VW ucítil závan velkého „elektrokrachu” a začal jednat. Razantní kroky, jaké nejsou zvykem. Nebylo vyhnutí

Kritická situace na trhu donutila i Volkswagen k razantním slevám, jakkoli je ještě před rokem v podstatě vylučoval. Pro zákazníky z toho plyne jediné: citelně ušetří.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Volkswagen snížil ceny a přepracoval svou nabídku výbavy u své řady plně elektrických vozidel ID, aby zvýšila prodej v Evropě. Dceřiné společnosti a importéři VW oznámili změny na konci prosince a tento týden. VW uvedl, že revize jeho ID lineupu „nám umožní dosáhnout našich ambiciózních obchodních cílů. S naší jasnou cenovou strategií se nadále zaměřujeme především na kvalitu a atraktivitu našich produktů“. Takto tedy hovořil v pátek mluvčí VW magazínu Automotive News Europe.

Několik protichůdných vět v jednom jediném roce

Tolik stručná tisková zpráva. Pokud mne však paměť neklame, ještě v lednu 2023, tedy přesně před rokem, generální ředitel VW Group Oliver Blume prohlásil, že automobilka se v Evropě nedostane do cenové války s Teslou, poté, co Tesla prudce snížila ceny Modelu 3 a Modelu Y. „Máme jasnou cenovou strategii a zaměřujeme se na spolehlivost. Věříme v sílu našich produktů a značek,“ řekl Blume v lednu 2023 Frankfurt Allgemeine Sonnetagszeitung.

iZdroj fotografie: Volkswagen

Moment. Jakkoli jsem schopen pochopit vývoj některých věcí v čase (a něco nemohl Herr Blume v lednu 2023 ještě ani tušit, potřeba dodat na jeho obranu), tak mi přesto trochu nejde dohromady spojení „Máme jasnou cenovou strategii a zaměřujeme se na spolehlivost. Věříme v sílu našich produktů a značek“ na jedné straně a „S naší jasnou cenovou strategií se nadále zaměřujeme především na kvalitu a atraktivitu našich produktů“. Chápu, obě tyto věty dělí rok. Ale obě dokonale ilustrují, co se vlastně přihodilo.

VW ucítil závan velkého „elektrokrachu”. A začal jednat

Totiž nic menšího, než že zatímco v lednu 2023 jsme se ještě mohli „plácat po ramenou“, jací to nejsme kabrňáci, jaké to nemáme skvělé produkty a jak nebudeme hýbat s cenami (resp. rozhodně ne dolů), protože „Máme jasnou cenovou strategii a zaměřujeme se na spolehlivost“, tak jen o rok později dáváme najevo, že nám celá spolehlivost začíná být celkem lhostejná a zkrátka musíme drasticky zlevnit, jinak ty plné sklady nevyprodáme a budeme muset ty lidi poslat z fabrik domů?

Němci usoudili, že je načase ukončit výrobu elektromobilů. Vrátí se do přízně osvědčená nafta a benzín?

Co ještě názorněji může ilustrovat prázdno a zmar, do kterého se dnešní elektroprodukce dostala? Obávám se, že moc toho již nebude. Mnoho odborníků navíc předpovídá, že poptávka po EV se zpomalí, neb spotřebitelé se brání vysokým cenám a pomalu se budující síti nabíjení, zatímco výrobci automobilů se snaží vyrovnat ziskovosti vozů se spalováním. Vedení VW Group v říjnu uvedlo, že objednávky EV se v roce 2023 výrazně zpomalily, ačkoliv automobilka v té době uvedla, že se bude držet svých cen EV navzdory škrtům ze strany konkurentů.

Němcům došla trpělivost s elektromobily a „zařízli“ dotace ze dne na den. Je čas elektrické šílenství ještě zastavit? Průšvih je to i tak kolosální

Jenže to bylo v říjnu. V prosinci pak německá vláda oznámila konec podpory (čtěte: konec dotací elektromobilům a jejich často bohatým majitelům ze společných peněz všech Němců) – a bylo „vymalováno“. VW poprvé ucítil závan něčeho, co by šlo nazvat „elektrokrachem“, nebo minimálně velkým elektroprůšvihem. Všechny snahy o udržení „poker face“ před konkurencí a všechny poznámky podnikových účetních, jak přece nemůžeme jít pod tuto cenu, byly náhle smeteny ze stolu. Můžeme. Ba dokonce co víc: Musíme.

Výroba ID.3 se zpomalila, lidé přichází o práci

Protože první signály o možné katastrofě již přišly. VW v listopadu přerušil směny ve své obrovské továrně na elektromobily v německém Zwickau kvůli snížené poptávce po elektromobilech. Továrna, která má roční kapacitu 360 000 kusů, vyrábí elektromobily ID.3, ID.4, ID.5, Audi Q4-E-tron a Cupra Born. Logickým řešením tedy bylo opravdu citelně zlevnit, přičemž sleva „až o 3%“ v tomto případě samozřejmě nepřicházela v úvahu. Ne, tady se muselo stát něco výrazně většího. A také stalo. Posuďte sami:

Razantní slevy, jaké u VW nejsou zvykem. Nebylo vyhnutí

Modely VW budou mít dvě nové výbavové řady, ID a Life Max. VW ID.3 Pro s 58kilowatthodinovou baterií je například k dispozici ve výbavovém stupni ID za 39 990 eur; se 77kWh baterií je to 44 310 eur. Předchozí verze s nejnižší cenou byla Pro Performance s cenou 42 990 eur. ID.4 ve výbavě ID začíná na 43 990 eurech. Když byl loni ve Francii uveden na trh ID.4, začínal na více než 51 000 eur, ačkoli loni na podzim nabídl VW kupujícím slevu, která snížila cenu na zhruba 44 000 eur. 

VW přiznává, že se mu elektromobily moc nepovedly a ukončuje výrobu. Kdo to má jako první spočítané?

Nejnižší cena ID.5 (ID výbava) začíná na 50 500, řekl VW, zatímco výbava Life Max začíná na 51 500, což je podle VW o 8 150 eur méně než zhruba ekvivalentní výbava 2023 Pro Performance, ale s více možnostmi. Plyne z toho výhoda pro kupující ve výši 11 260 eur. Jinými slovy, dost peněz na to, aby to zájemce přesvědčilo. A nás ostatní, co neuvažujeme o elektromobilech? Možná ideální pozice pro vyjednávání při nákupu benzínového (nebo naftového) VW v dealerství. Když přece zlevňujete elektromobily…

Jak to vidíte vy, zachrání takto masivní slevy ID. program od VW? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Přesvědčí vás tyto slevy k nákupu?

Diskuze Vstoupit do diskuze
134 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články