dobu se jednalo o velmi pokrokové technické řešení, které ostatně zůstalo vozům s „Benz“ v názvu dodnes. Když si představíte, že vedle skvěle technicky vyřešené tříkolky postávaly kočáry tažené koňmi, dojde vám, jaká to byla revoluce.

iZdroj fotografie: Uživatel LSDSL / Creative Commons / CC-BY-SA

Za 136 let vývoje jsme se dostali k lehkým, výkonným, úsporným jednotkám, spalujícím několik málo litrů nafty nebo benzínu na 100 kilometrů, často pracujících téměř nehlučně a v novějších edicích vypouštějící opravdu minimum emisí, speciálně u benzínových motorů. Přesto schopných auto, jenž pohání a posádku v něm přepravit „na jeden zátah“ přes celou Evropu za jediný den nebo noc, dotankovat za 5 minut i s kávou a pokračovat dále. Ideální stroj? Dalo by se říct.

Moderní spalovací motor je dokonalý stroj. EU si to nemyslí

Přesto se tento ideální stroj, z mně popravdě neznámých důvodů, dočkal v Unii a v systému, ve kterém žijeme a který poměrně hodně rozhoduje o tom, co se bude nebo nebude užívat a čím budeme nebo naopak nebudeme moci jezdit dočkal naprostého opovržení. Znevážení. Zneuctění. Pojmenování jako největší škůdce. Jako příčina všeho špatného kolem nás. A tedy něco, co je nutné omezit. Minimalizovat. Vyloučit. Eliminovat. Zakázat.

iZdroj fotografie: Volkswagen

Mnoho studií přitom již dokázalo, že vliv osobních automobilů splňujících EURO 6, případně 6d na znečištění je opravdu minimální. Každá velkofarma s hovězím dobytkem vyprodukuje objemy CO2, o nichž se vašemu autu ani nezdá, každá loď, která odpluje z přístavu (kde musí jet na eko naftu) přepne na „tu druhou naftu“ a vesele pálí to nejhorší a nejlevnější tekuté palivo, jaké vás napadne. Ale na moři to asi není vidět. Nebo tam není vzduch. Nebo tam nevidí z Bruselu. To nejspíš.

Audi na TDI zapomene. Navždy

Protože jinak si to neumím vysvětlit. I tak tradiční výrobce, jakým je německé Audi, průkopník moderních vznětových motorů TDI, z kterých se postupem vývoje staly famózní jednotky s výkony supersportů, krouticími momenty lokomotiv a spotřebou hatchbacku nižší střední třídy musel „zavřít spalovací obchod“ a kompletně se přeorientovat na elektřinu. Zkrátka všechen vývoj a všechnu práci zahodit. Z vlastního přesvědčení? Opravdu si to nemyslím.

iZdroj fotografie: Pixabay

Jak v rozhovoru pro Auto Week přiznala sama Hildergard Wortmann, vedoucí obchodu Audi, po roce 2026 již na trh neuvedou nic, co by primárně nejezdilo na elektřinu. Opravdu 2026? Za necelé čtyři roky? To je docela brzy. A6 Allroad se šestiválcem TDI? Zapomeňte. Je přitom zajímavé, že u Audi dobře ví, že to nebude tak jednoduché na všech trzích. A že „některé z trhů budou již po roce 2026 plně elektrické, zatímco jiné budou mít stále vysokou poptávku po spalovacích motorech“. Plně elektrické? Vážně? Napadá mne jediný – Norsko.

Může ještě nastat bod zvratu a cesta zpátky?

Máme tedy ještě nějakou šanci? Když si představím výrobní cykly a plánování u automobilek, kdy všechno je připravené roky dopředu a v den premiéry je často již nachystaný facelift, nejsem popravdě velkým optimistou. Pokud někdo jako VW tvrdí, že budoucnost je čistě elektrická, tak si nedovedu představit, co by mohlo toto rozhodnutí změnit. Protože „doma v koncernu“ je už dávno vše připravené na to, že budeme dobíjet. Nikoli tankovat. Uvidíme, jak to dopadne.

Věříte, že se ještě může podařit zvrátit nástup elektromobilů?

Zdroj: AutoWeek
Diskuze Vstoupit do diskuze
123 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články