Škoda má na velké problémy. Proč si každý druhý řidič radši koupí elektromobil z Číny?

Propad Škody je nečekaný a nežádoucí, s tím se musí něco udělat. Tahle auta stejně nikdo moc chtít nebude

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Změna je život, říká jedno otřepané přísloví. A dá se říct, že ne vše, co se mění, se mění k lepšímu. Automobilový průmysl v Evropě prochází procesem významných změn a ty ovlivňují tradiční hráče na trhu. Škoda je jeden z největších a nejvýznamnějších automobilových výrobců v našem regionu. A začíná pociťovat dopady nových trendů, jakkoli nejde o trendy, které by nás byly nějak masové.

U nás zatím vše v pořádku, sosudi už Škodu nechtějí

Poprvé v historii se Češi musí smířit s tím, že na evropském trhu byli předstiženi výrobcem z Číny. Tento posun se projevuje zejména v segmentu, na který Škoda klade důraz. A vidí v něm realitu své budoucnosti. Jde o elektromobilitu. Dlouhá léta byla Evropa považována za centrum výroby kvalitní automobilů. Byly (a jsou) zde renomované značky jako Volkswagen, BMW nebo Audi, u nás domovská Škoda.

iZdroj fotografie: Škoda

Jde o značky považované za tradiční, seriózní. Toto postavení však začíná být narušeno nástupem čínských výrobců. Evropská unie se rozhodla změnit dosavadní pravidla a zaměřit se na vývoj elektromobilů. Tato strategie však přinesla nečekané problémy pro evropské výrobce, především kvůli nedostatku financí na výrobu baterií a vysokým nákladům na energii potřebnou k výrobě.

Audi ignoruje elektromobilitu a představuje model, který je noční můrou pro ekology a úředníky EU

Koncového zákazníka asi nikdo neřeší, nikdo se neptá, kde bude elektromobil na nějakém sídlišti dobíjet. Naopak v Číně je situace jiná, to dává tamním výrobcům výhodu. S nižšími náklady jsou schopni nabízet levnější a často lépe vybavená elektromobily. Tato situace začíná ovlivňovat tradiční evropské výrobce, včetně Škody. Aktuální zpráva se reflektuje situaci v Nizozemsku. Tam Škoda ztrácí v Nizozemsku ve prospěch čínského výrobce.

Dopady těchto změn jsou tedy již vidět na evropských trzích. I když Češi zůstávají věrní svým lokálním značkám, údaje za listopad z Nizozemska ukazují, že situace není růžová. Nizozemský trh je pro Škodu, zejména v oblasti elektromobility, klíčový, A zrovna zde se poprvé dostala pod čínský tlak. Škoda Enyaq byla dva roky po sobě nejprodávanějším vozem v Nizozemsku.

Čínská auta nejsou oblíbená. V čem Škoda lítá?

Za minulý měsíc se umístila na třetím místě za čínským modelem MG 4 a německým Volkswagenem. MG 4 si získal přízeň zákazníků díky své cenové dostupnosti. To ukazuje na rostoucí preferenci nizozemských spotřebitelů pro čínské elektromobily. Problémy a výzvy pro Škodu jsou náročné. Enyaq je považován za kvalitní vozidlo, cenový rozdíl s čínskými alternativami je zřetelný.

iZdroj fotografie: MG

Nizozemští zákazníci se nechávají přesvědčit cenově atraktivními nabídkami čínských aut. Neřeší, že Škoda Enyaq je technologicky vyspělejší. Ztráta pozice na nizozemském trhu ukazuje, že Škoda a další evropští výrobci musí najít strategie, jak v oblasti elektromobility efektivně konkurovat čínským výrobcům. U nás to, že by čínský elektromobil předběhl Škodu, nehrozí. Lidé jsou tady konzervativní, a vlastenečtí. U nás vede Škoda prim, že by ji odsunul nějaký čínský výrobce nehrozí. Zatím.

Škoda nebo MG, komu fandíte?

Diskuze Vstoupit do diskuze
134 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články