Při současných cenách pohonných hmot se jejich spotřeba stala jedním z hlavních technických ukazatelů automobilu. Díky moderní technologii spotřebují automobily podstatně méně paliva, ale ukazatele nákladů závisí nejen na automobilu, ale také na řidiči, který s určitými znalostmi a dovednostmi může výrazně snížit částky, které utratí na čerpacích stanicích.
Technický stav vozidla
Pokud je auto v pořádku, bude v pořádku také spotřeba paliva. Není divu, že u automobilu se závadami není možné dosáhnout optimální hodnoty spotřeby paliva. Aby stroj fungoval správně a netrpěl zvýšenou „chutí k jídlu“, je nutné jej pravidelně udržovat. Interval mezi údržbou moderních automobilů je obvykle 15 000 km.
Tlak v pneumatikách
Tlak v pneumatikách může výrazně zvýšit spotřebu paliva. Faktem je, že nízkotlaké pneumatiky mají při jízdě vysoký koeficient odporu. Tím se zvyšuje zatížení motoru, což vede ke zvýšené spotřebě paliva. Abyste tomu zabránili, je nutné alespoň jednou týdně kontrolovat tlak v pneumatikách a udržovat jej v mezích stanovených výrobcem. Nálepka s požadavky na tlak v pneumatikách je obvykle umístěna na dveřích řidiče.
Klimatizace a otevřená okna
Je prokázáno, že běžící klimatizace a otevřená okna výrazně zvyšují spotřebu paliva. Pro dosažení minimální spotřeby paliva je tedy nutné jet se zavřenými okny a vypnutou klimatizací. Ale v horkých letních dnech je to nemožné. Co s tím? Doporučení je toto: při rychlostech do 80 km/h je lepší otevřít okno a při vyšších rychlostech, například při jízdě po dálnici, je lepší zavřít okna a zapnout klimatizaci. Faktem je, že při vysokých rychlostech odpor způsobený otevřenými okny zvyšuje spotřebu paliva mnohem více, než když je zapnutá klimatizace.
Styl jízdy
Styl jízdy řidiče významně přispívá k hospodárnosti vozu. Řidiči, kteří jezdí v režimu tzv. „brzda-plyn“ na semaforech nechávají stopy po pneumatikách, nebývají ti nejhospodárnější. Pro dosažení nejnižší spotřeby paliva je nutné co nejdříve přeřadit na vyšší rychlostní stupeň a udržovat otáčky motoru mezi 2 000 a 2 500 za minutu, a vyhýbat se přetíženým silnicím a dopravním zácpám. Cesta by měla být co nejplynulejší, abyste pokud možno nemuseli prudce snižovat rychlost před překážkou nebo zatáčkou. Dodržováním tohoto jízdního režimu můžete snížit spotřebu paliva až o 15 %.
Nadváha = dodatečná spotřeba
Čím je vůz těžší, tím více práce má motor, a proto má adekvátně vyšší spotřebu paliva. Abyste neutráceli zbytečně moc, stojí za to odstranit z auta všechny nepotřebné věci, vyklidit kufr, sundat střešní box – ten má kromě hmotnosti také negativní vliv na aerodynamiku.
Zahřívání motoru v zimě
„Zahřívat, či nezahřívat?“ – o této otázce diskutují motoristé již mnoho let. Moderní motory nevyžadují dlouhé zahřívání ani v zimě. Topení delší než pět minut je jen další spotřeba paliva. Je mnohem efektivnější zahřát motor na cestě. Důležité je nehnat motor do vysokých otáček, dokud nedosáhne provozní teploty.