Že se zdánlivě nekonečného ruského trhu vzdává hodně špatně, speciálně v momentální krizi v Evropě, asi nikoho nepřekvapí. Horší je, jak zareagujete poté, co na to přijdou novináři.
Popravdě, když jsem si pročítal článek s touto tematikou v německém Die Zeit, na který jsem se dostal z odkazu v jednom článku, bylo mi docela smutno. Ani tak ne kvůli tomu samotnému faktu, že VW pravděpodobně dělá v Rusku byznys, i když to vzal „přes Čínu“, aby to nebylo tak vidět. To bych ještě dokázal pochopit, VW je totálně v krizi, a jestli se někdy vyskytnou volné peníze za auta, sáhne po nich, pochopím to. Co ale nepochopím, je ta reakce, která následovala. Pojďme se na to podívat společně.
Němečtí reportéři koncern asi nepotěšili
Nejprve data a fakta, jež zjistili reportéři německého Die Zeit: Navzdory tomu, že Volkswagen oficiálně opustil Rusko prodejem celého svého majetku, jeho vozy jsou stále k dispozici ruským zájemcům. Začátkem července 2024 se totiž německý koncern skutečně vrátil na ruský trh a začal prodávat vozy pod značkou Jetta. Což není nic jiného než na základech Rapidu a podvozkové plošině MQB postavené auto, které je jakousi směsicí několika modelů. Modelů VW.
Vyráběných v čínském koncernu FAW, což je společný podnik Číňanů a VW. Na ruském trhu se přitom objevil vůz Jetta, který byl uveden na trh v Číně v roce 2019. Což je Rusům evidentně jedno. Stále se jedná o veskrze moderní auto. Ruská média informovala, že letos v červenci byl uveden na trh sedan VA3 a kompaktní crossovery VS5 a VS7. Jetta VA3 je přitom označována jako čínský Volkswagen Polo Sedan, zatímco VS5 a VS7 jsou založeny na stejné platformě jako Škoda Karoq, respektive Škoda Kodiaq.
Jasné VW. Jasná Škoda Karoq. Nebo Seat Ateca
Stačí se podívat na „zářivé“ fotky čínských FAW v galerii k tomuto článku. Škodu Karoq / Seat Atecu v nich myslím Češi poznají za půl vteřiny. Zkrátka VW/Škoda. Nějaké otázky? Navíc byly spuštěny oficiální webové stránky Jetta Motors Russia, registrované na FAW Osteuropa GmbH, což je ruská dceřiná společnost China FAW Group Import & Export Co. Jedná se o stejnou FAW Group, která spolupracuje s Volkswagenem v Číně. Aha. Tisková zpráva přitom neskrývá „příbuznost“ s Volkswagenem: říká, že vozy Jetta jsou montovány z komponentů koncernu VW pomocí německé kontroly kvality.
Tisková zpráva ruského zastoupení FAW
„Čínské vozy VW se začaly oficiálně prodávat v Rusku: ceny. Na náš trh vstupuje značka Jetta: „dceřiná společnost FAW-Volkswagen, která vyrábí levné vozy. Byly spuštěny oficiální stránky jetta-motors.ru a na objednávku je možné objednat sedan VA3 a kompaktní crossovery VS5 a VS7. Jedná se o technické „klony“ vozů Volkswagen Polo/Škoda Rapid a Volkswagen Taos/Škoda Karoq, které jsou Rusům známé, ale mají některé funkce.“
V březnu 2022 oznámil koncern Volkswagen, že přestane dodávat vozy do Ruska a zastaví výrobu ve svých závodech v Kaluze a Nižním Novgorodu. V létě téhož roku Volkswagen Group Rus uzavřel svou kancelář v Nižném Novgorodu. Poté se vozy Jetta začaly dostávat do Ruska prostřednictvím tzv. šedých importů.
Snažíme se z toho vylhat a hodíme to na Čínu. A pak zavoláme, ať shodí stránky
Mluvčí společnosti FAW Osteuropa GmbH řekl německým novinářům, že společnost byla zodpovědná za dodávky Jetta do Ruska. Čínská společnost FAW Osteuropa GmbH je tedy oficiálním dovozcem Jetta do Ruska. Navzdory tomu, že vozy oficiálně zastupuje čínský partner Volkswagenu (VW Group), Zeit podotýká, že je nepravděpodobné, že by k tomuto kroku došlo bez vědomí Volkswagenu. Osobně si myslím to stejné. Ne, samozřejmě, že o tom ve Wolfsburgu vědí. A co je nejhorší, pravděpodobně jim to i „sype“.
Jako jedna ze dvou společností by z toho Volkswagen „mohl mít zisk“, píše Die Zeit a ptá se, zda by tyto prodeje mohly být uskutečněny bez vědomí německé automobilky. Samotný Volkswagen jakékoliv informace o obnovení podnikání v Rusku popírá. Ruské stránky Jetta Motors však „náhodou“ přestaly být dostupné ihned poté, co se na koncern obrátili novináři s žádostí o informace o situaci. Aha. Náhodou, samo od sebe, jistě. Nikoli. Zkrátka v Německu vzal někdo telefon a zavolal do Ruska/do Číny. „Shoďte ty stránky, novináři to vyčmuchali.“
Pokrytectví v německém stylu mi silně vadí
Tahle reakce je mi krajně proti srsti, musím se přiznat. Tohle německé pokrytectví mi totiž silně připomíná temné stránky německé povahy, o nichž jsem si dodnes myslel, že odešly kamsi do historie, spolu s vyrovnáním se s dědictvím po II. světové válce. Jak vidno, jsou zpět. Money first. A pokud je problém, začneme lhát. Opravdu? Tohle není reklama, jakou VW momentálně potřebuje. Ale dělá si ji jenom on sám. Ostatně, jak to vidíte vy?