Vám, kdož čtete moje články pravidelně, neprozradím asi nic nového, když zopakuji svoje přesvědčení o tom, že první generace Fabie byla zcela revolučním počinem. A nutno dodat i mimořádně povedeným počinem. Oproti Felicii, kterou nahrazovala v modelové nabídce Škody, se jednalo o zásadní zlom v otázce konstrukce, kvality sestavení, stejně jako jízdních vlastností nebo nabídky motorizací. A právě na jeden unikátní (a přitom nyní dostupný) kousek se pojďme nyní podívat společně.
Přestavba k lepšímu po všech stránkách
Úvodem se musím přiznat: ano, jako mnoho mých přátel jsem i já jednu Fabii měl, asi čtyři roky, v kombíku a se zajímavou přestavbou. Původní motor 1,9 TDI v provedení „čerpadlo-tryska“ (což je pravda češtinářský jazykolam, německé „Pumpe-Düse“ dopadá v toto směru podstatně lépe) o výkonu 74 kW jsem totiž najel někam k 280 000 kilometrům (zcela bez závady), aby se mi pak shodou okolností nabídla možnost výhodné koupě (tehdy) vrcholné 1,9 TDI PD motorizace 96 kW / 310 Nm.
Což jsou hodnoty, které neurazí ani dnes. A měl jsem ohromné štěstí na partu kolem mého mechanika, která po krátkém zaváhání na výměnu kývla. Včetně šestistupňové převodovky se pak, alespoň viděno mou tehdejší optikou, jednalo o v podstatě dokonalý stroj. Na dálnici točil při 130 km zhruba 2 000 otáček a málokdy se mi povedlo překročit spotřebu 5,5 litru na 100 km. „Nalétal“ jsem na tuto sestavu dalších minimálně 200 000 kilometrů, než šla Fabia definitivně do světa.
Fabia první generace coby dokonalé malé kombi
Roky jsem pak na ni vzpomínal. Belgičan Dirk van Braeckel v čele designerského týmu odvedl tehdy opravdu skvělou práci. Fabia se stále ještě neokoukala a v otázce obestavění a využití vnitřního prostoru, stejně jako v harmonii vnějších i vnitřních tvarů, je dodnes zcela jedinečná. Když jsem někde potřeboval narychlo přespat, nebylo problém si vzadu udělat malé „letiště“ a i s mými 180 cm jsem se nějak poskládal. Geniální auto. Zvenku malé, uvnitř velké.
Přesto bych si dnes zřejmě již naftu nezvolil, „čerpadlo-tryska“ o sobě dávalo, zejména ve studených startech v chladném počasí, opravdu dlouho vědět. A kultivovaností se pochopitelně dnešním moderním commonrailům nemůže rovnat. Pokud tedy první Fabii, pak raději benzín. A jakkoli je třeba 1,4 16V čtyřválec se 74 kW zajímavý, moje volba by nakonec padla na jiný motor. O němž mnoho lidí ani neví, že se pod kapoty Fabie vůbec kdy montoval.
Dvoulitrový motor z Golfu GTI pod kapotou Fabie
A mám na mysli osvědčený, takřka nezničitelný osmiventilový dvoulitr s 85 kW, montovaný mj. i do Passatu nebo (což je opravdu paradox) do Golfu GTI třetí generace. Tento robustní agregát Fabii zajišťoval skvělou dynamiku, vyjádřenou zrychlením z 0–100 km/h za 9,9 sekundy a maximální rychlostí téměř 200 km/h. Paradoxně však první generace Fabie RS nedostala tento motor, ale již zmíněný 1,9 TDI 96 kW / 310 Nm. Naftové RS? Možná aby se to nepletlo s Polem GTI.
Najít dnes tuto motorizaci je však poměrně obtížné, v Čechách jich je minimum, což s ohledem na celkový počet vyrobených kusů dvoulitrů ve Fabii (necelých 10 000) je pochopitelné. Našel jsem pro vás nicméně jeden vcelku zachovalý kousek nedaleko od českých hranic v Německu, s realistickým nájezdem a cenou zhruba 65 tisíc korun. To mi na zajímavé kombi s perspektivou dalších let nepřijde špatná cena. Ostatně, jak to vidíte vy? Byl by tento motor i pro vás ve Fabii „volbou č. 1“? Nebo nějaký jiný? Těším se na vaše odpovědi, tipy a postřehy!