Někdy mohou zdánlivě nevinné maličkosti způsobit nečekanou reakci, zejména když se do věci vloží vlády a politici. Pak je náhle všechno problém, a důsledky odnesou jedině zákazníci.
Je to jenom pár týdnů, co jsme na těchto stránkách psali o problémech jednoho z bývalých členů „party Fiat“, kteří však dnes, podobně jako kdysi mateřská automobilka, patří pod křídla koncernu Stellantis. Neuvěřitelná lehkovážnost (a nebojím se napsat nezodpovědnost a šlendrián) vedly na poslední chvíli ke změně jména nové Alfy Romeo Milano. Veškerý marketing a miliony eur skončily v koši. Nyní to vypadá na ještě větší blamáž. Co to ti Italové, safraporte a Madonna mia, dělají? Pojďme se na to podívat společně.
Výroba v jiné zemi není překážkou. Tedy jak kdy
Jak totiž uvádí mj. magazín Automotive News, nejmenší Fiaty Topolino (ne, „pětistovka“ opravdu není nejmenší Fiat) údajně porušují zákon známý jako „Made in Italy“ tím, že mají na sobě národní vlajku, když jsou přitom sestavovány v Maroku. Jinými slovy, nemohou se „holedbat“ italským původem, jakkoli by k tomu logo na přídi svádělo. Je to Fiat? Tak je to italské. To dá rozum. A není to nakonec jedno, kde je ono auto vyrobeno? Zajímavá otázka.
Jestli si totiž všichni majitelé Audi nebo Volkswagenu myslí, že každý jeden kousek byl vyroben v Německu, tak se pochopitelně velmi mýlí. VW má továrny po celé Evropě, nový Passat se kupříkladu kompletně vyrábí v Bratislavě. Je tedy více slovenský než německý? Myslím, že je německého původu a jeho montáž probíhá pod dozorem německých techniků a inženýrů, německá stopa tam je tedy více než zřejmá. Stačí to ale k tomu, aby se auto nazývalo „německým“. Toť otázka.
Guardia di Finanza v akci. To není úplně oblíbený oddíl
Neoddiskutovatelným faktem však zůstává, že italská finanční policie, neboli Guardia di Finanza, právě zabavila desítky vozů Fiat Topolino, které podle ní nesly státní vlajku na vozech v reálu sestavených v Maroku. Mimochodem k zabavení došlo v Livornu, takto romantickém přístavu. Ono to má však i politické souvislosti, jako dnes v podstatě téměř všechno.
Italská vláda je totiž ve sporu s koncernem Stellantis kvůli plánům na snížení počtu pracovních míst v zemi a přesun výroby do zemí s nižšími náklady. Minulý měsíc se tisíce Italů připojily ke stávkujícím dělníkům poblíž základny automobilky v Turíně v očekávání nového kola propouštění. A tak se využije každá záminka, aby se ukázalo, že „vláda bojuje za zájmy dělníků“. A ty zlé kapitalisty, co si dovolili vyrábět v zemích s menšími náklady, řádně potrestá. Večerní TV zprávy pak zajistí zbytek informací.
Pokud vyrábíte v Polsku, OK. Pokud v Maroku, zabavujeme auta
Jaké je finále? Mluvčí koncernu Stellantis potvrdil zabavení, o kterém jako první informovala italská média, včetně La Repubblica. Stellantis tvrdí, že z vozů odstraní malou nálepku italské vlajky, kterou přidal, protože projekt Topolino byl vyvinut v Turíně. Automobilka jakékoli pochybení popírá a uvedla, že vždy transparentně komunikovala o zemi, kde se Topolino vyrábí. A máme to. Nikdo nic neudělal špatně, italské vlaječky/samolepky sundáme a jede se dál.
Mimochodem, něco mi říká, že speciální edice „Italia“ u již zmíněného Fiatu 500 (stejně jako třeba Pandy) je oněch italských vlaječek plná, včetně tří barev karoserie v barvách italské vlajky. Pětistovka (i Panda) se přitom vyrábí v polských Tychách. A to nikomu nevadí? Maroko špatně, Polsko dobře? To nelze nazvat ničím jiným než totálním pokrytectvím. Aneb ozveme se, jen když se nám to hodí. Jak to vidíte vy, je Fiat italský, i když je z Polska nebo z Maroka? Dejte mi vědět do diskuse pod článkem, díky moc!