Během letošního května dojde v rámci celé Evropské unie k novému způsobu ve značení pneumatik, takže budou nové povinné štítky na kolech sdělovat mnohem více informací.
Od nového systému si evropští úředníci slibují, že budou řidiči lépe informováni o vlastnostech konkrétní pneumatiky, ušetří náklady a bude to mít i pozitivní dopad na životní prostředí. Nové štítky nabídnou odlišnou strukturu uvádění jednotlivých tříd valivého odporu, účinného brzdění na mokré vozovce, hlučnost bude uvedena v decibelech a také na písmenné škále A, B nebo C. Štítek bude rovněž obsahovat QR kód.
Nová forma pro více informací na jednom místě
Po načtení zmíněného QR kódu se může řidič dovědět další informace o konkrétní pneumatice v EPREL online databázi, což je Evropská databáze výrobků s energetickým označením. Nové štítky budou také vybaveny dvěma novými piktogramy. Ten první uvede informaci o chování pneumatiky na sněhovém povrchu (3PMSF), přičemž už je tento údaj povinným v některých zemích EU. Druhý piktogram je pak určen přímo pro ledové povrchy.
Nejvíce bude tedy zajímat řidiče ze skandinávských zemí. Mívají ho hlavně pneumatiky s měkkou směsí, ovšem ve střední Evropě se nepoužívají, tudíž ani u nás. Změnám se nevyhnou ani dodávky, konkrétně kategorie C1 a C2. V třídách pneumatik totiž dojde k posunu, do třídy D se přesunou pneumatiky ze třídy E a ty ze třídy F či G se v novém štítkovém systému přesunou právě do třídy E. Ale lépe to ukazuje obrázek
Nově se využije i dosud „mrtvá třída“
Nový štítek bude mít také kratší barevnou písmennou škálu, která klesne hodnotami ze sedmi na pět, přičemž třídy A – C zůstávají beze změny. Pneumatiky třídy C1 určené pro použití na osobních vozech a C2 určené pro dodávky (dosud byly ve třídě E), budou nyní v „déčku“, tedy třídě, která se dosud reálně nepoužívala. Štítek se by se tak měl pro spotřebitele stát mnohem přehlednějším a lépe „čitelným“.
Proč vlastně k této strukturální změně dochází? Podle informací přímo od zástupců Evropské Unie má nová podoba pomoci řidičům se snazším výběrem, tím pádem s úsporou paliva a také informovat o brzdné vzdálenosti. Úspora paliva má vést k nižším emisím, údaje o hluku zase k obecnému snížení hluku provozu na silnicích. Což je oboje ostatně hlavní cíl EU, nezbývá tedy než sledovat, jak se tento systém uchytí mezi řidiči.