Škoda Auto jako součást koncernu VW má celkem nekompromisně naplánovanou cestu k elektromobilitě. Naštěstí to však neznamená, že by zcela zanevřela na spalovací motory.
Jak všichni (nebo alespoň myslím, že téměř všichni) víme, svoji budoucnost Škoda důsledně spojuje s elektromobilitou. Do roku 2026 by mělo portfolio české značky zahrnovat 6 modelů s nulovými emisemi. Takové byly alespoň vzletné proklamace, představené na konferenci „Let’s Explore“, konané před rokem v dubnu. A co více, česká automobilka má ještě vyšší ambice. Jen o čtyři roky později by totiž elektřina měla pohánět 70 procent celého prodejního arzenálu Škody. Opravdu? Možná to bude celé jinak. Pojďme se na to podívat společně.
Uběhlo pár měsíců, a plány na elektrifikaci se hroutí jak domečky z karet
Jakkoli totiž od zmíněné konference uběhl jenom pouhý rok a půl, situace je nyní zcela jiná. Souběh mnoha událostí, z nichž jednou z nejzásadnějších je ukončení dotací napříč Evropou (a především v Německu), stejně jako stále nevyřešené technické parametry (dobíjení za 10 minut a dojezd nad 1000 km se stále nekonají) způsobily, že speciálně v Evropě zájem o elektromobily spadnul velmi, velmi nízko. A není vůbec jisté, že se jej v dohledné době podaří obnovit.
Neb plánovat 70% portfolia v elektřině mj. znamená, že na každý 1 milion prodaných vozů připadne celých 700 000 tisíc těch čistě elektrických. Čili je nasnadě logická a nevyhnutelná otázka – bude to celé vůbec fungovat? Upřímně, dovolil bych si o tom mírně pochybovat. V kontextu všech událostí posledních dní je tedy jedině dobře, že Škoda stále ještě nezapomíná vyrábět spalovací motory. Neb ty zatím stále nabízejí více za méně. Tedy více možností za více peněz (pomineme-li samozřejmě položku v kolonce nevýhody, jakou je ekologický dopad.)
Škoda vcelku pragmaticky cílí na velký trh. Se spalovacími motory
A ačkoliv pomalu, ale jistě cítíme, že je nejspíš ve více či méně vzdálené budoucnosti nahradí alternativní pohony, či paliva, stále ještě mají na trhu své dominantní místo. Lidé z branže, kteří se v automotivu roky pohybují si to uvědomují také. Stejně jako automobilky, stejně jako Škoda. Ta teď totiž chystá malé SUV, které bude mít pouze spalovací motor. Prozatím víme, že na výběr budou dva benzínové agregáty. A co je nejdůležitější, vůz má být dostupný za velmi přívětivou cenu. Tedy kombinaace, která byla dříve u Škody standardem. Škoda, že v Evropě to už neplatí.
Vůz se má objevit v příštím roce a nejprve bude dodán zákazníkům na indickém trhu. Z pohledu značky je tento krok (vcelku pochopitelně) velkou příležitostí pro budování pozice na tak obrovském trhu, a proto se na nedostane jen výše zmíněné SUV, ale také malý sedan, předběžně nazvaný „Slavia“. Oba vozy využívají dostupnou platformu MQB A0-IN a očekává se, že tím zahájí expanzi značky Škoda do Indie. Což by, spolu s Vietnamem, měl být jeden z hlavních trhů pro Škodu.
Opravdu kompaktní rozměry (a daňové výhody) jako cesta k nízké ceně
Chystaná novinka by měla měřit necelé 4 metry, půjde tedy o opravdu kompaktní SUV ve stylu například Nissanu Juke, žel již nevyráběných Audi Q1 a Q2 nebo Renaultu Captur. Proč tak malý? Důvodem jsou celkem značné daňové úlevy, které v Indie platí pro malá auta. Nové SUV tedy bude nejmenším vozem značky v celém jejím globálním portfoliu, protože i malá Fabia je dlouhá 4 108 milimetrů. Pokud jde o název, měl by zapadat do stávající strategie, která má na začátku a na konci písmena „K“ a „Q“.
Volbu jména nechal Škoda na samotných zákaznících
Zajímavostí, co se názvu týče, je, že indické zastoupení české značky rozhodlo, že jméno vozidla si vyberou zákazníci. Dostali možnost vybrat si z pěti jmen: Kymaq, Kariq, KwlQ, Kylaq a Kyroq. Z přiloženého videa je patrný vítěz. SUV je zatím ve fázi příprav a nemáme ještě jeho detailnější popis. Víme jen, že bude malé a se spalovacím motorem. Uvidíme tedy, jak se bude naší tradiční značce dařit na tomto novém tržním prostředí. Osobně bych jí to samozřejmě tuze přál. Nicméně je tu ještě jedna zajímavost.
S tím, jak v Evropě klesá zájem o elektromobily, automobilky se dostávají do (pro ně poněkud nevýhodné) schizofrenní situace. Zatímco se soustředí na vývoj a výrobu elektrických aut v regionu, kde poptávka stagnuje nebo dokonce klesá, mohou současné ztrácet v oblasti vývoje a výroby vozů se spalovacími motory tam, kde je o ně neustále zájem. Přičemž Indie není pochopitelně jedinou takovou zemí. To stejné platí i pro Evropu, kde moderní zážehové motory nemají problém s odbytem a zájmem ze strany kupujících. Z čehož ovšem vyplývá otázka: na jakou stranu se přesune zájem firem? Co myslíte?