Že Škoda Auto malé a nadmíru praktické vozy vždy uměla, se ví již dávno. Malé SUV s moderním interiérem a nebývale velkým zavazadlovým prostorem to jen dále potvrzuje.
Jakkoli nejsem příznivce kategorie SUV, speciálně těch velkých, zbytečně „přerostlých“ modelů, u jejich menších, kompaktních sourozenců bych tak přísný nebyl. Pro mnohé páry či menší rodiny se může jednat o ideální dopravní prostředek, s nímž se dá bez problémů parkovat i ve městě. A pokud oželí delší ložnou plochu, již nabízela (dnes již povětšinou nevyráběná) kompaktní kombi, není v podstatě co řešit. Zejména za 220 000 korun v přepočtu. A od Škodovky. Pojďme se na její nejmenší SUV podívat společně.
Všechny důležité prvky máte na palubě
Nejnovější Kylaq („obsesi“ s pojmenováváním modelů s „q” na konci nebudu raději komentovat, byť Kodiaq je celkem přesně trefené jméno na velké SUV a Kamiq naopak na jeho menšího sourozence) totiž za tuto cenovku nabídne i osvědčený 1,0 TSI motor o výkonu 85 kW nebo šestistupňovou manuální i automatickou převodovku. A interiér, který si (v ekonomicky únosné míře) bere to dobré z dražších modelů Škody: dvouramenný volant s tlačítky, elektricky ovládaná (a ventilovaná!!!) sedadla nebo LCD přístrojovou desku.
Nové SUV vzniklo na platformě MQB A0-IN, kterou Škoda Auto představila v roce 2021 jako výsledek společného vývoje konstruktérů v České republice a Indii. Stejný základ mají i dva stávající indické modely vyrobené pro místní zákazníky, SUV Kushaq a sedan Slavia. Ano, i Kylaq je určený pro Indii. S délkou 3 995 mm spadá do (pro Indii mimořádně výhodné) daňové kategorie, která současně tvoří více než 50 % všech nových automobilů v Indii.
Jak uvádí samotná automobilka, „novinka přináší i několik prvenství v segmentu, včetně předních odvětrávaných sedadel s elektrickým seřízením v šesti směrech. Vybrané varianty jsou vybaveny elektricky ovládaným střešním oknem, které je mezi indickými zákazníky velmi žádané. V interiéru se nacházejí udržitelné materiály, například obložení obsahující bambusovou tkaninu“. Jinými slovy, jde o malé, designově myslím velmi povedené auto, jež se podařilo vyrobit za vpravdě dumpingovou cenu.
Cenový rozdíl oproti domácí produkci je šokující
Alespoň z evropského pohledu dumpingovou. Dovedu pochopit rozdíly mezi kupní silou v Indii a v Evropě, dovedu také pochopit jiné výrobní náklady tam a tady (včetně odborářů Škody Auto, proslulých drsným vyjednáváním o neustálém navyšování platů. V Indii zřejmě nic podobného nemají). A pochopil bych, kdyby Kylaq byl opravdu nějakou výrazně „light“ verzí modelů Škody. Jenže ať se dívám, jak se dívám, vidím jen moderní, malé SUV s atraktivními prvky.
Mající všechno důležité na palubě a naopak nemající nic navíc z toho, co můžete postrádat. Tak trochu Dacia Duster ve Škoda verzi. Designem a zpracováním nicméně o dost lepší než rumunské SUV. Co kdyby Škoda „stáhla“ kus produkce Kylaqu pro nás, naložila vozy na loď a dovezla „svým“ Čechům? Za podobnou cenu jako v Indii, plus dopravu atd.? Myslím, že by ta auta mohla prodávat přímo z kamionu. Ostatně, jak to vidíte vy? Není trochu nespravedlivé, jaké ceny musíme platit tady v Evropě? A že zde Škoda nenabídne podobně dostupné SUV? Napište nám do diskuse, děkujeme!