Nová vlajková loď mladoboleslavské značky je všechno, jen ne levná. Nabízí ale plnou porci praktičnosti, s nádechem komfortu a sportu.
Sportovní SUV nejsou šálkem mého čaje. Chci tím říct, že jakkoli má SUV samotný „sport“ ve svém názvu, sportovní obvykle není. SUV znamená sport utility vehicle, tedy něco jako sportovně užitkový automobil. Ale jak může být velká a těžká krabice na čtyřech kolech sportovní? To je věčné dilema. Pokud je sportovní automobil například Caterham, Lotus, STI, Evo a tak dále, tedy něco, s čím se sportuje, tedy třeba i závodí. Tak jak může být stejně sportovní něco, co váží téměř tři tuny a má to kufr na kočárek s nákupem? Nevadí. Trh si to žádá, trh to má.
SUV mají se sportem společného asi tolik jako cihla s plaváním
Pokud se zaměřím na mladoboleslavskou značku a její „sportovní“ modely RS, tak musím připustit jedno. Tady jde spíše o atraktivní výbavu ve sportovním stylu než o sportovní auto jako takové. Ale to nevadí. BMW má už roky své M pakety, Audi S-line a podobně. Podivovat se tedy nad tím, že je tady model Kodiaq ve verzi RS, nemá smysl. Obzvlášť když už tady byl v minulé generaci. A když se prodával více než dobře. I přes relativně sebevědomou cenu. Škoda Kodiaq RS, vlajková loď mezi SUVčky mladoboleslavské automobilky, se tedy vrací.
Přichází opět na scénu v nové generaci. Ještě před pár dny nebylo zřejmé, kolik si za ni Škoda bude účtovat na českém trhu. Jestliže jste fanoušky rychlých rodinných aut, připravte si peněženky – nový Kodiaq RS ani teď totiž rozhodně není levnou záležitostí. Co všechno za svou cenu nabídne a jaké změny přináší oproti předchozí generaci? Nová Škoda Kodiaq RS startuje na českém trhu s cenovkou 1 470 000 Kč. Ano, je to hodně. Ano, jde o vrcholnou verzi modelu Kodiaq, která kombinuje sportovní výkon, prémiovou výbavu a praktičnost rodinného SUV.
Pod kapotou najdeme 2,0litrový čtyřválcový motor TSI s výkonem 265 koní (a točivým momentem 400 Nm). Pohon všech kol a sedmistupňová automatická převodovka DSG jsou samozřejmostí. Díky tomu zvládne Kodiaq RS zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,3 sekundy a maximální rychlost přesáhne 230 km/h. Co dostanete za své peníze? Kodiaq RS není jen o výkonu, ale také o bohaté výbavě. Už v základu je progresivní řízení, LED světlomety s technologií Matrix, zadní LED lampy či adaptivní podvozek, soubor asistentů včetně poloautonomního řízení.
Kodiaq RS nabízí kombinaci praktičnosti a sportovního stylu
V kabině je pak interiér čalouněný mikrovláknem a umělou kůží, vyhřívané čelní sklo. Řidič má k dispozici sportovní volant, třináctipalcový displej infosystému s navigací, audiosystém Canton se 14 reproduktory či head-up displej. Interiér je tedy laděn do sportovního stylu, nechybí kontrastní červené prošívání, karbonové dekory a logo RS na mnoha místech. Přesně jak to mají zákazníci rádi. Kodiaq RS působí sportovně, do určité míry i luxusně, ale zároveň si zachovává praktičnost – nabízí až 7 míst k sezení a (v pětimístné konfiguraci) obrovský zavazadlový prostor.
Zmínil jsem cenu 1,47 milionu Kč a znovu se k ní vrátím. Je to cena „od“. Když se podívám znovu do ceníku, tak jsou položky, které má Kodiaq RS ve standardní výbavě. Některé už jsem zmínil. Doplním ještě jen tak bez ladu a skladu další, a to třeba kola z lehké slitiny Elias 20″ černá leštěná – disk 8J × 20″ ET41, pneu 235/45 R20, sportovní nárazníky RS, elektricky nastavitelná přední sedadla s pamětí. Také je zde off-road režim. Tady se musím pozastavit. Je to „sportovní“ auto, které má být asi spíše rychlé než jakékoli jiné. A k tomu terénní paket?
Připlatit se dá, a dost, cena se přehoupne přes 1,5 milionu Kč
Ono je to stejně jedno, protože nemyslím (jako u ostatních SUV), že by někdo s Kodiaqem do terénu jezdil. Je to ale další vějička a důvod, proč si myslet, že je Kodiaq RS něco víc než jen dobré a praktické auto. Co naopak mám u Škody rád a a kvituji, je systém cargo elementů a háčků v zavazadlovém prostoru nebo síťový program. A teď k příplatkům. Je tady třeba červený lak karoserie Velvet za 22 000 Kč. Interiér kůže/umělá kůže za 20 000 Kč. Family paket za 12 000 Kč, tažné zařízení za 32 000 Kč či nezávislé topení za 32 900 Kč. Připlatit se dá 6 300 Kč za dvojitou podlahu v zavazadlovém prostoru, 40 000 Kč za panoramatické střešní okno nebo 22 000 Kč za třetí řadu sedadel.
A pak je tady systém prodloužené záruky podle nabídky značky od 15 500 Kč do 42 000 Kč, plus předplacený servis Standard na 5 let, do 60 000 km za 28 000 Kč až předplacený servis Plus na 5 let, do 150 000 km za 126 000 Kč. Kdyby někdo chtěl opravdu utrácet dopředu. Zpět ale znovu na začátek. Auto jako takové stojí 1 470 000 Kč. Pokud se dívám na předchozí model, tak vidím v ceníku platném od 13. 9. 2023, že Škoda Kodiaq RSC – RS Challenge 2,0 TSI 180 kW DSG 7 4×4 startuje na 1 399 900 Kč. Auto tedy mezigeneračně zdražilo v základu o 70 100 Kč. Myslím, že nadšence a příznivce značky to ale od Kodiaqa „v eresu“ nijak neodradí.