Škodu čeká soud a miliardová pokuta: Za co? Jestli prohraje, 6 000 lidí přijde o práci a skončí na trhu

Že ani tak silný hráč, jakým je Škoda Auto, není zcela imunní vůči obřím, až likvidačním pokutám, dokazuje aktuální spor, do kterého se automobilka dostala.

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Že podnikání nezávisí jen na přízni či nepřízni zákazníků, vám asi potvrdí každý majitel živnostenského listu, případně jednatel i toho nejmenšího s.r.o. o dvou lidech. Možná ještě častěji než zákazníci do hry vstupují všemožné daňové, kontrolní, správní a další více či méně byrokratické orgány a instituce, které mohou i původně slibný projekt poslat celkem snadno ke dnu. Případně tak zásadně zdražit výslednou cenu produktu, až se tento stane neprodejným. Své by o tom mohli vyprávět restauratéři, stavbaři, a jak redakce Autoživě.cz zjistila, nejnověji i Škoda Auto. Pojďme se na ty daňové patálie podívat společně.

Suzuki je na tomto trhu zcela mimo dosah konkurence

Není přitom asi tajemstvím, že domácí trh už pro Škodu není zdaleka tím hlavním odbytištěm, což je ale vzhledem k velikosti naší republiky celkem pochopitelné. Německo, Francie, Anglie a do roku 2022 i Rusko jsou země, které byly a jsou pro Škodu hlavním zdrojem příjmů. Dlouho to byla i Čína, kde se však nedávno situace pro celý koncern VW dramaticky změnila a Škoda nakonec uvolnila místo pro Volkswagen a Audi. Neméně zajímavou, a navíc mimořádně perspektivní destinací je ale i Indie, kde je stále početnější střední třída, která si nový automobil může dovolit.

Zemřela automobilová legenda: Češi drží minutu ticha, ztráta je obrovská. Jeho motocykly i auta všichni milujeme

Geniálně to před lety pochopilo japonské Suzuki, jež na vládní úrovni vytvořilo spojení s tamní automobilkou Maruti, aby ve finále naprosto ovládly trh s malými a kompaktními vozy. Indie tedy již zdaleka není jen monumentální Tádž Mahal nebo přeplněné ulice plné tuk-tuků. Pro Škodu je to strategický trh, na který vsadila už před 25 lety jako první značka koncernu VW. Nicméně teď se ocitla v mimořádně nepříjemné situaci. Indická vláda po ní požaduje 1,4 miliardy dolarů kvůli údajnému porušení celních pravidel. A pokud se věci nepohnou správným směrem, hrozí ještě mnohem větší průšvih.

Celní patálie, které mohou vymazat výrobce z trhu

Co se vlastně stalo? Jde o způsob, jakým Škoda (respektive Škoda Auto Volkswagen India) dováží do země komponenty pro výrobu aut. U některých dílů se platí clo jen 5–15 %, ale u větších celků už částky skáčou na 30–35 %, a když přivezete celé auto, připravte se rovnou na 100% clo. A právě v tom je háček – Indie teď tvrdí, že Škoda měla platit vyšší sazby a chce po ní zpětně astronomickou sumu. Zástupci automobilky se zatím k situaci nevyjadřují, ale už teď je jasné, že tohle není jen tak nějaký účetní problém.

Na levné SUV z Boleslavi budou Češi stát fronty. Škoda se rozhodla zlevnit na úroveň čínské konkurence

Kolik peněz vlastně může být ve hře? Právníci varují, že pokuty a další penále by mohly částku vystřelit až na 2,8 miliardy dolarů. A to už není jen nepříjemná čára přes rozpočet, ale zásah, který by mohl zničit tisíce pracovních míst. Indická pobočka koncernu Volkswagen dnes zaměstnává 6 000 lidí a právní zástupce automobilky mluví přímo o „rozhodování mezi životem a smrtí“. Indická strana však zatím neukazuje žádnou snahu ke kompromisu.

Celní úřad sice prohlásil, že nechce zabavit žádné zásoby automobilky, ale zároveň vzkázal, že by se firma měla „přizpůsobit“ a přestat si hrát na oběť. Přeloženo do lidské řeči: „Zaplaťte a moc si nestěžujte.“

Stane se Indie pro investory rizikovou zemí?

Navíc to není jen o jedné automobilce. Indická vláda se rozhodla zpětně požadovat doplatky cel a daní za posledních dvanáct let, což vyvolává nepříjemné otázky mezi všemi zahraničními investory. Pokud se Škodě nepodaří dosáhnout dohody, mohlo by to znamenat, že i další globální firmy začnou Indii vnímat jako rizikové prostředí, kde se pravidla mění za pochodu. Což by pro Indii znamenalo nemalý problém, protože ta se dlouhodobě snaží přilákat zahraniční investory a stát se automobilovou velmocí.

Speciální modely pro Indii by zřejmě přivítali i Češi

Škoda a VW do rozvoje svých aktivit v regionu investovaly jen v posledních letech 1,5 miliardy eur. Pokud by se však změnila pravidla hry a firmy musely platit zpětně vysoká cla, možná by si další investice hodně rozmyslely. Přitom právě Indie je pro Škodu jedním z klíčových trhů. Už v roce 2000 zde postavila svou první továrnu a v roce 2018 převzala řízení všech aktivit koncernu v regionu. Musí ale čelit tvrdé konkurenci – indickému trhu dominují zmíněné Suzuki-Maruti, Hyundai a Tata Motors. Proto se Škoda rozhodla vyvinout speciální modely přímo pro Indii: Kushaq, Slavia a nejnověji crossover Kylaq. O něm jsme ostatně psali i na stránkách AutoŽivě.cz nejednou.

Škoda jen tak představila nové SUV s nejlevnější cenou v historii. Boduje výbavou i kufrem, 446 litrů a bambus nadchnou

Pomůže Kylaq zvrátit dosavadní nepříznivou bilanci Škody?

Navzdory snaze přizpůsobit se místnímu vkusu ale čísla zatím nejsou oslnivá – v roce 2024 prodala Škoda v Indii 32 800 aut. Pro srovnání, Suzuki-Maruti se pohybuje v úplně jiných dimenzích, prodává přes 1,3 milionu vozů ročně. Přesto má Škoda ambice a doufá, že s novým modelem Kylaq pokoří hranici 100 tisíc prodaných aut ročně. To však zřejmě jen za předpokladu, že dojde alespoň k trochu smírnému řešení. Soud zatím nerozhodl a Škoda i Volkswagen dál čekají, jestli budou muset vytáhnout z kapsy miliardy, či zda se jim podaří z nepříjemné situace „vybruslit“.

iZdroj fotografie: Škoda

Nová Honda s manuálem je možná ošklivá, především je ale superlevná. „Tak málo?“ Češi už se staví do fronty a prosí o kvóty

I přes popsané daňové martyrium však Škoda v Indii plánuje další investice do výroby elektromobilů. Pokud však soud nakonec kývne na požadavky indických úřadů, bude to pro koncern i Škodu nemalá rána. Miliardy dolarů se jen tak do položky „nutné výdaje“ v účetnictví neschovají. Začíná být zřejmé, že podnikání v Indii není jen o nekonečných možnostech, ale i o nečekaných podrazech. Varování do budoucna? Dost možná. Nechali jsme v redakci AutoŽivě.cz o smysluplnosti podnikání Škody v Indii pomyslně hlasovat. A nakonec skončili „půl na půl“. Ostatně, jak to vidíte vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
64 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články