Nová barva na semaforech: Dostanou čtvrté světlo, celý systém má zlepšit plynulost dopravy

Lidé budou čekat a stroje bez řidiče dostanou přednost v jízdě. Bílá barva na semaforu přikáže lidským řidičům následovat stroje.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

V devadesátých letech 20. století, ale i dlouho před tím i po tom, vznikaly filmy, které předpovídaly budoucnost. V té byla lidská společnost ovládnuta stroji. Automatizované koncepty a roboti získali nadvládu poté, co jim člověk udělil svobodu ve formě autonomních funkcí. Lidstvo to možná ještě netuší, ale už teď žijeme budoucnost, která byla ve filmech nastíněna. A nejde o nečekané převzetí vlády stroji, v jednom konkrétním případě dokonce lidé sami navrhují, aby stroje dostaly přednost před lidmi.

Budoucnost? Auta bez řidiče jsou realitou dneška

Semafor je jednoduché zařízení, které upravuje provoz. Poprvé byl semafor spuštěn v roce 1868 před parlamentem v Londýně a měl dvě barvy. Červenou a zelenou, později přibyla oranžová barva. Aktuálně dopravní inženýři ze Státní univerzity v Severní Karolíně navrhují, aby bylo na semaforu další, nové světlo. Návrh má spojitost s autonomními automobily. Klasické barvy by na semaforech zůstaly nadále. V čem spočívá podstata nového konceptu?

iZdroj fotografie: Depositphotos

Autonomní auta mohou komunikovat mezi sebou a mohou komunikovat i s jinými elektronickými zařízeními, třeba se semafory. Když by se tedy ke křižovatce blížilo více autonomních aut, semafor by přepnul na bílé světlo. A to by mělo řidičům přikázat, tedy lidským řidičům, jakkoli jde o hrozný termín, že mají následovat vozidlo před sebou. Asi tak, že „jedu na křižovatku, svítí bílé světlo, jedu za autem vpředu“. Pokud by auto vpředu zastavilo, zastaví řidič za ním. Celý systém by měl zlepšit plynulost dopravy a ušetřit energii.

Stroje mají přednost, řidiči-lidé bezmocně čekají na zelenou

Z jiného, pesimistického úhlu pohledu se jedná o to, že tady mají být auta, která budou jezdit bez řidiče. Lidé do nich nasednou s vědomím, že je ovládá stroj. A bílé světlo to má ještě umocnit. Je bizarní, že by stroje měly mít přednost před lidmi. Minimálně jde o zarážející věc. Když by se u křižovatky objevilo více automobilů s lidskými řidiči, systém by se přepnul do standardního režimu. Paranoik by se v tuto chvíli ptal, jak dlouho bude trvat strojům, než přijdou na to, že mohou přepínat světla, a spustí bílý signál natrvalo. Skynet pak začne odpočítávat minuty do okamžiku, kdy dojde k odpálení raket?

iZdroj fotografie: Depositphotos

Snad ne. Ve skutečnosti nezáleží na tom, zda bude bílé světlo opravdu bílé. Jde hlavně o signál, který bude vysílán směrem k autonomním vozidlům, nezaměnitelný s jinými. Podle autorů konceptu prý čím více bílého světla na křižovatce, tím plynulejší provoz a úspora paliva. Kdy nás tato děsivá budoucnost čeká? Tak, jak je systém navržen, jej zatím nelze aplikovat kvůli chybějící infrastruktuře, to je ta lepší zpráva. Ovšem ta horší říká, že už dnes by se dal systém částečně aplikovat s drobnými úpravami do současných technologií. Začněme možná včas hledat skutečného Johna Connora.

Co říkáte na nové světlo?

Zdroj: NCSU
Diskuze Vstoupit do diskuze
59 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články