Škoda se stahuje z trhu, aby zachránila VW. Otázkou je, co zachrání Škodu

Vypadá to, že naše největší automobilka definitivně uzná porážku v Číně a raději se stáhne, aby tak pomohla celému koncernu. A zamíří rovnou do země, která od Číny není tak daleko.

i Zdroj fotografie: Uživatel M 93 / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Kdysi do nebes vychvalovaný čínský trh se jakoby mávnutím kouzelného proutku stal pro Škodu (a potažmo celý koncern VW) noční můrou, to když jejich těžce vydobyté pozice zcela bez výčitek obsadili domácí „električtí tygři“, jimž je osud Škody zcela lhostejný. Dravý kapitalismus v praxi? V Číně jsme nemohli čekat nic jiného. A jestli si někdo naivně myslel, že Číňané budou respektovat „tradice“ a stále kupovat to, co kupovali ještě včera, tak se zkrátka spletl. Pojďme se na ty zvraty a změny podívat společně.

Číňanům je zcela jedno, co bylo včera

Číňany totiž tradice (alespoň v byznysu) naprosto nezajímají, a jestli jim něco opravdu, ale opravdu zásadně chybí, pak je to sentiment. A „úcta ke starším“. V okamžiku, kdy jim desítky jejich vlastních, čínských značek servírují stovky nových, dokonalých produktů, hodí bez jakýchkoli výčitek „přes palubu“ vše tradiční a osvědčené a koupí si nejnovější Nio, Geely, Chery nebo BYD – a samozřejmě online. VW pro ně v tu chvíli přestal existovat, se svými (na čínské poměry) drahými produkty. Navíc mají požehnání strany, a to má také svoji váhu.

Kupujte domácí produkci, jen tak budeme úspěšní

Nevím, jestli přesně tohle je ten slogan, který jezdí na pomyslných alegorických vozech při „mávátkovém průvodu“. Nebo jestli něco podobného visí v každé tovární hale Foxconnu (tam by to bylo pravda extra ironické) a v každé druhé kanceláři, pravdou nicméně zůstává, že podobný trend Čína začala masivně prosazovat už od třinácté pětiletky vyhlášené v roce 2016. Podobnost s našimi pětiletkami čistě náhodná, pochopitelně. S jedním rozdílem: Číňané přechod ze socialismu na nejdrsnější kapitalismus zvládli zcela hladce, my jsme zůstali tak trochu na půli cesty.

iZdroj fotografie: Chery

Pro Škodu i VW tedy přišlo drsné vystřízlivění, ze 172 000 vozů prodaných ještě před několika lety na zhruba 36 300 za rok 2021 a zcela bezvýznamných (na čínský trh) 9 732 jednotek za rok 2022. Je k tomu ještě třeba něco dodávat? Klaus Zellmer, předseda představenstva Škody, to pro německý Automotive News Europe Automobilwoche zkusil takto: „Společně s naším čínským partnerem ve společném podniku se podíváme na to, jak tam chceme pokračovat.“

Cesta z Číny „kousek vedle“: do Vietnamu

Člověk nemusí být extra diplomat nebo psycholog, aby obsah této strohé věty rozklíčoval. Odchod z Číny by značce pomohl víc se zaměřit na Indii, za kterou má v rámci koncernu VW odpovědnost. Škoda chce navíc do Vietnamu, kde existuje značný růstový potenciál. A kde současně firmy jako Geely nebo BYD nejsou doma. Jinými slovy, jako v Číně před deseti lety. Škoda vidí ve Vietnamu roční prodejní potenciál až na 40 000 vozů, včetně vozů vyrobených z dodaných sad a smontovaných v místní továrně, která má být otevřena v roce 2024.

iZdroj fotografie: Depositphotos

To je už za rok, čili to můžeme brát jako hotovou věc. Byť Škoda zatím diplomaticky mlčí ve stylu „dosud nebyla přijata žádná rozhodnutí o možných změnách naší strategie“. Pochopitelně, „nevyzvoníte“ na sebe úplně všechno dopředu, pokud nezbytně nutně nemusíte. Odchod z Číny by VW jako koncernu nepochybně pomohl. Ubyla by mu vlastní konkurence (Octavia/Golf a Superb/Passat) a mohl by se důkladněji věnovat jenom jednomu jedinému. A sice vlastní značce.

Škoda pochopila situaci. Je nutné odejít a začít znovu

Škoda je také zodpovědná za ruský byznys koncernu VW, který se po ruské invazi na Ukrajinu zastavil. Místo úplného stažení z Číny by Škoda mohla také uvažovat o prodeji pouze dovážených aut. Čínské modely značky Škoda jsou aktuálně vyráběny v továrnách společného podniku VW Group. „Pokud chceme zaměřit naše úsilí, stojí za to podívat se na scénáře a pak se rozhodnout,“ řekl Zellmer. Jako pragmatický byznysmen má myslím jasno. Pojďme tam, kde se nebudeme muset denně prát s nízkými cenami konkurence a státní podporou domácích firem.

iZdroj fotografie: Škoda

A začněme zase dělat byznys, na jaký jsme zvyklí. Otázkou je, co se stane, až i ve Vietnamu vzniknou elektrické „start-upy“ a Škodě vznikne konkurence stejná, jaká je momentálně v Číně. Možná k tomu nikdy nedojde. Čína má ohromnou technologickou základnu, o které se Vietnamu může jen zdát. Kdyby k tomu ale přeci jen došlo: kam půjde Škoda z Vietnamu? Do Ghany? Jak to vidíte vy? Napište nám do diskuse pod článkem, děkujeme!

Co říkáte na odchod Škody z Číny?

Diskuze Vstoupit do diskuze
111 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články