Původní nabídka značky, ale také modely a nejnovější auta, která si právě teď můžete koupit. Slušná výstavka, je putovní?
Kolik vám je let a jaké nejvyšší kulatiny jste oslavili? To je z mé strany spíše řečnická otázka, nechci vyzvídat. Směřuji k tomu, že tuzemská automobilka Škoda slaví své 130. výročí a slaví okázale a ve velkém stylu. Myslím, že toho letos ještě hodně uvidíme, toto je jedna z prvních ochutnávek. Když si vzpomenu na oslavy vítězství v rally kdysi před lety, tak čekám letos bombastické akce. Modelky na place, Pohlreich v kuchyni a hudba? Leningradší kovbojové.
Škoda slaví kulaté narozeniny a výstava nádherných aut je fajn
Jedna oslava proběhla na jedné z nejprestižnějších světových výstav klasických automobilů – Rétromobile v Paříži, redakce AutoŽivě.cz byla u toho. Pokud jste fanouškem historických vozů, je tohle akce, kterou byste si rozhodně neměli nechat ujít. Škoda zde totiž představila řadu unikátních exponátů, jež mapují její bohatou historii od samotných počátků až po současnost. Šlo o jedinečnou příležitost vidět na jednom místě průřez jedné z nejstarších automobilových značek na světě.
Výstava Rétromobile se konala na výstavišti Porte de Versailles, letos šlo o 49. ročník a Škoda zde letos zdvojnásobila svou výstavní plochu na 500 m². To je jasný důkaz toho, že to s oslavami myslí vážně. A co všechno si bylo možné prohlédnout? Expozice zahrnovala vozy, které svým rokem výroby zasahují do tří různých století. Od repliky jízdního kola L&K Slavia z roku 1897 až po moderní elektromobily, jako je Škoda Enyaq nebo zcela nový model Škoda Elroq.
Na výstavě nechyběla replika jízdního kola L&K Slavia, které bylo jedním z prvních produktů zakladatelů Laurina a Klementa. K tomu se přidaly dva historické motocykly – L&K BZ z roku 1903 a závodní speciál L&K CCR z roku 1905. První automobil značky, L&K Voiturette A z roku 1905, byl dalším klenotem expozice. Tento vůz byl poháněn dvouválcovým motorem o objemu 1 005 cm³ a dosahoval výkonu 7 koní. Maximální rychlost? Na tehdejší dobu „úctyhodných“ 40 km/h, byl to skutečný průkopník. Další část expozice se zaměřila na zlatou éru 20. a 40. let 20. století. Mezi vystavenými vozy byl například L&K Škoda 110 z roku 1929, který reprezentuje období po spojení Laurina a Klementa s plzeňským koncernem Škoda.
Limitovaná edice pěti vyrobených kusů je zárukou unikátnosti
Popular Sport Coupé z roku 1934 je unikátní závodní vůz. Byl vyroben v limitované sérii pouhých pěti kusů a součástí sbírky Škoda Muzea se stal nedávno. Je poměrně neznámý, takže když se na něj podívá někdo, kdo se nevyzná, netuší, o jaké auto jde. Redakce AutoŽivě.cz přímo na místě v Paříži měla možnost sledovat reakce návštěvníků a provést malý průzkum. Postavili jsme se k expozici, kde byl vystaven unikátní model Škoda Popular Sport Coupé z roku 1934, a oslovili celkem 34 návštěvníků s jednoduchou otázkou: „Poznáte, o jakou značku se jedná?“ Z celkového počtu dotázaných 98 % odpovědělo, že kdyby nestáli u stánku Škody, neřekli by to.
Výběr nejvtipnějších odpovědí, jaké jsme dostali
„Tohle je škodovka? To bych nikdy neřekl!“ – návštěvník z Prahy
„Asi nějaký zapomenutý prototyp Citroënu…“ – návštěvník z Paříže
„To muselo být auto nějakého šlechtice, co chtěl závodit.“ – starší pán s úsměvem z Paříže
„No nevím, ale kdybych v tom přijel na sraz veteránů, asi by mě vyhodili.“ – automobilový nadšenec z Paříže
„Škoda, říkáte? A není to spíš Bugatti po rozvodu?“ – pobavený fanoušek historických vozů z Prahy
Poznatek redakce: Rozhovory jsme vedli v angličtině, takže odpovědi jsme pro vás přeložili. Někteří návštěvníci se snažili popsat auto trochu krkolomně, dva jedinci naopak s úsměvem a plynulou češtinou, když prokoukli naši lámanější angličtinu. Výsledkem je směs zajímavých i vtipných reakcí.
Výstavu doplnily Škoda Rapid OHV z roku 1940 a aerodynamický model Popular, který dosahoval rychlosti až 110 km/h. Poválečné období bylo zastoupeno čtveřicí vozů. Škoda 1201 STW z roku 1958 byla vyráběna v různých karosářských verzích, včetně sanitního provedení. Na výstavě byla k vidění v barvě služebního vozu. Tento model byl ve své době oblíbený nejen u běžných řidičů, ale také u podniků a státních institucí. I dnes působí elegantně a ukazuje, jak důmyslně tehdejší konstruktéři pracovali s prostorem a praktičností.
Dalším ikonickým modelem výstavy byla Škoda Felicia z roku 1961. Ta se stala symbolem elegance 60. let. S výkonem 50 koní a maximální rychlostí 130 km/h byla Felicia nejen krásná, ale i praktická. Škoda Trekka? Robustní užitkový vůz byl vyráběn na Novém Zélandu v letech 1966 až 1973 a využíval mechanické komponenty z modelu Škoda Octavia Super. Milovníci filmu mohli obdivovat model Škoda 110 Super Sport „Ferat“ z roku 1981. Ano, jde o automobil, který se proslavil v českém hororu Upír z Feratu. Nevím jak vy, já mám tenhle film rád.
Filmová rekvizita z hororu o autě, které řidiči vysávalo krev
Moderní éra byla zastoupena pěti modely. Škoda Octavia WRC z roku 2003 připomněla dlouhodobé angažmá značky v motorsportu. Škoda Superb Tour de France z roku 2005 zase úzké vazby na profesionální cyklistiku. Škoda Yeti Extreme Concept z roku 2014 se ukázala jako tuningový showcar. Enyaq a Elroq potvrdily, že budoucnost značky je jednoznačně elektrická. No, nevím, za mě není tahle budoucnost růžová. Výstava Rétromobile, pro ty, kdo ji nestihli, bude zase za rok. Ovšem Škoda bude slavit určitě v rámci letošního roku ještě na jiných akcích. Redakce AutoŽivě.cz pro vás zjistila, o jaké konkrétně půjde.
Další plánované akce Škody v roce 2025
- Neobyčejné příběhy v Škoda Muzeu – od února v Mladé Boleslavi, limitovaná kapacita 25 osob
- Den otevřených dveří v Třinci – 5. dubna a 11. října
- Dny NATO – 20.–21. září, prezentace speciálních vozidel
- Dny mobility – září, zaměřené na ekologická řešení ve světě aut
- Kulturní akce Škoda Nadačního fondu – koncerty, filmové festivaly a další akce v průběhu roku