Když před dvěma desítkami let vznikla první Škoda Fabia, nikoho by ani ve snu nenapadlo, že bude srovnávána s kompaktním supersportem od Toyoty. A bude lepší!
Nestává se často, aby největší japonská automobilka postavila excelentní, dlouho očekávaný produkt (Yaris GR), po němž nadšenci na celém světě doslova šílí a jenž je rychle vyprodán, a přesto se s jeho závodní verzí dívala na záda – naší Fabii. A kdesi v hloubi správní budovy seděli okravatovaní profesionálové a přemýšleli, jak je možné, že Fabia poráží Toyotu. Na hlavu a kdykoli. Není to skvělý pocit? Pojďme se na celou genezi tohoto příběhu podívat společně.
Škodě se s rallye Fabiemi povedl husarský kousek
Že naše Fabia už dlouhé roky dobývá svět rallye, je všeobecně známé. Od dob legendární Fabie WRC s Janem Kopeckým na palubě, který s ní od roku 2006 dobýval světová rallye, jsme se postupně dostali k aktuální „rallye inkarnaci“ Fabia Rally2. „Pan Fabia“, jak se také Honzovi Kopeckému někdy říká, dokazuje, že momentálně máme v podobě aktuální soutěžácké Fabie k dispozici stroj, jenž stojí na absolutní špici svojí třídy. Když se podíváte na přiložené on-board video, možná malinko pochopíte, jak jsou tyto dvě „závodní jednotky“ navzájem srostlé.
Fabia se tak stala vzorem pro ostatní výrobce, kteří chtějí vytvořit úspěšný model svého vozu ve třídě Rally2. Do bojů v této třídě chce již nějakou dobu zasáhnout i Toyota. Vývoj GR Yaris je v plném proudu, ale šéf týmu Jari-Matti Latvala připouští, že „je ještě dlouhá cesta, než bude schopná konkurovat Fabii Rally2“. Opravdu jsme se nepřepsali? Fenomén světových rallye, nyní ve službách světového kolosu s neomezenými možnostmi, vzdává hold kompaktu z Boleslavi, ke kterému se snaží přiblížit? Wow.
Poprvé auto, ke kterému vzhlíží soutěžácký svět
Při veškerém respektu třeba k Octavii WRC, Škodě 130 LR nebo RS to pořád byly jen dobře postavené „soutěžácké“ speciály. Ale svět k nim nikdy nevzhlížel. Teď tedy vzhlíží. Přitom Toyota intenzivně testuje, od představení GR Yaris na Japonské rallye zorganizovala mnoho testů. Naposledy bylo auto viděno v Belgii, ale auto už mezitím absolvovalo testy snad na každém povrchu. Většinu řízení prototypů Yarise pro Rally2 má na svědomí Juho Hanninen, ale za volantem jsme mohli vidět kupř. mistra světa Kalliho Rovanpera.
Opět má slovo Jarri-Matti Latvala: „Hodně jsme testovali. Auto se zlepšuje zejména v ovládání, zkušební piloti s ním byli spokojeni. Je spolehlivé, ale máme před sebou ještě hodně práce. Známe úroveň Škody, která je extrémně vysoká. Musíte mít auto, které je stoprocentně připraveno soutěžit. Máme stále na čem pracovat. Na jaře budeme hodně jezdit, máme tedy ještě čas na další vývoj,“ dodal. Neposlouchá se to popravdě špatně. A inženýrům kolem rallye týmu Škody nezbývá, než vyseknout poklonu. Hlubokou.
První „fight“ na Monte Carlo 2024? Bylo by to famózní
A první měření sil „tělo na tělo“? Toyota uvažuje, že vůz bude debutovat ve světovém šampionátu na Rallye Monte Carlo 2024. To ale vyžaduje schválení nejpozději do konce letošního roku. „Pokud chceme mít auto v Monte Carlu, homologaci musíme získat do konce roku. To je náš plán. V tuto chvíli je to ale asi tak vše, o čem se dá mluvit. Každopádně soustředíme svoje úsilí právě na tuto možnost a tuto metu,“ uzavírá Latvala.