Ojetý vůz je mnohdy jediným řešením, jak si vůbec auto koupit. Jenže řada obchodníků užívá nekalých praktik a vydává i bouraná auta za nepoškozená.
Zářným příkladem jsou nejenom stočené tachometry, ale také opravy, které mají kamuflovat třeba prohnutý sloupek po bouračce, nebo uhnilé plechy zaplácnuté pastou. A neděje se to pouze u nás, stejně jsou na tom ve Velké Británii, Německu, Itálii a dalších zemích. Při koupi vozidla přitom obecně nerozhoduje pouze cena, ale z velké části také jeho historie a pravidelné servisování.
Nové auto se nehodí do každé situace
V případě nového vozu má majitel 2letou záruku přímo od výrobce (někteří dávají i prodlouženou) a může si být jistý historií. Cenovka se na druhou stranu pohybuje u levnějších vozů kolem 300 000 Kč (třeba Škoda Fabia ve verzi Ambition s motorem 1,0 MPI a výkonem 44 kW), zatímco u výkonnějších a vybavenějších modelů to bývá alespoň půl milionu korun. A to už nejsou peníze, které může zaplatit každý.
Ne vždy má přitom pořízení nového auta smysl, např. do terénu nebo dojíždění do práce klidně stačí ojetina za pár desítek tisíc. Jenže největší nevýhodou je v takovém případě pro kupujícího právě nejistota historie. Jak chybí servisní knížka, je to špatné, a pochyby vyvolávají i podezřele nízké nájezdy. Cena však bývá i násobně nižší, takže mnoho řidičů přeci jenom vsadí na ojetý kus.
Prodejci někdy opraví i úplný šrot
Ze zjištění britského průzkumu vyplývá, že zejména velké autobazary jsou schopné poskládat z několika ojetin jednu funkční, a tu pak drze vydávat za bezvadnou. Jenže neznalý člověk to nemusí poznat vůbec, a v některých případech je práce natolik precizní, že mají problém i automechanici. Společnost Vheck navíc uvádí, že prodejci nabízí i auta, co měla být původně zlikvidována, a na silnici už prakticky nesměla vyjet.
Řada prodejců se přitom nebojí manipulovat nejenom s náhradními díly, ale ani se softwarem. Snáze pak zakamuflují, že k sobě jednotlivé díly nesedí. O praktikách velkých prodejců byla nicméně natočena i spousta videí, z nichž jedno vkládáme. Ne vždy se přitom jedná o podvrhy se samotným stavem autem, známé jsou i případy „výhodného“ financování.
V reklamaci můžete žádat slevu z ceny
Pokud koupíte ojetý vůz, tak prodávající nenese odpovědnost za vady a nedostatky, které vznikly běžným užíváním vozidla (třeba zanesené filtry). Ovšem v případě, kdy objevíte třeba sváry na místech, kde by být neměly, můžete automobil u prodejce reklamovat a žádat slevu z ceny. Občanský zákoník totiž neumožňuje žádat výměnu za novou věc v případě, kdy jste zakoupili použitou.
Česká obchodní inspekce uvádí v sekci „Odpovědnost za jakost při převzetí“ v Ustanovení § 2165:
- „(1) Kupující je oprávněn uplatnit právo z vady, která se vyskytne u spotřebního zboží v době dvaceti čtyř měsíců od převzetí.
- (2) Je-li na prodávané věci, na jejím obalu, v návodu připojenému k věci nebo v reklamě v souladu s jinými právními předpisy uvedena doba, po kterou lze věc použít, použijí se ustanovení o záruce za jakost.“
…a zároveň je nutné brát v potaz Ust. § 2167: „Ustanovení § 2165 se nepoužije
- a) u věci prodávané za nižší cenu na vadu, pro kterou byla nižší cena ujednána,
- b) na opotřebení věci způsobené jejím obvyklým užíváním,
- c) u použité věci na vadu odpovídající míře používání nebo opotřebení, kterou věc měla při převzetí kupujícím, nebo
- d) vyplývá-li to z povahy věci.“