Kdy se vyplatí jet s autem do značkového servisu? Nebo je snad lepší hledat soukromého opraváře? A co třeba zkusit lehčí věci opravit svépomocí? Všechno má svá pro a proti.
Mnoho majitelů nových automobilů předpokládá, že je servis automobilu v autorizované „dílně“ tou nejlepší volbou, jak dopřát svému vozu patřičnou péči. Minimálně v prvních letech je to de facto nezbytné pro udržení záruky, později se však nemusí vyplatit. Asi nikoho nepřekvapí, že se pro výrobce stává automobil zastaralým mnohem dříve než pro zákazníka, a vyřazuje tak i náhradní díly, které následně koupíte jen velmi draze, či dokonce vůbec.
Autorizovaný servis? Má mnoho výhod
I když by se mohlo zdát, že má servis vozidel v autorizovaném servisu jen výhody, ne všichni souhlasí. Existují sice mechanici školení samotnými automobilkami a jeden by řekl, že budou opravdoví specialisté na danou značku. Podle Jesionowskiho mají však ve výsledku skoro stejně znalostí jako odborníci ze soukromých dílen. Jsou tu nicméně výhody, jako že zaměstnancům autorizovaného servisu zůstává možnost okamžitých konzultací potíží s inženýry výrobce. A to je v mnoha případech neocenitelná pomoc.
Zadruhé, u tohoto typu služeb mechanici vždy používají originální díly. Majitel automobilu si proto může být téměř jistý, že do jeho vozidla nebudou instalovány žádné levné náhrady, nebo ještě hůře již použitý díl. A existuje ještě další důvod, při servisu v autorizovaném servisu obdrží zákazník písemné potvrzení o provedených opravách a seznam zakoupených dílů, což nebývá u soukromníků vždy standardem. Na servis i na náhradní díly se samozřejmě vztahuje záruka, a to obvykle delší než v případě neautorizovaných dílen.
Neautorizovaný servis může nabídnout něco navíc
Ačkoliv by měl být autorizovaný servis zárukou profesionality a perfektních znalostí, není to vždy standardem. Před lety třeba v kanadském městě pracovníci ignorovali přání zákazníka a vůbec neřešili problém, s nímž přijel. Namísto toho mu vyměnili olej a dojeli si s autem pro zmrzlinu, což majitel náhodou zachytil pomocí palubní kamery. A kdo by čekal, že se k tomu tak velká automobilka postaví čelem, je na omylu. Zájem o zákazníka a jeho spokojenost byl prakticky nulový.
Malý servis by ale tohle zřejmě neriskoval a k zákazníkům volil lepší přístup. Mnozí motoristé si najdou „svého mechanika“, jemuž při spokojenosti svěřují každou opravu. Jeho znalosti přitom bývají podpořené profesionálními diagnostickými přístroji, jaké vyvíjí třeba Hella Gutmann, takže se nemusí spoléhat na „pochybná“ řešení. Náhradní díly pak dokáží sehnat mnohem levněji, a to i díky rozsáhlé síti výrobců pro aftermarket, jejichž produkty jsou mnohdy srovnatelné s originály.
Zákazník tedy nenechá i za jednoduchou opravu či výměnu oleje půl výplaty, ale přiměřenou cenu. Výsledek servisu pochopitelně závisí na přístupu jednotlivých pracovníků, ti si však obvykle více zakládají na dobrém jménu a snaží se zákazníkům nabízet alespoň stejně kvalitní služby. Větší dílny mají navíc specialisty na jednotlivá odvětví, a přesto bude cena za práci nižší než v autorizovaném servisu.
Porovnání různých variant servisu:
Údržba svépomocí
Plusy: Vyžaduje jen vlastní čas, neplatíte za cizí práci. Můžete ušetřit dost peněz.
Minusy: Člověk bez zkušeností a vybavení zvládne jen triviální úkony. Hrozba napáchání drahých škod. Často si omylem objednáte nepasující díly, které jsou vám k ničemu
Neautorizovaný servis
Plusy: Složitější opravy lze udělat levněji, ale přitom stále kvalitně.
Minusy: Ohrožení tovární záruky. Opravy často trvají déle než v autorizovaném servise.
Autorizovaný servis
Plusy: Máte na opravu plnou tovární záruku. Pomáhá to udržet hodnotu auta. Měli byste dostat kompletní servis předepsaný výrobcem a hlavním důvodem je použití vždy jen originálních dílů.
Minusy: Nejvyšší ceny dílů a práce. Musí postupovat podle stanovených postupů.
Proč je tedy název tohoto článku takový, jaký je?
Jak se ukázalo, podle některých odborníků jsou služby autorizovaného servisu jednou z nejhorších věcí, které může majitel automobilu udělat. Své o tom řekl populární Michal „Michu“ Jesionowski, který provozuje oblíbený YouTube kanál. Video je ovšem v polštině, kvůli čemuž nemůže jeho názory vyslechnout každý.