Škoda představila zcela nový model Fabie. Lidé by na ni nejraději stáli fronty, až tak úžasná je

Škoda opět mile překvapila a představila model, na který čekaly davy fanoušků. Má 289 koní, pohon všech kol a vypadá úžasně.

i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
Dalších 12 fotografií
Dalších 12 fotografií
                   

Přes všechny úspěchy Škody Auto v rallye by ještě před pár lety asi nikdo neodhadnul, jakého úspěchu se automobilka s jedním ze svých modelů dočká. FABIA Rally2 evo se stala nejoblíbenějším a nejúspěšnějším modelem své třídy, původně pojmenované Super 2000, pak R5 a dnes Rally2. Roky práce na domácích i světových rallye tratích nakonec stvořily lídra. 14. června 2022 přesně v 19:00 hodin se představila jeho nová verze – a je skvostná.

120 let motorsportu s okřídleným šípem

Historie soutěžních škodovek je přitom tak dlouhá, že pro vybavení si ještě nedávných modelů musíte být minimálně ve středním věku, na ty starší modely je pak už jeden lidský život krátký. Jeden z nejsilnějších příběhů „soutěžácké“ historie Škody je třeba ten při Rallye Monte Carlo v roce 1977. Václav Blahna s Lubislavem Hlávkou tehdy obsadili se Škodou 130RS první místo v kategorii do 1300 cm3, aby celkově byli dvanáctí v konkurenci výrazně silnějších vozidel. Jeli přitom proti dvoj- i trojnásobně silnějším vozům (první Lancia Stratos měla 280 koní ze šestiválce Ferrari a hmotnost výrazně pod 1000 kg)

iZdroj fotografie: Škoda Auto

Podobných úspěchů dosahoval i John Haugland, neboli „létající Nor“, který se Škodovkami soutěžil v 70. a 80. letech. Nemůžeme zapomenout ani na Svatopluka Kvaizara, Emila Trinera, Romana Krestu nebo Jana Kopeckého a Pavla Siberu. Ti všichni často bojovali se slabšími vozy proti silnějším soupeřům, svá vítězství tak stavěli na houževnatosti, odvaze a spolehlivosti. A často uměli překvapit a zabodovat i v poli výrazně silnějších vozidel s rozsáhlým servisním zázemím.

Nová doba Škoda Motorsportu

Zlom přišel s moderními vozy, se silnými turbomotory a pohonem všech kol. Náhle se FABIA stala lídrem své kategorie a vyhledávaným vozem nejen Čechů, ale i mnoha dalších týmů. Původní FABIA R5 (a její nástupce Rally2/ Rally2 evo) přitom způsobila před několika lety malou senzaci. Relativně kompaktní vůz s motorem o výkonu 210kW vycházel z úspěšného receptu „malých čtyřkolek“, Peugeotem 205 T16 pro skupinu B kdysi počínaje a Toyotou Yaris WRC konče. A výsledky to nadále potvrzovaly.

iZdroj fotografie: Škoda Auto

A když si to navíc nastíníme v číslech, dojdeme k faktu, že FABIA Rally2 se opravdu definitivně zabydlela v první světové lize. Počítejte se mnou: 450 dodaných vozů týmům po celém světě / téměř 1700 vítězství / čtyři triumfy na Rallye Monte Carlo / šest titulů mistra světa / třetinový podíl na celosvětovém trhu vozů skupiny Rally2. To je něco, co asi opravdu nepotřebuje komentáře. Kdo by si tehdy v Monte Carlu v roce 1977 pomyslel, že za 45 let bude Škoda takto úspěšná, zatímco Lancia bude vyrábět jeden malý kompakt Y10 a v motorsportu už dávno nebude…

Poslední evoluce veleúspěšného vozu

A nástupce FABIA RS Rally2, představená před několika dny tento úspěšný recept dále rozvíjí. Zatímco minulá FABIA Rally vycházela ze sériové Fabie třetí generace, nová rallye verze ŠKODA FABIA RS Rally2 vychází z generace čtvrté. O pohon se stará motor o objemu 1,6 litru, výkonu 289 koní a točivém momentu 430 Nm. Škoda také dále vylepšila už tak bezvadnou aerodynamiku. Výsledkem by měl být vůz, který naváže na úspěchy předchůdce a posune jej k dalším cenným metám ve světovém rallyesportu.

Galerie

Dalších 12 fotografií
Dalších 12 fotografií

Jak se vám líbí nová generace rallye speciálu Škoda?

Diskuze Vstoupit do diskuze
110 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články