Ať je venku den či noc, sucho nebo mokro, auto si vnější podmínky zjistí pomocí senzorů světla a deště, které má k dispozici.
Auta už dnes nejsou závislá jen na našem vstupu a mají něco z výbavy Kitta z Knight Ridera, takže dovedou zjistit, jak to vypadá venku a podle toho se chovat. Slouží k tomu světelné a dešťové senzory, které vozu poskytují klíčová data. Provází je ovšem některé mýty a nedorozumění, což ovšem u automobilu není nic zvláštního, takových situací je mnoho. Takže se podíváme, jak pracují a jaké informace mohou poskytovat.
První výskyt v polovině 20. Století
Pokud někoho přítomnost detektorů překvapí, pak vězte, že se poprvé objevily v polovině 20. Století ve společnosti General Motors v jednom prémiovém modelu, ovšem masová produkce si musela ještě počkat na lepší technologie. Dneska už jsou součástí i naprosto standardních vozu a oboje – detekce deště i světla – je spojeno do jednoho modulu na vrcholku čelního skla za zpětným zrcátkem. Princip funkce jednotlivých senzorů se ovšem liší.
Detekce vody snímá čelní sklo pomocí infračerveného paprsku, který dopadající kapky přeruší. Čím víc deště, tím větší přerušení a tím více pracují stěrače. Intenzita světla před vozem je měřena předtím senzorem, což rozlišuje den a noc a přizpůsobuje tomu přední světla. Pokud vaše auto čidla nemá, dají se namontovat a jsou to malé plastové krabičky, které jsou přilepeny za čelní sklo a propojeny s další elektronikou vozu.
Mýty spojené s detekcí světla a vody
Čidlo není spuštěno úderem vody, ale přerušením měřících paprsků, kterými monitoruje čelní sklo. Tato detekce není ovlivněna denním světlem, takže v noci funguje naprosto stejně. Stejně tak výměna čelního skla neznamená výměnu čidel, po výměně je akorát potřeba zkontrolovat funkčnost. Senzory se také nezasekávají v zimě, mohou ovšem někdy reagovat na sníh a mohou být zmatené, pokud sníh a led zablokují jejich pozici.
Detektory nefungují zcela totožně na každém typu vozidla, vždy je potřeba konkrétní nastavení podle podmínek. Stejně tak ne všechna čelní skla dovolují plné zapojení těchto detektorů, takže v některých případech je možná jejich lehká chybovost. Ve vozech je ostatně vždycky možnost manuálního ovládání toho, co jinak spouští detektory, takže v případě anomálií zkrátka převezme kontrolu řidič a zachová se dle konkrétní situace.