Ačkoli má Škoda aktuálně bohatou nabídku SUV, oblíbený model Yeti mnohým stále chybí. To by se s příchodem čerstvé posily mohlo konečně změnit, novinka bude i pod kapotou.
Škoda Auto na své poslední tiskové prezentaci ohlásila na 15. března premiéru nového SUV, s velmi pravděpodobným názvem Elroq. Půjde o další z 6 nových modelů do roku 2026, které naše největší automobilka ohlásila v roce 2023 a z kterých již dva byly představeny: Enyaq Sport a facelift Enyaqu. Co tedy můžeme čekat od nového SUV od Škody a jaké místo zaujme v její aktuální nabídce? Pojďme se na to podívat společně.
Mnoho SUV Škoda zatím nemá, první však stále vyniká
„SUV historie“ Škody Auto není paradoxně nijak velká, s ohledem na to, o jak populární kategorii vozidel se dnes jedná. Škoda naskočila do „SUV vlaku“ teprve s modelem Yeti v roce 2009 (tedy před 15 lety, což může vypadat celkem neuvěřitelně), který byl ovšem velmi povedeným startem a záhy se dočkal obliby jak u nás, tak v zahraničí. Dokonce tak velké obliby, že partička Top Gearu nechala na jeho střeše přistát vrtulník. A v hořící stodole pojídala uvnitř zmrzlinu, aby dokázala, jak funguje klimatizace.
Jeremy Clarkson byl z Yetiho zkrátka tak nadšený, že podobnou přízeň nestora automobilových testů by Škodě mohla závidět kdejaká světová automobilka. Speciálně s ohledem na Clarksonovu schopnost sžíravě zkritizovat cokoli, o čem si ještě donedávna tvůrci mohli myslet, jak je to zajímavé a celkem povedené. Stačil často jeden díl pořadu, aby zjistili, že tomu tak opravdu není. Tím spíš je s podivem, že toho tenkrát Škoda nevyužila k větší publicitě a reklamě, neb taková příležitost se již nebude opakovat.
Mít tři podobná SUV, nebo jedno originální?
A to nejen proto, že Top Gear již neexistuje a pomalu končí i stejný formát Grand Tour na Amazonu. Yeti se totiž velmi podobně „odporoučel“ z nabídky Škody, která již měla o svém SUV programu v té době jasno. A poněkud solitérní Yeti, stojící (jak je u Škody dobrým zvykem) přesně na pomezí dvou tříd, do ní moc nezapadal. Po velkém Kodiaqu tedy následoval o kus menší Karoq, následovaný vyloženě malým Kamiqem. Josef Kabaň coby tehdejší šéf designu Škody navíc všem vtiskl velmi podobný styl.
Nakolik to byl, nebo nebyl dobrý nápad, je na posouzení jiných. Stačí se však podívat třeba k Dacii, jak s jedním Dusterem vydělává v podstatě kdekoli na světě, aby to bylo minimálně na zamyšlenou. Paralela s Yetim se v tomto případě zcela nabízí, ostatně jsme již nejednou psali, že Yetim Škoda „poradila“ Dacii, a ta toho pak bezezbytku využila. Výsledek známe. To ale nic nemění na tom, že budoucnost je teprve před námi. A nové SUV, které Škoda zanedlouho představí, by mohlo na roli Yetiho více než důstojně navázat.
Na kapotě i pod kapotou se udály změny
S jedním podstatným rozdílem, skrývajícím se vpředu. Vlastně dvěma. Svítící nápis Škoda na kapotě vozu má u naší automobilky premiéru, a jakkoli „to má dnes již kde kdo“, pět rozsvícených písmen nevypadá vůbec špatně. Ten druhý rozdíl je citelnější: Elroq bude (pochopitelně?) pouze elektromobilem, ostatně všech šest nových plánovaných modelů, o kterých jsme psali mj. tady, bude čistě na elektrický pohon. Jak to půjde dohromady s aktuálním propadem elektromobilů (například v Německu po ukončení dotací), ještě uvidíme.
Rozměrově by přitom nový Elroq měl stát kdesi mezi Karoqem a Kamiqem, tedy přesně tam, kde by dnes stál Yeti, „kdyby byl ještě mezi námi“. A dává to slušné naděje všem, kdo se ve formátu prvního, originálního a kompaktního SUV od Škody zhlédli.
Překonat odpor Čechů k elektru bude těžké
Nezbývá než domácí novince držet palce, jakkoli pro mnoho zákazníků bude její elektrický pohon odrazujícím momentem číslo jedna. My Češi jsme hodně konzervativní národ, navíc dokážeme sami sebe velmi dlouho ujišťovat o vlastních pravdách a tak trochu ignorovat to, co se kolem nás děje. Stále fandíme Octavii TDI a cokoli jiného je špatně, s podobným přístupem to pak ale vizionářské modely (a nové modely Škody budou možná více než vizionářské) mohou mít těžké.
Jak to vnímáte vy? Zasloužilo by si nové SUV od Škody vaši pozornost, i když jezdí „na elektřinu“? Dejte nám vědět v diskusi pod článkem, děkujeme!