Propad Škody je nečekaný a nežádoucí, s tím se musí něco udělat. Tahle auta stejně nikdo moc chtít nebude
Změna je život, říká jedno otřepané přísloví. A dá se říct, že ne vše, co se mění, se mění k lepšímu. Automobilový průmysl v Evropě prochází procesem významných změn a ty ovlivňují tradiční hráče na trhu. Škoda je jeden z největších a nejvýznamnějších automobilových výrobců v našem regionu. A začíná pociťovat dopady nových trendů, jakkoli nejde o trendy, které by nás byly nějak masové.
U nás zatím vše v pořádku, sosudi už Škodu nechtějí
Poprvé v historii se Češi musí smířit s tím, že na evropském trhu byli předstiženi výrobcem z Číny. Tento posun se projevuje zejména v segmentu, na který Škoda klade důraz. A vidí v něm realitu své budoucnosti. Jde o elektromobilitu. Dlouhá léta byla Evropa považována za centrum výroby kvalitní automobilů. Byly (a jsou) zde renomované značky jako Volkswagen, BMW nebo Audi, u nás domovská Škoda.
Jde o značky považované za tradiční, seriózní. Toto postavení však začíná být narušeno nástupem čínských výrobců. Evropská unie se rozhodla změnit dosavadní pravidla a zaměřit se na vývoj elektromobilů. Tato strategie však přinesla nečekané problémy pro evropské výrobce, především kvůli nedostatku financí na výrobu baterií a vysokým nákladům na energii potřebnou k výrobě.
Koncového zákazníka asi nikdo neřeší, nikdo se neptá, kde bude elektromobil na nějakém sídlišti dobíjet. Naopak v Číně je situace jiná, to dává tamním výrobcům výhodu. S nižšími náklady jsou schopni nabízet levnější a často lépe vybavená elektromobily. Tato situace začíná ovlivňovat tradiční evropské výrobce, včetně Škody. Aktuální zpráva se reflektuje situaci v Nizozemsku. Tam Škoda ztrácí v Nizozemsku ve prospěch čínského výrobce.
Dopady těchto změn jsou tedy již vidět na evropských trzích. I když Češi zůstávají věrní svým lokálním značkám, údaje za listopad z Nizozemska ukazují, že situace není růžová. Nizozemský trh je pro Škodu, zejména v oblasti elektromobility, klíčový, A zrovna zde se poprvé dostala pod čínský tlak. Škoda Enyaq byla dva roky po sobě nejprodávanějším vozem v Nizozemsku.
Čínská auta nejsou oblíbená. V čem Škoda lítá?
Za minulý měsíc se umístila na třetím místě za čínským modelem MG 4 a německým Volkswagenem. MG 4 si získal přízeň zákazníků díky své cenové dostupnosti. To ukazuje na rostoucí preferenci nizozemských spotřebitelů pro čínské elektromobily. Problémy a výzvy pro Škodu jsou náročné. Enyaq je považován za kvalitní vozidlo, cenový rozdíl s čínskými alternativami je zřetelný.
Nizozemští zákazníci se nechávají přesvědčit cenově atraktivními nabídkami čínských aut. Neřeší, že Škoda Enyaq je technologicky vyspělejší. Ztráta pozice na nizozemském trhu ukazuje, že Škoda a další evropští výrobci musí najít strategie, jak v oblasti elektromobility efektivně konkurovat čínským výrobcům. U nás to, že by čínský elektromobil předběhl Škodu, nehrozí. Lidé jsou tady konzervativní, a vlastenečtí. U nás vede Škoda prim, že by ji odsunul nějaký čínský výrobce nehrozí. Zatím.