Naše největší automobilka jako by tak trochu záměrně zanedbávala automobily, kterým postačují dveře řidiče a spolujezdce. Dokáže to dvoudveřová Octavie změnit?
Je až s podivem, jak málo se největší domácí automobilka věnuje vozům, které namísto obvyklých čtyř, případně pěti dveří u hatchbacků či liftbacků mají dveře jen dvoje. A teď opravdu nemám na mysli dodávky. Nebo užitkové vozy typu Multikáry. Mám na mysli vozy přesně z opačného spektra, tedy vozy stavěné a používané typicky pro radost a pro zábavu. Neboli kupé, či jejich „bezstřešní“ verze roadstery. Přesto Škoda tu a tam něco vyrobí, a pak to většinou stojí za to. Pojďme se na jeden zajímavý kousek podívat společně.
První Felicia je dodnes mimořádně nádherné auto
Přičemž úvodem nemohu než na chvíli zabrousit do historie a vyzvednout dva modely s dvěma dveřmi, které se Škodě mimořádně povedly. Paradoxem je, že první se prodával od první minuty skvěle, a i když od jeho uvedení uběhlo šedesát let (!!!), přesto se zachovalý exemplář bez problémů prodá i dnes. A opět skvěle. A za nemalé peníze. Jestli právě toto nemělo být pro Škodu určitou známkou toho, že se možná vyplatí podobný kus mít v nabídce, pak už nevím, co jiného by to mělo být.
Ano, mluvím pochopitelně o první Felicii z roku 1959, která vydržela ve výrobě pouhých pět let, do roku 1964. Jenže. V garážích a srdcích majitelů vydržela dodnes a dodnes bývá ozdobou veteránských srazů. Celkem bylo vyrobeno 14 863 kusů, přičemž ve výrobě procházely modely mírnými změnami. Nejviditelnější změnou bylo pojmenování a nová přední náprava, kde se odpružení změnilo z listového na vinuté. Od roku 1961 se řazení přesunulo na podlahu a původně originální maska „žralok“ byla nahrazená konvenční maskou používanou na modelech Octavia.
Z tuctového Passatu B5 a prvního Superbu nádherné kupé
Tím druhým modelem je Škoda Tudor z roku 2002, což je v podstatě dvoudveřový Superb první generace. Ovšem s jedním zajímavým paradoxem: jakkoli jsou tvary předlohy poplatné zcela konvenčnímu Passatu B5, z kterého celý Superb vychází, a dle mého soudu nikterak zajímavé (zkrátka starší Passat), v tomto provedení, „ošizeném“ o jeden pár dveří, jde naopak o zcela jiné, mimořádně půvabné auto. Jako by ty dvoje dveře zcela změnily výslednou podobu vozu.
Jak uvádí sama automobilka, pod vedením tehdejšího šéfdesignéra Thomase Ingenlatha navrhnul Zdeněk Cibulka elegantní kupé s názvem TUDOR. Model vznikl v měřítku 1 : 4 a ten se v počítači zvětšil a z něj se rovnou vyráběly díly pro plastový model ve skutečné velikosti. A pak hned následoval finální vůz. To vše během několika měsíců. Výsledek však stál za to, ostatně posuďte sami.
Kromě dvojice bočních dveří a pozvolna klesající linie střechy zaujmou na autě při pohledu z boku dvě stoupající linie. Jedna vychází od předních světlometů a přechází ve spodní okraj bočních oken. Druhá, níže položená, začíná u klik dveří a pokračuje nad zadními blatníky. Uprostřed se protínají a vytvářejí dynamické rozšíření blatníků zadních kol. Jak o tomto voze napsal jeden z mých kolegů, „tohle byla škodovka, která mohla dobýt svět. Takové auto jsi prostě chtěl. Škoda, že tu výrobu nedotáhli do konce.“
Mimochodem, právě Tudor byl prvním, na kterém Škoda aplikovala dle méhou soudu mimořádně povedené písmo, které se pak dlouhé roky objevovalo na všech modelech. Zajímavostí je, že se už tehdy designéři při návrhu fontu inspirovali českým křišťálem. „Hledali jsme nějaké písmo pro název modelu, odlišné od tehdejšího oficiálního fontu, něco jednoduchého, ale přitom výrazného,“ říká Zdeněk Cibulka ze Škody Auto. Ostře řezané písmo bylo plastické a připomínalo tak broušené sklo.
Dvojková Octavia jako „Octavia Coupé“ za necelých 800 tisíc korun
Po prezentaci se strhla lavina zájmu, kterou nečekala asi ani sama Škoda. Nicméně Tudor zůstal konceptem. Zajímavým počinem je nicméně přestavěná „dvojková“ Octavia, jež taktéž přišla o zadní pár dveří. A ty přední se musely protáhnout o 22 centimetrů. Rozhodně náročná přestavba původně pro firmu Sherlog, zabývající se dohledáváním odcizených vozidel, byla původně koncipována jako showcar, nicméně auto je na značkách a za necelých 800 tisíc může být vaše:
A jakkoli design (z pochopitelných důvodů) nedosahuje kvalit Tudoru, jde i tak o celkem zajímavou variaci na téma „Škoda Coupé”, co říkáte? A možná by stálo za to, kdyby se Škoda konečně podvolila a místo x variant navzájem podobných SUV vyrobila auto pro opravdové nadšence, třeba ve stylu Tudoru z roku 2002. Koupili byste si něco podobného s logem Škody na masce? Napište nám do diskuse pod článkem, děkujeme!