Škoda Octavia první generace slaví 25. narozeniny. Co jste o ní nevěděli?

Je tomu přesně 25 let, kdy Škoda znovuzrodila model Octavia a zahájila tak novou moderní éru motorismu.

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Škoda Octavia byla prvním vozem vyrobeným Škodou ve spolupráci s Volkswagenem a tento model zaznamenal obrovský úspěch trvající až do současné čtvrté generace. A protože má krásné narozeniny, není od věci si oživit informace o Octavii a třeba přidat i některé nové, ne tolik známé. Například to, že první Octavia v historii byla k dispozici už v roce 1959, když nahradila model „Type 440“.

Moderní návrh s mnoha novinkami

Původní Octavia sjížděla z výrobních linek až do roku 1971. O 25 let později se český výrobce vrátil ke kultovnímu jménu, což lze vnímat jako moment skutečného začátku legendy. Tato Škoda je postavená na platformě PQ34, kterou používají například Bew Beetle a Golf IV. Kromě toho byla prvním modelem s moderní architekturou, tým, který navrhoval její tělo, vedl Belgičan Dirk van Braeckel.

A poprvé byl také při navrhování firmou použit moderní nástroj typu CADu. Charakteristická byla vysoká úroveň zabezpečení vozidla. Díky tomu dokonale zvládla všechny testy bezpečnosti. Zatímco Felicia měla přední airbagy, Octavia také boční bezpečnostní prvky. Hitem se stala široce otvíratelná záď, který vysoce usnadnila přístup do zavazadlového prostoru.

Devadesátá léta a Mladá Boleslav

Sériová výroba Octavie počala v Mladé Boleslavi 3: září 1996 a zvláště pro tento model byla spuštěna výrobní linka s lakovnou. Produkční kapacita se tak zvýšila z původních 90 000 na krásných 350 tisíc vozů. Škoda se díky tomu stala největší průmyslovou společnosti v České republice. V dalších letech pokračovala Škoda v rozšiřování nabídky vozů a jako první se taky stala výrobcem automobilu s automatickou převodovkou.

Model kombi představoval v roce 2001 40,5 % všech dodávek tohoto modelu. Stejně tak nabídla Octavia jako první pohon všech 4 kol, což našlo uplatnění také ve světové rally. Součet domácí i zahraniční poptávky byl dokonce tak vysoký, že musela Škoda spustit novou montážní linku se sídlem ve Vrchlabí. Jedná se tak skutečně o ikonický vůz, který v našich i dalších končinách skutečně psal motoristickou historii.

Zdroj: Škoda

Diskuze Vstoupit do diskuze
112 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články