Našel pod sněhem poklad: 24 let zapomenutou Škodu 105 S. Motor chytl na první otočení klíčem, karosérie bez koroze

Některé nálezy starých aut dokáží opravdu velmi mile překvapit. Třeba jako zapomenutá Škoda 105 S pod sněhem, která nakonec chytla „na první brnknutí“.

i Zdroj fotografie: Stahlkocher / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Renovace starých aut má své kouzlo – pro někoho je to jen spousta špíny a práce, pro jiné, mezi něž se řadím i já, je to cesta k oživení zapomenutého kusu historie. A tentýž přístup sdílí i youtuber z kanálu Seaside Garage. Jeho příběh o Škodě 105 S z roku 1986 je svým způsobem fascinující a jen ukazuje, že někdy stačí trochu odvahy, šikovné ruce a špetka štěstí, aby se z vraku stal opět pojízdný vůz. A že ne všechno, co najdeme pod sněhem, musí být nutně na odpis. Pojďme se na to oživení „stopětky“ podívat společně.

Pan Rudolf našel ve stodole u Jihlavy poklad, dvě klasická Porsche. Z nálezu je nešťastný a rve si vlasy

Výměna kus za kus jako z filmu

Vše začalo poměrně nenápadně. Youtuber se rozhodl rozloučit se svým motocyklem Suzuki FZ50 a vyměnit ho za starou Škodu 105 S. Uznávám, nejde o zcela běžnou transakci, ale zřejmě ho dokážu pochopit. Jak už to ale v podobných případech bývá, věc měla jeden „nepatrný“ háček – auto stálo posledních 24 let venku, zapadané sněhem, a tři ze čtyř kol byla zablokovaná. Jinými slovy, na první pohled to nevypadalo úplně růžově. Respektive to vypadalo dost neperspektivně. Jestli bych do toho šel i já? Jak mám Škodu rád, tak zřejmě nikoli.

Bál bych se totiž toho, co pod tím sněhem najdu. Nicméně risk byl tady součástí plánu. Youtuber si vůz ani pořádně neprohlédl a rozhodl se doufat v to nejlepší. Což je pravda zajímavá taktika, speciálně u 40 let staré škodovky, ale budiž. Každopádně vám podobný postup jako „kontrolu“ ojetiny rozhodně nemohu doporučit. Ba právě naopak. Kontrolovat, kontrolovat a ještě jednou kontrolovat. Po odtažení auta do garáže ale přišel první moment pravdy. A světe div se – pod nánosem špíny se ukázalo, že auto je na svůj věk ve výjimečně dobrém stavu!

Škoda 105 S – nejlevnější z řady 105/120

Škoda 105 S byla základním modelem řady Škoda 742, v nabídce Škody přitom vydržela celých deset let – od roku 1976 do roku 1986. Pod kapotou byl čtyřválec o objemu 1 046 cm³ o výkonu 33 kW/45 koní, což na dnešní (a vlastně ani tehdejší) poměry opravdu není žádná sláva. Maximální rychlost nepřesáhla 130 km/h (na dálnici byste dnes pokutu nedostali) a na 100 km/h jste se dostali za předlouhých 24 sekund. Spotřeba se pohybovala mezi 6–9 l / 100 km. Celkem vzniklo přes 840 tisíc kusů, jednalo se tedy o každodenní realitu československých silnic.

Zázrak pod sněhem aneb nečekaný „konzervant“

Interiér byl totiž doslova jako nový. Nejsem si jist, že by sníh konzervoval, ani nevím, v jakém „krytu“ stávala milá „stopětka“ v létě, nicméně zkrátka to vyšlo. Sedačky navíc chránily staré potahy (kdo by si z naší generace tento vzor nepamatoval) a podlahu pokrývaly gumové koberečky, díky tomu zůstaly všechny části kabiny v perfektním stavu. Nízký počet najetých kilometrů – kolem 50 000 – potvrzovaly nejen pedály, ale i nálepka z poslední výměny oleje z roku 1997.

Muž si postavil stodolu a čtyřicet let v ní ukrýval dva vzácné vozy. Nyní je odkryl veřejnosti

Při pohledu pod kapotu pokračovaly dobré zprávy. Motorový prostor vypadal překvapivě zachovale, což bylo možná dáno tím, že auto bylo odstaveno s plnou nádrží a minimálním používáním.

Starý motor Škodovky a na první otočení klíčkem? Nevídané

První krok? Zprovoznit motor. Youtuber se pustil do vyčištění karburátoru, zapalovacích svíček a palivového systému. Přidal trochu benzínu, otočil klíčkem – a motor naskočil s naprostou lehkostí. Na to, že auto strávilo téměř čtvrtstoletí nečinně, to byl malý zázrak. Osobně bych to tedy nazval spíše velkým zázrakem. Možná mám v živé paměti ještě přehřívání a notorické problémy s chladicí kapalinou, na které zkrátka motory uložené vzadu (s chladičem vpředu) občas trpěly. Ale jak se říká, odvážnému štěstí přeje. A tady evidentně přálo.

STK pro 40 let starou Škodu 105 S? Bez problému!

Ačkoliv úřední schválení a formální uvedení do provozu u většiny podobných projektů s sebou přináší nečekané komplikace, tahle Škoda 105 S prošla technickou kontrolou na první pokus. Dokonce bez jediné závady! V následujících týdnech si youtuber s autem užil spoustu zábavy a radosti z jízdy. I když – možná také zjistil, že tyto vozy zkrátka mají své limity. Nakonec se totiž rozhodl milou „stopětku“ prodat. Škoda 105 S tak našla nový domov u sběratele, který si ji přidal do své sbírky.

Časová kapsle, objevila se 30 let stará Škoda Favorit v perfektním stavu a s minimálním nájezdem

Poselství z příběhu? Nikdy to nevzdávejte. I na první pohled nereálná věc může vyjít. A často vyjde

Tento příběh je vcelku jasným důkazem, že nijak zázračně technicky řešené a zkonstruované (a už vůbec ne vyrobené) auto ze socialistického bloku nemusí být ani po 40 letech na odpis. S trochou péče a trpělivosti může i vůz, který na první pohled působí jako vrak, znovu ožít. A Škoda 105 S z roku 1986? Ta teď dělá radost novému majiteli a připomíná, že i auta mají své druhé šance. A vyplatí se jim věřit a ty šance jim dávat. Mám s tím popravdě stejnou zkušenost, se stejně příjemným koncem (jakkoli nešlo o Škodu 105).

Chalupář prodává „obyčejný“ Mercedes za 125 300 Kč. Neví však, jaký poklad mu ve skutečnosti dřímá v garáži – kšeft roku

iZdroj fotografie: Guillaume Vachey from Chalon sur Saone / Creative Commons / CC-BY-SA

A co vy? Možná stačí prolézt zapomenuté kouty stodoly u vaší babičky a najít podobně „zapadlou“ Škodu. Nebo třeba Ladu. Nebo Wartburg. A pak stačí vzít telefon, spustit natáčení a pustit se do práce. Na konci může být prima film a ještě hezčí veterán i s čerstvě udělenou technickou. Držím vám v roce 2025, nejen při renovaci veteránů, všechny palce!

Diskuze Vstoupit do diskuze
88 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články