Škoda 180/200 RS: Československé Porsche, které jako první neslo dnes hojně používaný odznáček Rally sport

Vývoj závodních prototypů Škoda 180 a 200 RS trval jen osm měsíců. Jejich osud byl neúprosný, vyrobilo se jich málo a na závodních tratích se skoro neohřály.

i Zdroj fotografie: Miloslav Rejha / Creative Commons / CC BY
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Pixabay
i Zdroj fotografie: Miloslav Rejha / Creative Commons / CC BY
i Zdroj fotografie: Uživatel VentYl / Creative Commons / CC BY-SA
i Zdroj fotografie: Miloslav Rejha / Creative Commons / CC BY
Dalších 5 fotografií
Dalších 5 fotografií
                   

Mnozí lidé si při pohledu na tento automobil řeknou, že se s největší pravděpodobností jedná o nějakou vysoce upravenou Škodu 130 RS. Opak je ale pravdou. Škoda 180 RS a její silnější sestra 200 RS byly vyrobeny o rok dříve a měly automobilce zajistit přední místa na pódiích a nehynoucí slávu, alespoň co se Rally závodění týče. Nakonec vznikly pouze 3 a na závodních tratích se ani neohřály.

Škoda 180/200 RS jako předchůdce Škody 130 RS

Psal se říjen roku 1973 a ve Výzkumném a vývojovém závodě začal vývoj těchto modelů. Ten trval pouze osm měsíců a jednou ze zajímavostí je, že byl použit i počítač značky IBM. Další zajímavostí pak byla změna označení z TS (Touring sport) na RS (Rally sport). Těmto dvěma modelům tedy vděčíme za odznáčky na dnešních novějších modelech automobilky. Celkově ve výrobním závodě vznikly 3 exempláře a to jeden 180 RS a dva 200 RS.

iZdroj fotografie: Pixabay
Škoda 130 RS

180 RS vs. 200 RS

Tyto modely poprvé vyjely na závody v roce 1974 při Rallye Škoda. Oběma modelům jako základ posloužila Škoda 110 R. Ovšem slovo základ je značně nadnesené, neboť z původní 110 R téměř nic nezbylo. Karoserie byla rozšířena v podbězích a blatnících. Střecha byla snížena o neuvěřitelných 15 centimetrů. Na karoserii bylo použito nespočet hliníkových dílů pro snížení hmotnosti. Díky použití plechu, hliníku a laminátu se konečná hmotnost zastavila na 805 kg. Karoserie měla délku 4 metry, šířku 1,68 metrů a na výšku pouze 1,19 metru.

iZdroj fotografie: Uživatel VentYl / Creative Commons / CC BY-SA
Škoda 180 RS

Slabší model 180 RS měl menší motor 1,8 (1771 cm3) o výkonu 113 kW a silnější 200 RS měl motor 2,0 (1997 cm3) o výkonu 120 kW. Tyto čtyřválce měly označení 720 a jednalo se o agregáty s rozvodem OHC, které byly uloženy vzadu. Konstrukčně byly oba motory stejné, rozdíl byl pouze ve velikosti zdvihu. Maximální rychlost se pohybovala mezi 200-240 km/h v závislosti na zpřevodování. Z nuly na sto to modelu 200 RS trvalo 7 sekund. Zajímavostí je i použití pětistupňové převodovky Porsche.

iZdroj fotografie: Miloslav Rejha / Creative Commons / CC BY
Škoda 200 RS

Ze tří exemplářů se do dnešních dní dochovaly pouze dva. Jeden je ve sbírce továrního muzea a jeden v rukou soukromého sběratel. Poslední automobil byl zničen. Jejich cena bude už pouze stoupat.

Viděli jste na vlastní oči tyto legendy?

Zdroj: Škoda archiv

Galerie

Dalších 5 fotografií
Dalších 5 fotografií
Diskuze Vstoupit do diskuze
136 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články