Největší sklápěč na světě, BelAZ-75710, je vlastně „hybridem“. K pohonu přímo nevyužívá klasické motory, neobsahuje převodovku a uveze neuvěřitelných 450 tun.
Celý příběh obrovského sklápěče začal 11. listopadu 1948 Rezolucí Nejvyšší rady Běloruské sovětské socialistické republiky. Ve městě Zhordino se rada rozhodla vybudovat závod na výrobu těžebního zařízení na rašelinu, která kdysi bývala hlavním zdrojem energie v Sovětském svazu. O dva roky později však došlo ke změně a tím byl zahájen příběh obrovského sklápěče.
Využíti elektromotoru jako pohonu
Už v této době se elektřina používala jako zdroj energie pro pohon. Nebylo tomu však z důvodu emisí, jako dnes. V roce 1950 rada rozhodla, že se závod bude soustředit na výrobu silničních strojů. Současný název BelAZ (Běloruský automobilový závod) byl ustanoven v roce 1958. V roce 1960 sjel z linky MAZ-530 s nosností „jen“ 40 tun. BelAZ se v témže roce rozhodl zaměřit na lomovou těžbu.
První vůz BelAZ-540 měl ještě malou nosnost, ale mnoho inovativních řešení. V roce 1967 sjel linky BelAZ-548A a o rok později BelAZ-549 s nosností 80 tun. Pozoruhodné je, že k pohonu byl využit poprvé elektromotor. BelAZ obsahuje velký vznětový motor, který však vozidlo nepohání. Generují proud pro trakční elektromotory a hydraulické systémy vozidla. BelAZ tak nepotřebuje převodovku, ale jedná se o elektromechanický přenos.
Technická specifikace vozu BelAZ-75710
V roce 2013 spatřil světlo světa vůz BelAZ-75710, který překonal dlouholetého šampiona BelAZ-75501. Jeho nosnost je neuvěřitelný 450 tun nákladu a jedná se údajně o největší vozidlo na světě. Na délku měří 20,6 metru, na výšku 8,2 metru a na šířku 9,9 metru. Kabinu má ve výšce 7 metrů. Obsahuje dva šestnáctiválcové turbodiesely s objemem 65 litrů. Jak bylo psáno výše, neslouží přímo k pohonu, ale roztáčí generátory pro výrobu elektřiny.
Jeho nejvyšší rychlost je 64 km/h. Elektrická energie je distribuována do čtyř elektromotorů s výkonem 1632 koní. Poloměr otáčení má BelAZ 45 metrů. Rám je vyroben ze speciální kesonové sekce, která se používá i na stavbu lodí. Každé z kol je vybaveno dvojitými kotoučovými brzdami, a navíc vůz využívá další elektrodynamický brzdový systém. O přes jeho rozměry byl BelAZ-75710 označen jako super ovladatelné vozidlo
Co vás na vozidle nejvíce zaujalo?